Kevesebb lehet a négyes metró EU-s támogatása

Vágólapra másolva!
Kevesebb lehet a négyes metró uniós támogatása, mivel Brüsszel kifogásol 11, a projekthez kapcsolódó szerződést - írta a Népszabadság. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a lap szerint 60 milliárddal csökkentheti az eredetileg kért 224 milliárd forint támogatást. Az NFÜ megerősítette, hogy javasolni fogja a 4-es metró uniós támogatásán belül a pénzügyi átcsoportosítást, mert egyes közbeszerzési eljárások miatt nem akarják kockáztatni a későbbi visszafizetést.
Vágólapra másolva!

Hatvanmilliárd forinttal is kevesebb lehet a Brüsszeltől a 4-es metró építéséhez várt támogatás - írta a Népszabadság csütörtöki száma. A lap szerint a metróépítkezéshez kapcsolódó körülbelül ötven, közbeszerzés alapján létrejött szerződés közül 11, 2004-ből és 2005 származó szerződést tart szabálytalannak Brüsszel. Azok ugyanis meghívásos tenderek voltak, ez a fajta közbeszerzés az EU szerint viszont indokolatlanul szűkíti a versenyt.

A Népszabadság úgy tudja, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kivenné ezeknek a a szerződéseknek az értékét - 60 milliárd forintot - az unióhoz benyújtott támogatási kérelemből, mert így lehetne csökkenteni annak kockázatát, hogy vissza kelljen fizetnie a támogatás egy részét.

Az NFÜ csütörtök délelőtt közleményben erősítette meg: javasolja a 4-es metró uniós támogatási forrásainak pénzügyi átcsoportosítását "a későbbi visszafizetési kockázat elkerülése érdekében". A lap információinak megfelelően az NFÜ arra hivatkozik, hogy a 4-es metró építésénél 2004-2005-ben alkalmaztak meghívásos, tárgyalásos eljárásokat, amelyek "a közösségi elvárásokkal" nincsenek összhangban.

Ezért a fejlesztési ügynökség "azoknak a szerződéseknek az értékét, melyek ilyen eljárások alapján léptek hatályba, a benyújtott uniós támogatási kérelemből kiemelné, ezzel nullára csökkentené a bizottsági felügyeleti ellenőrzéseken a forrás-visszafizetési rizikót" - áll a közleményben. Hozzátéve, hogy korábban kifejezetten kérték, az elszámolhatósági kockázatok csökkentése érdekében a projekt irányítói kerüljék el az ilyen tárgyalásos eljárásokat.

A pénzügyi korrekció mértékéről az NFÜ jelenleg tárgyal az EU Bizottság illetékeseivel. Elkészítenek egy javaslatot is arra nézve, hogy Magyarország hogyan tudja a teljes uniós keretet maximálisan kihasználni.

Alaptalanok azok a felvetések, amelyek szerint a 4-es metró projekt esetleg nem jut uniós támogatáshoz vagy csak az igényelt összeg töredékét kapja meg - reagált a lapban megjelent cikkre a DBR Metró Projekt Igazgatóság csütörtökön. A közlemény szerint még tartanak az egyeztetések, hivatalos számok nem ismertek. Azt ugyanakkor elismerték, hogy amennyiben az EU illetékes szakbizottsága szerint a beruházás uniós projektté válása előtt kötött szerződések nem felelnek meg a versenyjogi szabályoknak, akkor csökkenhet a támogatás összege. Azonban ezek a szerződések is a hatályos közbeszerzési törvény előírásainak megfelelően köttettek - tették hozzá.

A projekt igazgatóság közleménye szerint az új metróvonal finanszírozása a támogatás nélkül is biztosított, az a magyar állam és Budapest közös feladata, 79-21 százalékos arányban.

A fővárosi közgyűlés tavaly április 24-én döntött arról, hogy benyújtja a pályázatot, amelyben 224 milliárd forint támogatást kér az Európai Uniótól a metró első, a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig futó szakaszára. Az NFÜ még augusztusban nyújtotta be Brüsszelnek a pályázatot, amelyről elvileg 6 hónap alatt kellett volna döntést hozni, de az Európai Bizottság ma is vizsgálja a dokumentációt.