Kaszinósziget lehet a Balaton közepén

Vágólapra másolva!
Szigetek építésével oldanák meg a Balaton egyik legsúlyosabb problémáját, a felhalmozódott nagy mennyiségű iszap eltávolítását. Az iszapot csőrendszeren keresztül juttatnák el a Balaton kijelölt pontjaira, az így keletkezett szigeteken pedig később éttermeket, kaszinókat létesítenének, de felmerült a mentőállomás, vízipark létesítése is.
Vágólapra másolva!

A vízhiányon kívül a Balaton talán legsúlyosabb problémája a folyamatosan felgyülemlő iszap, ugyanis ennek a kikotrása, elszállítása óriási költséget jelent. A kenesei strandnál például 10 ezer teherautónyi a felhalmozódott iszap. Erre a problémára kínál megoldást néhány szakember, akik azt javasolják, hogy holland és japán példára alakítsanak ki szigeteket a tóban. A kijelölt területekre csőrendszeren keresztül juttatnák el az iszapot, később pedig a kialakult szigetet idegenforgalmi célokra hasznosítanák.

Lehetne építeni vendéglőket, kaszinókat, víziparkokat, de a Balaton biztonságát is lehetne innen biztosítani, egy mentőállomás kialakításával - mondta az [origo]-nak Bujtor István színművész, aki támogatja a szakemberek elképzelését. Az ötletben Demján Sándor ingatlanbefektetésekkel foglalkozó vállalkozó is lát fantáziát, fedezné a szigetek megépítésének költségeit - mondta Bujtor az [origo]-nak. Az ötlettel már jártak a környezetvédelmi és vízügyi miniszternél is, aki pozitívan állt hozzá, de jelezte, hogy a tervet még több szempontból meg kell vizsgálni.

Fotók a képzeletbeli szigetekrőlhttp://www.balatoni.info/sziget.html

A Balaton iszapszintjét a közelmúltban mérte fel a Balaton-fejlesztési Tanács, és január 15-re készül egy tanulmány az iszap elhelyezéséről. Ebben a tanulmányban nem valószínű, hogy szerepelni fog a szigetek építésének a lehetősége, ugyanis ezt a jelenlegi törvény nem teszi lehetővé - mondta az [origo]-nak Molnár Gábor, a Balaton-fejlesztési Tanács munkatársa. Az iszap hasznosítására más elképzelések is vannak, például bányagödröket lehet feltölteni vele - mondta Molnár, aki azt elismerte, hogy a szállítás nagyon költséges. A Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Rt. (VITUKI) vezérigazgató-helyettese, Mayer István szerint az iszapfelhalmozódás ellen minden lehetőséget meg kell vizsgálni.