Vágólapra másolva!
A Nissan Motor Corp. újonnan kinevezett oroszországi, ukrajnai és kazahsztáni piacokért felelős vezetője, Francois Goupil de Bouille a konszern termelési bázisának bővítésével készül az elkövetkező két évben várható kereslet felfutás kielégítésére az oroszországi piacon.
Vágólapra másolva!

Az oroszországi autó eladások 51 százalékkal csökkentek az idei első kilenc hónapban a tavalyi azonos periódussal összevetve, az éves forgalom pedig 1,3-1,4 millió darab lehet, kevesebb mint a fele annak, amire a szakértők még az elmúlt év végén számítottak - mondta Francois Goupil de Bouille a Dow Jones hírügynökségnek adott telefonos interjúban.

A hirtelen visszaesés - lényegesen nagyobb, mint bárhol máshol Európában - "számos lehetőséget nyitott meg előttünk" - mondta. A Nissan piaci részesedése 5 százalék körül mozgott Oroszországban a korábbi években, de már 4,7 százalékra csökkent és az év végéig tovább is csökkenhet, 4,5 százalék körülire. Ez részben a nyugat-európai piac nem várt mértékű felfutásának és a készletek csökkenésének tudható be. "Több autót is el tudnánk adni, ha lenne" - mutatott rá Francois Goupil de Bouille. A Nissan népszerű Qashqai modelljei iránti európai kereslet növekedési üteme az elmúlt hónapokban lényegesen meghaladta a modellt gyártó angliai üzem termelési kapacitását.

A Nissan igazgatója 2010-re 1,6 milliós autópiaci forgalmat vár Oroszországban, párhuzamosan az ország gazdasági helyzetének rendeződésével. Közgazdászok 3 százalék körüli GDP növekedést jeleznek jövőre az idei 7 százalékos visszaesés után.

A Nissan vezére Carlos Ghosn nemrégiben kijelentette, hogy vállalata francia együttműködő partnerével, a (szintén általa vezetett) francia Renault-val együtt hosszú távú növekedési potenciállal rendelkező stratégiai piacnak tekinti az oroszországit.

A Nissan az idén nyáron kezdte meg Teana modellje, az Amerikában Altima név alatt forgalmazott sedan összeszerelését Szentpétervár közeli üzemében. A Nissan X-Trail terepjáró összeszerelése pedig nemrégiben kezdődött meg az üzemben. Jelenleg a járműveket importált kitekből állítják össze, de a Nissan folyamatos erőfeszítéseket tesz a helyi beszállítói részarány növelésére a devizaárfolyam hatások csökkentése érdekében. A többségi belföldi beszállítói arány elérése azonban évekbe telik majd.

A szentpétervári üzem kapacitása 50 ezer jármű évenként, ezt azonban gond nélkül 100 ezerre lehet növelni, amennyiben szükségessé válik. A kapacitás további növelése is lehetséges, mivel az üzem körül elterülő ingatlanok a Nissan tulajdonában vannak.

"Egészen biztosan be fogunk mutatni (az orosz piacon) új modelleket is, de egy későbbi szakaszban. A döntést 2010-ben hozzuk meg" - mondta Carlos Ghosn. A Nissan vizsgálja egy "megfizethető" modell bevezetésének lehetőségét partnerével, a Renault-val 2012-re az orosz piacra. Az autó valószínűleg a Renault Logan platformjára épül majd, de erről még nem született meg a végső döntés.

A modell összeszerelésére a szentpétervári üzemben kerülhet sor, de szóba jöhet alternatívaként az AvtoVAZ meglévő gyártási kapacitása is. Az AvtoVAZ darabszám alapján a legnagyobb oroszországi autógyár és 25 százalékban a Renault tulajdonában van.

A Renault SA kész technológiai támogatásban részesíteni oroszországi partnerét az AvtoVAZ-t, de nem áll szándékában friss tőkéhez juttatni tőkeemelés révén - közölte Christian Esteve, a Renault oroszországi üzletágának vezetője hétfőn újságírókkal Párizsban. A Renault és a Nissan november 11-én terjeszti az orosz hatóságok elé tervüket az AvtoVAZ megmentésére és autóipari üzletágának megerősítésére.