Koplaló gyerekek a fővárosban

Vágólapra másolva!
Budapest legnagyobb gyerek-közétkeztető vállalatának monopolhelyzete megdönthetetlennek látszik. A gyerekek jó része a Junior Rt. ételeit enné, ha megenné, ehelyett vannak, akik koplalnak egész nap. A szülők szerint a megoldás: más étkeztetővel kellene szerződést kötni. A gyerekintézmények helyett azonban sok esetben az önkormányzat dönt a kerület egészére vonatkozóan.
Vágólapra másolva!

A budapesti óvodások felét, az általános iskolások ötödét, a középiskolások harmadát - nagyjából 100 ezer gyermeket - a Junior Vendéglátó-ipari Rt. étkezteti. Mivel csak a vacsora zajlik családi körben, a tanév során a szülőknek gyermekük táplálkozására alig van hatásuk. Ezért fontos, hogy az életkoruknak megfelelő táplálékmennyiséghez jussanak a közétkeztetésben. A Junior kosztján lévő gyerekek szülei szerint rendszeres, hogy - főként a kisebbek esetén - nem az életkornak megfelelő az ételválaszték.

Az, hogy a gyermekintézmények hogyan oldják meg az étkeztetést, több tényezőtől függ. A helyben főzésnek szigorú közegészségügyi feltételei vannak. Legalapvetőbb, hogy a nyersanyag és az elkészült étel útja nem keresztezheti egymást. Mivel sok intézmény ennek nem felel meg, kénytelenek máshonnan beszerezni az ebédet. A legnagyobb, de nem egyetlen gyermek-közétkeztető a Junior Rt. Hogy végül melyik cég szállíthatja az ennivalót, azt - 9 millió forintos nettó értékhatár felett - közbeszerzési eljárásban kell eldönteni.

A közbeszerzés lefolytatásának joga nem minden esetben az adott intézmény hatásköre. Ha az önkormányzatnál a gazdasági ügyek intézésére központi szervezet működik, a testület dönt a kérdésről. (Budapest kerületeinek többsége működtet ilyet.) A nyertes céggel akár határozatlan idejű szerződés is köthető, amelyet csak polgári peres úton lehet felbontani.

A kérdés másik megoldási lehetősége a minőség javítása. Léteznek jogszabályok, amelyek a minőségi, mennyiségi előírásokat tartalmazzák. Korcsoportonkénti bontásban szabályozzák a szükséges tápanyagbevitelt összetevők és élelmiszertípusok szerint. Az előírások betartását a tiszti főorvosi hivatal és időnként a fogyasztóvédelem is ellenőrzi.

A Junior tevékenységével kapcsolatosan a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Fővárosi Felügyelősége nem talált kifogásolnivalót, panasz pedig évekre visszamenőleg sem érkezett – tudta meg a Népszava.. Ez utóbbi oka, hogy az intézmények nem emelhetnek kifogást, a fogyasztóvédők ugyanis csak magánemberek panaszaival foglalkoznak. A szülők pedig csak közvetetten szereznek tudomást az étel minőségéről.

A Junior Vendéglátó-ipari Rt. vezérigazgatója, Román Péter elmondta, az adott gyermekintézmény típusának megfelelő ételválasztékot alakítanak ki. Az elképzelhető, hogy bizonyos ételeket a gyermekek kevésbé szeretnek, de ha az intézmény részéről kérés érkezik a választék módosítására, akkor ennek eleget tesznek. A vezérigazgató tapasztalatai szerint csak azokból az intézményekből érkezik ilyen jelzés, ahol jobban odafigyelnek a gyermekekre.