A hétfő reggeli hideg és a szakszervezetek alapossága kifogott a BKV több buszán, amik nem tudtak elindulni a garázsból. A társaság fődiszpécsere szerint emiatt késésekre kell számítani, és a BKV nem tudja tartani a menetrendet. Az MTI szerint több vonalon nem is járnak a buszok. A szakszervezet a kollektív szerződés hiánya miatt tiltakozik, és minden buszt a legutolsó apró részletig leellenőriz a szabályok szerint. Emiatt sok busz csak késve tud kiállni, vagy el se tud indulni a garázsból.

Legalább 130 járművet nem tudtak eddig üzembe állítani és az is kérdéses, hogy a pihenőidők változása miatt a napközbeni menetrendet mennyire tudják majd tartani - mondta Nemes Gábor autóbuszos szakszervezeti vezető. Az úgynevezett kocsikiadás lassulása miatt már most sem tartható a menetrend - tette hozzá.

A buszok jelentős része azért nem állt reggel forgalomba, mert a szakszervezetek felhívták a sofőrök figyelmét, hogy bármilyen hibát észlelnek a járművön, kérjenek tartalék buszt. Ezzel egyébként csak a BKV által előírt szabályokat tartják be. A Független Hírügynökség információi szerint hajnalban például a kelenföldi buszgarázsból a buszok 80 százaléka nem állt forgalomba.

Az MTI szerint a vonalak 10-15 százalékán egyetlen jármű sem közlekedik, és több olyan buszgarázs is volt, ahol a buszok 80 százalékát nem tudták kiadni. Reggel nem járt a 27-es, a 233-as vonalon egy busz sem, a 112-es járat esetében és több vonalon is jelentős késések vannak. A cinkotai garázsból hétfőn eddig 160 busz ment ki Botos Péter szakszervezeti vezető szerint. Hozzátette, hogy ez a 65 százaléka az összes cinkotai busznak.

Erős János, a BKV fődiszpécsere az [origo]-nak azt mondta kora délelőtt, hogy a 16-os, 27-es és 251-es buszoknál van nagyobb fennakadás, itt 10-15 perces késésekkel kell számolni. A fődiszpécser ugyanakkor nem erősítette meg az MTI értesüléseit, szerinte minden vonalon volt és van buszközlekedés. A problémát "átcsoportosításokkal oldják meg", így csak "késések vannak, járatleállások nincsenek" - mondta. Hozzátette, hogy "folyamatosan azon vannak a szerelők, hogy minél több busz állhasson forgalomba".

A sofőrök alapossága miatt a legkisebb műszaki hiba esetén - például szakadt utasülés - sem állnak ki a buszok. A 3-as metró vonalán reggel történt gázolás miatt pótlóbuszokat kellett volna beállítani a forgalomba a Deák tér és a Nagyvárad tér között, de alig néhányat sikerült, mert nem volt rá kapacitás.

A BKV hétfő reggel tömör közleményt adott ki (ezt keretes írásunkban olvashatja), amelyben utasai türelmét kéri. Azt is írják, hogy egyik telephelyükön a buszok fele, egy másikon pedig a harmada nem tudott forgalomba állni.

65 pontot néznek át buszonként

A szakszervezetek képviselői már az előző napokban felhívták a sofőrök figyelmét, hogy kollektív szerződés híján változnak a forgalomba állás szabályai. Az érdekképviseletek szerint a törvényi előírások betartására szólították fel a sofőröket - mondta Nemes Gábor. A sofőrök csak betartják a munkáltató, vagyis a BKV által előírt szabályokat.

A kocsiátadás idejét eddig a kollektív szerződés határozta meg, de annak hiányában, most mások a szabályok. Ezek alapján minimum 65 pontot kell ellenőrizni egy buszon a forgalomba állás előtt. Ezt végigvizsgálják, és ha hiba van, másik járművet kérnek. Vasárnap - hétvége és ritkább forgalom lévén - még voltak tartalék buszok, de ezek lassan elfogynak. Reggel nyolc órakor több mint 100 sofőr várt buszra a garázsokban.

Botos Péter, a CINASZ Budapesti Közlekedési Szakszervezet elnökhelyettese az [origo]-nak elmagyarázta, hogy főmérnöki utasítás alapján vizsgálják át ilyen alaposan a buszokat. Azért lassult le ennyire a folyamat, mert a kollektív szerződés eddig körülbelül 20 percben maximálta, hogy mennyi ideig tartson egy átvizsgálás.

Nemes szerint további gondot okoz, hogy a munkavállalóknak nincs munkaszerződésük és ez törvénytelen. Emiatt az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségnél is panaszt tettek.

Nemes Gábor elmondta, hogy minden nap ez várható, és keddtől valószínűleg még erősebben jelentkezik majd a probléma. Botos Péter hozzátette, hogy azért keddre várható a nagyobb leállás, mert vasárnap este még (a hétvégi menetrend miatt) kevesebb buszt kellett átvizsgálni. Hétfőn azonban sokkal több busz fut az utakon, így ezeket is egyenként át kell majd nézni, és ez a folyamat változatlanul sok időt vesz majd igénybe. Így kedd reggel több busz eshet ki. Botos példaként elmondta, hogy a szabályok szerint csak 15 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek a kocsiszín területén, és ha ezt betartanák minden busznál, akkor "reggel 6-ig nem tudna kimenni busz".

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményben ítélte el a budapesti tömegközlekedés megbénítását hétfőn. Közleményükben arra kérik a buszsofőröket, hogy "szállítsák el a megállókban fagyoskodó utasokat, és keressenek más eszközöket munkajogi harcukhoz". A VEKE felszólította a BKV-t is, hogy tájékoztassa megfelelően az utasokat, hogy ne kelljen a hideg időben félórát várniuk a buszra.

Hamarosan sztrájk is lesz

"Ez nem sztrájk, hanem százszázalékos munkavégzés" - mondta Botos Péter. Szerinte szükséges ennyi nyomásgyakorlás, hiszen a sztrájkig a szakszervezet sem akar eljutni. A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-től a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Buszátvizsgálás Kelenföldön

Bár a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége december 29-én megállapodott a BKV-val egy ideiglenes kollektív szerződésről, azt a szakszervezetek 65 százaléka nem írta alá, emiatt ez nem lépett életbe.

Mivel nem sikerült megállapodni a cég vezetésével, az érdekképviseletek jelentős része bejelentette, hogy január 12-től határozatlan idejű sztrájkot tartanak. A kollektív szerződésről, illetve a még elégséges szolgáltatásról a tárgyalásokat hétfőn folytatták, azonban nem sikerült ekkor sem megegyezni.

A BKV csúcsidőben 90 százalékos, csúcsidőn kívül 50 százalékos szolgáltatást szeretne nyújtani. Az érdekképviseletek a buszközlekedést illetően azt ajánlották fel, hogy csak az alvállalkozók által működtetett mintegy 130 busz közlekedjen, a metró-, a HÉV- és a trolibusz-közlekedésben azonban nem lenne fennakadás a sztrájk miatt - mondta Nemes Gábor. Szerdán folytatódnak a tárgyalások.

A hideg is akadályoz

Késve közlekedtek a BKV buszjáratai a hideg időjárás miatt is - közölte Erős János, a BKV fődiszpécsere hétfő reggel. A buszok közül több nem tudott elindulni a műszakkezdéskor, emiatt "nem tudják tartani a menetrendet" - mondta Erős János, akinek nem voltak információi arról, hogy hány busz nem indult el reggel.

Karácsony előtt a hideg miatt több száz BKV-busz hibásodott meg, a gondot a járművek légrendszerének befagyása okozta - mondta akkor Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. A BKV fődiszpécsere akkor közölte, hogy a meghibásodások jelentős része az elavult alkatrészek és a hideg idő miatt következett be.

Az [origo] decemberben a BKV füstlepte buszgarázsában járt, ahol megtudta, hogy nincs a buszokon téli gumi, már nem divat a bicskázás, és kiderült, miként került fém alkatrész a szerelők körömpörköltjébe. Riportunkat itt olvashatja.