Villámgyőzködésre jó a kampány-sms

Vágólapra másolva!
A választási bizottság után a bíróság is elutasította a Fidesz kampány-smsekkel kapcsolatos kifogását. A párt szerint az MSZP a kampánycsend idején küldött buzdító üzeneteket, a bíróság azonban ezt nem látta bizonyítottnak. Az sms-marketinggel foglalkozó szakértő szerint a gyors mozgósításra alkalmas, politikai sms-üzeneteknek a két választási forduló között még nagyobb jelentősége lehet.
Vágólapra másolva!

Nem állapítható meg jogsértés a szavazásra buzdító smsek miatt - így döntött a Legfelsőbb Bíróság pénteken, helybenhagyva az Országos Választási Bizottság döntését. A választási bizottság közvetlenül az első választási forduló utáni napon, bizonyítottság hiányában utasította el a Fidesz kifogását. Az ellenzéki párt azt állította, hogy az Alapítvány a Modern Baloldalért (Amőba) nevű szervezet és az MSZP a kampánycsend idején sms-üzeneteket küldött szét, amelyben arra buzdította az embereket, hogy szavazzanak a szocialista párt listájára és egyéni jelöltjére.

A Fidesz szerint a "Szoros a verseny, a te szavazatodon múlik a második Gyurcsány-kormány. Szavazz az MSZP-re! Küldd tovább!"szöveggel küldött üzenettel a baloldali szervezet és a párt megsértette a választások tisztaságát. Az OVB határozata ellen az ellenzéki párt a bírósághoz fordult, azonban az LB pénteken helyben hagyta az elutasító döntést. A bíróság egyetértett a választási bizottsággal abban, hogy nincs elegendő bizonyíték arra, hogy az smsek valóban a baloldali szervezettől érkeztek volna, és így rajtuk keresztül az MSZP-hez kapcsolhatóak. Az Országos Választási Iroda vezetője, Rytkó Emíllia még a bíróság döntése előtt az [origo]-nak elmondta, hogy az eleve nem sérti a választási törvényt, ha nem valamelyik jelölt vagy párt, hanem egy magánszemély küld egy másiknak ilyen üzenetet.

Segíti az azonnali döntést

"Most, a választás két fordulója közt lehet csak igazán jelentősége a politikai kampány sms-eknek. Az smsben küldött hirdetés ugyanis azért nagyon hatékony eszköz, mert az azonnali döntést segíti, vagy válthatja ki" - mondta az [origo]-nak Pethő Gábor, sms-marketing szolgáltatásokat is nyújtó Web Services Kft. értékesítési vezetője, aki a gyorsaságra példaként a traffipax információk sms-továbbítását hozta fel: ha valahol gyorshajtókra vadásznak, gyakorlatilag azonnal egy másik útvonal mellett dönthet a jól informált autós. "Ugyanez igaz a politikai kampány smsekre is, viszont éppen ezért ezeket nem lehet egy hosszú távú kampányban, vagy imázsformáló céllal felhasználni, legfeljebb úgy, ha többször is elküldik egymás után" - tette hozzá.

"Az sms-hirdetések költségesek, ezért is próbálják minél jobban leszűkíteni a lehetséges célcsoportot. Ami azért is célszerű, mert ha kéretlenül kap valaki a mobiltelefonjára egy üzenetet, az gyakran inkább visszatetszést kelt" - magyarázta Pethő Gábor, aki felhívta a figyelmet arra, hogy ennél a kommunikációs formánál, az adatvédelmi szempontok miatt az első kérdés az: honnan tudják a mobiltelefon számát. A jelenlegi szabályozás szerint senkinek nem lehet kéretlenül sms-üzenetet küldeni, a hirdetők a jogi előírásoknak megfelelő adatbázisokból dolgoznak.

Egy mobilszám 2 - 50 forintba kerül

"Az adatbázisok jelentős értéket képviselnek, és sokféle forrásból összeállíthatók. Például egy üditőital-gyártó meghirdet egy játékot, és smsben kell beküldeni a kupakban található számot, szót. Az pedig lehet, hogy nem is tűnik fel, hogy a csomagoláson megjelölt szabályzat szerint a megfejtést beküldök ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy a telefonszámuk bekerüljön egy kereskedelmi célokra felhasználható jegyzékbe" - magyarázza Pethő. A megvásárolható adatbázisok nagyon sokfélék lehetnek, de egy felhasználható mobilszám piaci ára nagyjából 2 és 50 forint között alakul az sms-marketinggel foglalkozó szakember szerint.

Pethő Gábor szerint a 2002-es országgyűlési választásoknál főként az "Add tovább!/Küldd tovább!" rendszer működött, vagyis a párt elküldte saját aktivistáinak az üzenetet, ők továbbították ismerőseiknek, kérve, hogy ők is küldjék tovább. Márpedig, ha magánszemély küld egy smst az ismerősének, az nem ütközik adatvédelmi tilalmakba. Az viszont, a szakember szerint "nyílt szakmai titok", hogy idén már sok politikai szervezet vásárolt adatbázisokat is, és ezekből dolgoztak.

Gergely Zsófia