Fotó: Havaria Press. A rajongók emléktárgyakat visznek Jimmy házához. |
Jimmy Ákos Stefitől, az ötvenes évek legendás táncdalénekesnőjétől tanult énekelni. Pályája elején vendéglátós zenészként dolgozott, bárokban, lokálokban, szállodákban játszott. Saját visszaemlékezése szerint egy alkalommal Fischer Annie zongoraművész, amikor a Fórum szállóban hallotta énekelni, csodálattal beszélt a hangjáról.
A vendéglátós évekből jelentett kitörést a "négy és fél oktávos" Füstös éjszaka blues és a köré szervezett médiakampány, amelyben Jimmy mint Amerikából hazatért - négy évet töltött ott - , "Nyugaton" szakmai sikereket aratott zenész jelent meg. Az áttörés után Jimmynek azonban még sokáig kellett küzdenie, mire ő lett a Király. Fokozatosan maga mögött hagyta a hangterjedelme kivételességére épülő Jimmy-képet, s nyíltan érzelmes, a lehető legromantikusabb dalokra váltott. Karrierje a kilencvenes évek elején kapcsolt magasabb fokozatba, amikor már sorban jelentek meg lemezei: "Csak egy vallomás" - 1991, "Számíthatsz rám" - 1993, "Jimmy's Roussos" - 1994, "Fogadj örökbe" - 1998. Időközben a politikusi pályával is kacérkodott: 1994-ben a Pozsgay Imre vezette Nemzeti Demokrata Szövetség listájának előkelő helyéről indult a választásokon, teljesen sikertelenül.
Jimmy elképesztő karrierje előtt értetlenül állt mind a popszakma nagy része, mind a nagyközönség magát igényesnek tartó rétege: pályájához hozzátartozik, hogy sikeres énekesként paródiák és élcek tömkelegének célpontja volt. Egy kaptafára készülő, "csöpögős" számait, egyszerű kivitelű klipjeit lesajnálta a szakma, viccek születtek előnytelennek tartott külsejéről, az interneten számos tréfás oldal foglalkozik vele. Jimmy mindettől nem lett kevésbé sikeres - sikereit azonban sokan éppen a magyar könnyűzene menthetetlen igénytelensége jeleként értékelték.
A magyar nagyközönség egy meghatározó része mindettől függetlenül imádta - és várhatóan még sokáig imádni fogja - Jimmyt, akinek karrierjét kereskedelmi televíziós siker koronázta. Bár az eladási listákon hosszú évek óta arattak aktuális albumai - 2000 utolsó hetében is legújabb lemeze, a Karácsony Jimmyvel fogyott a legjobban Magyarországon -, a popszakma és a média csak az utóbbi években emlegette őt "a Király"-ként.
Jimmy általában a szerelemről énekelt, romantikusan, a korszellem ellenére erotikus áthallásoktól mentesen. Legnagyobb sikereit élő fellépésein érte el, amelyeket rendszerint nem nagy sportcsarnokokban, hanem kultúrházakban, színházakban tartott. Jimmy imádta, hogy imádják - sokakkal ellentétben szeretett szerepelni a bulvár- és pletykalapokban, szerette ünnepeltetni magát még akkor is, ha az utóbbi évben olykor már kellemetlen kérdésekre is kellett válaszolnia - elsősorban tévéshow-jának a konkurens Dáridóénál alacsonyabb nézettségére vonatkozóan. A Péntek esti Vigadó viszonylagos sikertelensége valószínűleg érzékenyen érintette, hiszen berobbanása óta ez volt az első alkalom, amikor valami, a kudarchoz hasonló dolog megérintette. Márpedig Jimmy érzékeny ember volt, túláradó önbizalmán kívül talán ez volt a legszembetűnőbb tulajdonsága.
A Király sikereiben nagy szerepet játszott, hogy dalai és előadói stílusa ha kifinomultak vagy igényesek nem is, ám belülről fakadóak voltak: giccsessége nem volt kiszámított, nem lehetett érezni benne a rajongók lenézését vagy a saját szerepétől való bármilyen távolságtartást. Ő valóban szerette és jónak tartotta saját dalait: hatásvadász volt, de őszinte hatásvadász. Jimmy tősgyökeres VII. kerületi volt - gesztusai, "királykodó" stílusa, a befutása után beszerzett státusszimbólumai (így a végzetesnek bizonyult lőfegyver is) ehhez igazodtak. Számos pályátársától eltérően sosem költözött valamely elegáns budai negyedbe vagy Budapest környéki faluba - a halálos lövés csepeli otthonában érte.
Jimmy személyét számos, a legkevésbé sem megerősített pletyka is kísérte: suttogtak arról, hogy a szórakoztatóiparnak az alvilág egyes alakjaival jó kapcsolatokat ápoló figurái közé tartozik, hogy a magánéletben agresszív, domináns macsóként lép fel, míg egy bulvárlap néhány hónapja hosszan foglalkozott feltételezett házasságon kívüli szerelmi viszonyával. Nyilvános szereplései során ugyanakkor a rá jellemző színpadias, mégis átélt gesztusokkal tette mindig egyértelművé, mennyire fontos számára a családja: felesége és három gyermeke.
Jimmy az ezredforduló jellegzetes figurája volt. Milliók imádták, miközben rengetegen élcelődtek külsején, dalain, szövegein. Nehéz elképzelni, hogy ha a hazai közélet és szórakoztatóipar bármely más szereplője lebegne élet és halál között, golyóval a fejében, egyes kereskedelmi rádiók műsorvezetői tréfálkoznának az eseményen - ahogyan az ma reggel történt Jimmyvel kapcsolatban. Olyan híresség sincs sok azonban, akinek halálhíre zokogásra fakasztaná sok ezer honfitársunkat.
Jimmy, a Király nem volt nagy művész, de rengeteg embernek okozott élményt, vagy nyújtott beszédtémát. Nem tudhatjuk, hogy neve meddig marad fenn, hogy ott lesz-e még néhány évtized múlva a magyar daltörténet nagy halottjainak sorában Szécsi Pál és Máté Péter mellett. Egy dolgot azonban nem vehet el tőle senki: azzal a biztos tudattal halhatott meg, hogy ő a Király.
[*****]
Ajánló: