Jelentősen megemelnék a vidéki tömegközlekedés állami támogatását fideszes képviselők. A javaslat ellentétes a kormány szándékával, amely csökkentené a tömegközlekedésre szánt állami pénzt. A szolnoki polgármester szerint javaslatuk tárgyalási pozíció, várják a minisztérium véleményét.

Jelentősen megemelné a vidéki tömegközlekedéshez nyújtott állami támogatást hat fideszes polgármester-képviselő. Kósa Lajos debreceni, Borkai Zsolt győri, Cser-Palkovics András székesfehérvári, Szalay Ferenc szolnoki, Székyné Sztrémi Melinda salgótarjáni és Habis László egri polgármester csütörtökön benyújtott javaslatukkal még a jövő évi költségvetés tervezet benyújtása előtt megnyitotta a vitát a kiadásokról.

A csütörtökön benyújtott javaslat az úgynevezett fogyasztói árkiegészítésről szóló törvényt módosítaná, amelyet az állam a nyugdíjas- és diákbérletek után fizet az állam a helyi tömegközlekedést működtető cégeknek. A bérletek támogatása az indoklás szerint 2006 óta változatlan, miközben "a vidéki közösségi közlekedési rendszerek elérték a működőképességük határát".

A javaslat szerint a megyei jogú városokban például az autóbuszbérletek után havi 2030 forint helyett 2984 forintot, a kombinált, vagyis buszra, trolira és villamosra is érvényes bérletek után havi 2520 forint helyett 3528 forintot fizetne az állam (utóbbi csak Debrecent és Szegedet érinti). A polgármesterek ugyanakkor változatlan szinten hagynák a budapesti, havi 3580 forintos bérlettámogatást.

A javaslat így változtatná meg a kedvezményes bérletek után fizetett támogatásokat (forintban, havonta, eladott bérletenként):

jelenlegi támogatás

a polgármesterek javaslata

Megyei jogú városokban:
kizárólag autóbuszra

2030

2984

kizárólag villamosra

1330

1862

kizárólag trolibuszra

1330

1862

villamosra és trolibuszra

1380

1932

kombinált (busz, troli, villamos)

2520

3528

Egyéb települések (autóbuszra)

1710

2052



"Mi nem Budapesttel foglalkozunk, hanem a többi településsel" - mondta az [origo] érdeklődésére Szalay Ferenc. Szolnok polgármestere szerint ma a BKV kapja a városi tömegközlekedés támogatására szánt pénzek több mint 90 százalékát, és ezen az arányon szeretnének változtatni. "A BKV legyen szíves egy kicsit hatékonyabban gazdálkodni" - mondta Szalay, aki szerint a vidéki tömegközlekedés vesztesége évente több százmillióba került az önkormányzatoknak.

Tárgyalási alap a kormánnyal

A polgármesterek javaslata ellentmond a kormány szándékainak: a 2012-es költségvetés tervezete szerint ugyanis a kormány jövőre legalább 16 milliárd forintot szeretne megtakarítani az utazási kedvezmények szűkítésével. A költségvetés melléklete szerint az idei 109 milliárd forinttal szemben jövőre csak 93 milliárd forint árkiegészítést ad az állam a közlekedési társaságoknak a kedvezményesen utazó személyek után.

"Mi is látjuk, hogy nem egyszerű az ország helyzete, de igazságosabban szeretnénk elosztani a forrásokat" - mondta a polgármester, aki szerint a javaslat nem kapcsolódik közvetlenül a közlekedési kedvezmények átalakításához, hiszen nem arról szól, hogy kik és milyen feltételek mellett jogosultak kedvezményes utazásra, csak arról, hogy ez után mennyi pénzt kapjanak a szolgáltató cégek.

Szalay Ferenc úgy számol, az ő javaslatuk 8-9 milliárd forintra emelné a vidéki közlekedési társaságok jelenleg 4-4,5 milliárdos támogatását. A polgármester szerint a javaslatot már megküldték a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM), és várják a kormány véleményét. Szalay úgy fogalmazott: a törvényjavaslat az ő tárgyalási pozíciójuk, de tudják, hogy ez még alakulhat a költségvetés vitája során.