Potyautasok miatt változhat a gáztámogatás

2007.09.06. 12:42

Túl sok "potyautas" veszi igénybe a fűtési támogatást, ezért a kormány a rendszer szigorítását tervezi. Az [origo] által megszólaltatott szakértők szerint egyesek akár privát úszómedencéjük fűtésére is igényelhettek támogatást, míg azok, akik rászorulnának, de nem gázzal vagy távhővel fűtenek, kimaradtak a kompenzációból. Az ártámogatás helyett inkább pénzt kéne adni a rászorulóknak - teszik hozzá.

Az idén januártól életbe lépett gáz- és távhő-támogatás bevezetésekor már lehetett tudni, hogy az esetleges hibák javítására később módosulhat a rendszer. Úgy tűnik, ez máris aktuális, de konkrét változásra legkorábban januártól kell számítani. Míg ugyanis az év eleji változásokkal jelentősen kisebb lett a büdzsé ilyen célra fordítható kerete, - a 2006-os 185 milliárd forintról idén, várhatóan 100 milliárd forint körüli szintre csökken - az új szisztéma jóval nagyobb adminisztrációs terhet rak a támogatásokat kezelő hatóságokra. Így pedig a Magyar Államkincstárnak és az APEH-nek elvileg több mint 2 millió igénylő, önbevallás-alapú vagyon-nyilatkozatát kell kezelnie. Az önbevallást azonban sokan meglehetősen szabadon értelmezték, és más számok kerültek az igénylésre, mint adóbevallásukra. Ez érthetően felkeltette az adóhatóság érdeklődését.

Az idei évben a támogatás tehát elvileg szociális rászorultság alapján jár, míg korábban a fogyasztás után mindenki megkapta a támogatást - jövedelmi viszonyaitól függetlenül. A szociális és munkaügyi tárca 2007-re körülbelül 100 milliárd forintos kerettel számolt, de - elsősorban az elmúlt tél rendkívüli enyhesége miatt - az első félévben ebből csak 44 milliárd forintot használtak föl. Az időjárás és a világpiaci olajárak (a gáz árát is ez alapján határozzák meg) erőteljesen befolyásolják a tüzelésre fordított kiadásokat, és bár kemény télre talán idén sem kell számítanunk, az árak emelkedésével mindenképpen számolnunk kell.

Még értékelnek

A tervezett szigorításról egyelőre nem ismertek részletek, jelenleg az eddigi tapasztalatok elemzése, értékelése folyik - mondta el érdeklődésünkre Schranz Edit, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szóvivője. A cél a rendszerhibák kiküszöbölése, vagyis a rászorulók továbbra is részesülnek a kompenzációból, ennek nem lesz anyagi akadálya - nyugtatja meg a szóvivő az érintetteket.

Értesülések szerint azonban mindenképpen csökken jövőre a fűtés támogatására fordítható összeg. A 2008-as költségvetés tervezete még alakul, vagyis nem lehet tudni, mennyit is szán a kabinet konkrétan ilyen célra. Egyes források szerint jövőre 80-90 milliárd forintra csökkenhet a keret összege, de Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft ügyvezető igazgatója szerint, ha valóban csak a rászorultakat támogatnák, elég lenne 50-60 milliárd is. A több tízezer, esetleg százezer potyautas kiszűrése azonban nem egyszerű feladat. Maga a pénzügyminiszter, Veres János mondta korábban, hogy ma Magyarországon nincs olyan egzakt mérési módszer, amely a szociális rászorultságot mindenki számára legitim módon lenne képes meghatározni.

El kéne felejteni az egészet

A rendszer alapjai nem változnak meg, de valószínűleg korrigálják a jövedelem-bevallások szabályozását, vizsgálatát, mivel azokban számos "pontatlanság" volt - mondja Hegedűs Miklós, aki részt vett a jelenlegi rendszer kidolgozásában. A szakértő mindemellett nem rejti véka alá azt a véleményét, hogy a fűtéstámogatás jelenlegi rendszerét előbb-utóbb el kellene felejteni. A gázártámogatás helyett jobb megoldás lenne, ha a rászoruló családoknak adnák oda a támogatásra szánt összeget, így a leginkább illetékesek maguk dönthetnének a támogatás felhasználásáról. Persze ez azt is jelentené, hogy a valós, piaci árakat hagyjuk érvényesülni a lakossági árakban is, ami politikailag elég rizikós ahhoz, hogy a mindenkori kormány ne merjen belevágni egy ilyen átalakításba. Ráadásul, a földgázhoz kötődő támogatás többszörösen meghaladja az energia-hatékonyságra és megújuló energiákra költhető összeget, ami torzzá, tervezhetetlenné teszi a háztartások hosszabb távú kilátásait is. Tehát, ha nem csak a gáz- és távőhasználatot támogatnák, elképzelhető, hogy sokkal több család költene a fűtés vagy a szigetelés modernizálásra.

Erre annál is inkább szükség lesz, mert az energiaárak a jövőben várhatóan az infláció fölött fognak drágulni, ami irreális árviszonyok közepette az ország energia-gazdálkodásának versenyképességét is csökkentheti. Hegedűs Miklós szerint ezért 3-5 éven belül át kell térni a valós költségalapú, piaci árazásra - természetesen a szociálisan rászorulók külön kompenzációja mellett. Az energiapiacok nyitása ezt egyébként is kikényszerítheti, Nyugat-Európában például a lakossági gáz ára körülbelül 30 százalékkal meghaladja a költséghatékonyabban kiszolgálható nagyfogyasztók tarifáit.

A jelenlegi rendszer javára írható, hogy a tavalyihoz képest úgy 1 millióval kevesebb háztartásnak biztosít támogatást, valószínűleg jogosan - mondja Kaderják Péter, a Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpontjának vezetője, a Magyar Energia Hivatal korábbi elnöke, akinek azonban a mostani, jóval több mint 2 millió rászoruló háztartás még mindig soknak tűnik. A potyautasok kiszűrhetősége viszont erősen kérdéses.

Európával szemben

Forrás: MTI
Sokan áttértek a tűzifára

A közel 4 millió magyar háztartásnak egy jelentős része ugyanakkor kimarad a támogatásból, mégpedig azok, amelyek nem gázzal, vagy távhővel fűtenek - emeli ki a rendszer egyik hiányosságát a szakértő. Furcsa eljárásnak nevezte a szakértő a fogyasztási egységek alapján számított családi állapotot is, amely a háztartásban lakó második felnőttet, gyermeket nem egészen egy emberként veszi számításba. Kaderják Péter szerint nem csoda, hogy a nagycsaládosok vitatják ennek jogosságát és igazságosságát. A mostani rendszer további problémája az igénylés és az ellenőrzés nehézkessége. A sorbanállások mellett ez egyéb kényelmetlenségeket is okoz; a tiszántúli szolgáltatónál például az ügyfelek tömegesen ki-kimaradoztak időlegesen az őket egyébként megillető támogatásból.

Európában nem jellemző a fűtési típushoz kötődő szociális támogatás, inkább piaci árakat alkalmaznak - mondja a szakértő. A rászoruló családok ott maguk dönthetnek a szociális segély felhasználásának módjáról. A magyar fűtéstámogatási rendszer ebben a formában nem indokolt - véli Kaderják Péter is - , mivel nem megfelelő jelzéseket küld a fogyasztóknak szokásaik alakításáról. Véleménye szerint hiba volt bevezetni 2003-ban a gázártámogatási rendszert. Ha ennek a 100 milliárdos keretnek csak töredékét energia-takarékosságra lehetne fordítani, az már nagy eredmény lenne - teszi hozzá.

A Fidesz az árszabályozás mellett

A Fidesz azt javasolja, hogy a kormány a villamosenergia területén tartsa fenn a hatósági árszabályozást. A párt módosító indítványt nyújt be a villamosenergia törvényhez, azért, hogy 2008. január 1-től a kormány - ahogyan eddig is - tartsa fenn a hatósági árszabályozás, az ármaximálás lehetőségét. Erre a Fidesz szerint azért van szükség, mert a szakmai vélemények azt mutatják, jövőre a villamosenergia piac nyitása miatt 30-50 százalékos áremelkedésre lehet számítani. A párt szerint kizárt, hogy a piacliberalizáció árcsökkenést eredményezne, ugyanis nem várható, hogy meghatározó új termelő vagy elosztó lépjen fel. Az uniós országok túlnyomó többségben van hatósági árszabályozás.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK