Erzsébetváros MSZP-s alpolgármestere garanciát kér a fővárostól, miszerint soha többet nem közlekedik villamos a Thököly úton, akkor sem, ha egyelőre nem hosszabbítják meg a 4-es metró útvonalát a Bosnyák térig. Az alpolgármester attól tart, hogy ha leszűkítik kétszer egysávosra a Thököly utat, nem férnek el az autók. A főpolgármesteri hivatal tömegközlekedési alosztálya szerint ha nem lesz villamos, akkor zárt buszsávot létesítenek, így az autóknak így is, úgy is egy sáv marad, ha nem hosszabbítják meg a metrót.

A Magyar Hírlap kedden arról számolt be, hogy Erzsébetváros szocialista alpolgármestere, Gergely József garanciát kér a főpolgármesteri hivataltól arra, hogy soha többé nem közlekedik villamos a Thököly úton. A lap szerint a VII. kerületi önkormányzat "megfúrhatja" a 4-es metró építését, mert garancia nélkül nem hagyja jóvá a Baross tér rendezési tervét.

 

Gergely a lapnak úgy nyilatkozott: szerinte a Thököly út nem bírná el a villamosforgalmat, mert kétszer egy sávosra szűkülne le az út, amelyen most sem férnek el csúcsforgalom idején az autók. Ráadásul az alpolgármester szerint, ha megépülne a villamos, húsz évig biztosan nem hosszabbítanák meg a 4-es metró vonalát a Bosnyák térig.

 

Koromzay Annamária, Erzsébetváros SZDSZ-es alpolgármestere az [origo]-nak elmondta: a szabad demokrata frakció magánvéleménynek tartja Gergely József nyilatkozatát, mivel az ügyben nem született testületi döntés.

 

"Nekem személy szerint mindegy, hogy metró megy, vagy villamos" - mondta az [origo]-nak Erzsébetváros szocialista polgármestere, Hunvald György. Szerinte mindenki véleményét tiszteletben kell tartani ebben a kérdésben, és az alpolgármester az egyik szakmai műhely véleményét tolmácsolta. "Az önkormányzat még nem döntött, de nem valószínű, hogy a testület elvetné a metró ügyét, hiszen szükség van rá" - tette hozzá.

 

A Thököly úthoz 2005-ig biztos nem nyúlnak - tudta meg az [origo] a főpolgármesteri hivatal tömegközlekedési alosztályától. Ekkor dől majd el a tervek szerint, hogy folytatják-e a metró vonalát a Bosnyák térig, illetve hogy milyen formában rendezik a Thököly utat. Amennyiben tovább viszik a metrót, mélyvezetés esetén elkezdhetik a felszín rendezését, kéreg alatti építkezés esetén viszont fentről zajlanak a munkálatok, és csak azok befejezése után lehet felújítani a Thököly utat, a jelenlegi elképzelések szerint legkorábban 2010-ben.

 

Amennyiben nem hosszabbítják meg a metró vonalát, bizonyos, hogy vagy újra forgalomba állítják a villamost, vagy buszok járnak továbbra is a Thököly úton. Mindkét esetben rosszul járnak az autósok. Az [origo]-nak a főpolgármesteri hivatalban ugyanis azt mondták: ha felújítják a Thököly utat, zárt buszsávot hoznak létre, így az autósoknak mindenképpen csak egy sáv marad a közlekedésre.

 

A tömegközlekedés alosztály azzal érvel, hogy egy buszon akár 150 ember is elfér, és csúcsidőben 5000 személyt szállít. Ugyanennyi idő alatt 1800 autó mehet végig az úton optimális esetben, mivel azonban a Thökölyn gyakori a dugó, a szakemberek szerint 900 autóval reális számolni. Ez - átlagosan 1,2 emberrel számolva - 1400 személy áthaladását jelenti. Vagyis a statisztikai adatok alapján jobban megéri a tömegközlekedést fejleszteni.

 

A Thököly úton tehát egyedül a metró - vagy felszín alatt közlekedő villamos - megépítése segíthet, annak megépítését azonban egyelőre senki sem tudja garantálni.