Az egyik fideszes képviselő vízlépcsőt szeretne a Tiszára Csongrádnál. Indítványát hajózási és öntözési szempontokkal indokolta. A javaslat állítólag bírja a Csongrád megyeiek támogatását, a természetvédők viszont megengedhetetlennek tartanák a vízlépcső megépítését.

Legyen benne a II. Nemzeti Fejlesztési Tervben egy vízlépcső megépítése Csongrádnál - áll egy fideszes képviselő által benyújtott országgyűlési határozati javaslatban. "A Csongrád megyei közgyűlésben jobboldali és baloldali képviselők egyaránt támogatták ezt az elképzelést" - mondta az [origo]-nak Vincze László, aki elsősorban hajózási szempontokkal indokolta kezdeményezését. Alacsony vízállás esetén ugyanis nem hajózható a Tisza Csongrád térségében. "A jelenlegi magas benzinárak is indokolják a folyó folyamatos hajózhatóvá tételét, az Alföldön termelt búzát sokkal olcsóbb lenne vízi úton elszállítani" - indokolta a politikus a javaslatát, aki szerint a közlekedés mellett a mezőgazdaság is jól járna a vízlépcsővel, mivel öntözővízhez juttatná a gazdákat. A Fidesz gazdasági kabinetje is helyesli a csongrádi vízlépcsőt - tette hozzá Vincze László, aki nem tudta megmondani, hogy mennyibe kerülne a beruházás.

"Csongrád megye egy emberként támogatja a vízlépcsőt" - állította egy, az illetékes vízügyi igazgatóságon dolgozó vízmérnök. A hetvenes évek vége óta terveznek oda vízlépcsőt, de a bős-nagymarosi vízlépcső miatti tiltakozások miatt félbemaradt ez a beruházás is. Pedig a mérnök szerint ezt nem lehetetett volna a nagymarosihoz hasonlítani, mivel a csongrádi még áramot sem termelt volna. Ez a vízlépcső hiányzik a Tiszáról: lejjebb, Törökbecsén és fentebb, Kiskörén és Tiszalökön egyaránt megépítették már - mondta a vízmérnök, aki a hajózási szempontokat és a víztározás lehetőségét emelte ki a lehetséges előnyök közül.

Megengedhetetlennek tartja egy tiszai vízlépcső építését a WWF Tisza-programját vezető Siposs Viktória, aki szerint sérülne a folyó megőrzött természeti értéke, és megszüntetné a hosszirányú átjárhatóságát a halak és más vízi élőlények számára. Egy esetleges vízlépcsőtől lelassulna a folyó sebessége a felvízi szakaszon, feltöltődne iszappal a felduzzasztott terület, emiatt állandóan kotorni kellene - mondta a programvezető. "A Tisza adottságai nem megfelelőek a teherhajózásra, egy esetleges átalakítás hozta gazdasági haszon elenyésző az ivóvízbázisban, a mezőgazdaságban, a természeti értékekben tett károkkal szemben. Sokkal fontosabb a folyó mentén élő emberek érdeke, akik többet kapnak a nyugalmas környezetet jelentő Tiszától, mint a hajózás mellett voksoló szűk érdekcsoport."

A természetvédők szerint az árvízi kockázat csökkentésére a megoldás a folyó számára bővebb ártér biztosítása és a tavaszi vízbőség vizének a nyári aszályos hónapokra való tárolása azokban a természetes mélyedésekben, amelyek a folyószabályozások után a töltéseken kívül rekedtek.