Az utolsó pillanatokban tesztelik a mindentudó kormányablakokat

kormányablak, integrált ügyfélszolgálati iroda, közigazgatás
Vágólapra másolva!
Csak január 3-án, megnyitásuk napján jelenik meg az interneten az új hivatali ügyintézést lehetővé tevő kormányablakok listája. A kormányablakoknál 29 hivatali ügyet lehet majd intézni januártól. Az átszervezés több hivatali vezető szerint sem lesz zökkenmentes, de a kormány azt várja, hogy ha stabilan működik a rendszer, akkor rövidül a hivatalos ügyintézéssel töltött idő.
Vágólapra másolva!

Huszonkilenc helyszínen, tizenkét órás nyitva tartással és háromszáz munkatárssal nyílnak meg január 3-án a komplex ügyintézésre alkalmas kormányablakok - jelentette be szerdán Szabó Erika, területi közigazgatásért felelős államtitkár, az interneten egyelőre azonban semmilyen információt nem lehet találni arról, hogy hol, milyen címen lehet majd megtalálni az újonnan nyíló ügyfélszolgálatokat.

A kormányablakok létrehozásáról a közigazgatási hivatalok kormányhivalokká alakításával egyidőben, nyáron döntött a kormány, majd valamivel több mint egy hónapja a parlament. A november 16-án elfogadott törvényjavaslat szerint 2011. január 1-jétől a fővárosi és a megyei közigazgatási hivatalok jogutódaiként létrejönnek a kormányhivatalok, 14 eddigi területi államigazgatási szerv pedig beolvad ezekbe.

Mit váltanak ki a kormányablakok?
A kormány szeptember 14-i határozata szerint a kormányhivatalokba olvadnak a területi igazságügyi hivatalok, a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalok, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal kirendeltségei, a földhivatalok, a regionális egészségbiztosítási pénztárak, a regionális nyugdíjbiztosítási igazgatóságok, a regionális munkaügyi központok, a regionális munkaügyi felügyelőségek, a regionális munkavédelmi felügyelőségek, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális felügyelőségei, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal regionális irodái, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat regionális intézetei, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságai, a Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális igazgatóságai, valamint az Oktatási Hivatal regionális igazgatóságai.


Az átalakítással és a kormányablakok létrehozásával a hivatali ügyintézést akarja egyszerűsíteni a kabinet: a cél, hogy az eddigi széttagolt, párhuzamosan működő területi szervek irodái helyett egy helyen lehessen januártól 29, a hosszabb távú tervek szerint pedig valamennyi hivatal ügyeit intézni, például ügyfélkaput nyitni, vállalkozásokkal, nyugdíjjal, egészségbiztosítással kapcsolatos ügyeket bonyolítani, családi pótlékot, gyest igényelni, vagy általános tájékoztatást kérni.

Az utolsó napokban tesztelik a rendszert

Az interneten egyelőre azonban semmi nyoma nincs az átszervezésnek: a 19 megyei és a fővárosi közigazgatási hivatal honlapján csak a régi struktúrában lehet rákeresni az ügyekre vagy intézményekre, és egyik lapon sincs említés arról, hol nyílik majd az adott megyében kormányablak, vagyis hová menjen január 3-án az, aki mindent egy helyen intézne. Nincs ügyfélszolgálati címlista, sem egyéb információ a magyarorszag.hu kormányzati portálon és az új hivatalokat felügyelő közigazgatási tárca honlapján sem: előbbi lapon csak a két nap múlva megszűnő intézményekhez lehet eljutni, utóbbi főoldalán pedig mindössze egy rövidhír van arról, hogy Orbán Viktor miniszterelnök december 23-án kinevezte az új kormányhivatalok vezetőit.

Az [origo] által néhány találomra felhívott közigazgatási hivatal titkárságán szóbeli tájékoztatást adtak a két nap múlva nyíló ügyfélszolgálatok címéről, a közigazgatási minisztérium kommunikációs államtitkárságán pedig azt mondták megkeresésünkre, hogy az új hivatalok honlapja csak január 3-án indul, és a címlista a közigazgatási minisztérium honlapján is csak 3-án 8 órától lesz elérhető. A tájékoztatás szerint az ügyfeleket ugyanakkor nem éri hátrány emiatt, egy ideig ugyanis a szakigazgatási szervek régi ügyfélszolgálatai is tovább működnek még az összevontakkal párhuzamosan. Vagyis a kormányablakos ügyintézés nem kényszer lesz, csak lehetőség - közölték.

Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A megkérdezett megyékben a kormányablakok eddig is működő, meglévő ügyfélszolgálaton működnek majd (a fővárosban például a Nyugdíjfolyósító Intézet, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, a Magyar Államkincstár és a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán) és csak később kaphatnak önálló irodát vagy épületet. Ugyanígy eddigi helyükön működnek tovább a kormányhivatalokba integrált szakigazgatási szervek is, a különböző intézmények összeköltöztetése ugyanis - ahogy az egyik kormányhivatal vezetője az [origo]-nak fogalmazott - "csak az igen távoli jövő zenéje". Komárom-Esztergom megyében mindehhez például 500, Baranyában viszont 1300 dolgozót kellene közös épületben elhelyezni, a fővárosban pedig ennél is többeket, 3500 munkavállalót érint a közigazgatási hivatal és a 14 szakigazgatási szerv egyesítése.

A január 3-ai indulásról az egyik megyei közigazgatási hivatal vezetője az [origo]-nak azt mondta: "éjjel-nappal", a két ünnep között is dolgoznak az átszervezésen, de az átállásban szerinte a legnagyobb igyekezet mellett is lesznek majd zökkenők. Az újonnan nyíló kormányablakoknál december 30-án információink szerint tesztüzemet tartanak, Navracsics Tibor közigazgatási miniszter pedig közös felkészítést tart a kormányhivatalok vezetőinek.