A háborús múlt is feltárul az egyre sekélyebb Dunában

2011.11.30. 19:04

A hajóbontós a csődtől tart, az idős pecás fél lemenni a köveken a ritkán horogra akadó zsákmányért. Mindketten megszenvedik a Duna ebben az évszakban szokatlanul alacsony vízállását. A Csepeli szabadkikötőben jóformán szünetel az árukirakás, a vízi rendőröket a felszínre kerülő háborús maradványok miatt riasztják sokszor. A vízművek felkészült a vízminőség romlására.

"Lehet, hogy ilyen még nem is volt" - kommentálja egy férfi a Csepeli szabadkikötő középső öblénél a Duna rendkívül alacsony vízállását. A hajók oldalát a kikötő falától ütközőként megóvó, nagy traktorgumi-külsők most a víz felszínétől többméteres magasságban lógnak a dokk falán, az öböl sarkában álló bárkák láthatóan már felültek a fenékre, és a parton pecázó öregek is panaszkodnak, hogy ha nagy ritkán horogra akad egy-egy hal, alig tudnak lemenni a hullámtörő köveken a vízhez, hogy kiemeljék a zsákmányt.

Az öblöt kémlelő férfi azt nézi, rakodják-e már azt a vasat, amelyet hajóbontó vállalkozása értékesített. Azt mondja, őt rendkívül érzékenyen érinti az alacsony vízállás: nem tudnak sólyázni, vagyis kiemelni a partra a bontásra váró hajókat újpesti telephelyén, emiatt nem is tudják azokat szétbontani, és értékesíteni a belőlük származó vasat. "Ha a vas ára is tovább süllyed, akkor tönkre is megyünk" - mondja szomorúan.

A száraz ősz miatt hetek óta rendkívül alacsony a Duna vízállása, amely hétfőn 86 centiméteres volt Budapestnél, megközelítve a valaha mért legalacsonyabb vízállást (51 centiméter, 1947-ben). A Szabadság-hídnál már több mint egy hete kibukkant a Dunából az Ínség-szikla. A kikötő előtt két megrakott bárka várakozik, hogy kipakolhasson, de nem tudják őket beállítani - mondja az [origo]-nak a kikötő diszpécsere. Az alacsony vízállás miatt nem lehet olyan helyre vinni, ahol elérik őket a daruk, de eleve problémás a kikötőbe mozgatásuk is. A bárkákat az alacsony vízállás miatt csak óvatosan mozgathatják, nehogy a sziklás mederhez ütközve kilyukadjanak.

A déli határon túl vesztegel sok hajó

A diszpécsernek nincs tudomása arról, hogy a hozzájuk tartozó térségben további megrakott hajók vesztegelnének, de számos üres bárka vár arra, hogy megpakolják. Szerinte részben azért nem várakozik sok hajó kirakodásra Csepelnél, mert már hónapokkal korábban jelezték, hogy alacsony vízállás várható, másrészt eleve nem is volt túl jelentős forgalom idén, ami a gazdasági válsággal függ össze. A Dunán lejjebb ugyanakkor számos hajó vesztegel. A Bama.hu szerint Mohács alatt, a határtól délre, közel száz hajó várja, hogy legalább fél méterrel emelkedjen a vízszint.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A szélső hajók már megfeneklettek

A csepeli diszpécser, aki több évtizede végzi ezt a munkát, azt mondja, volt már példa hasonlóan alacsony vízállásra, de novemberben még nem tapasztaltak ilyet. A bárkákat ide szállító - román és bulgár - tolóhajók sem mozoghatnak, de a diszpécser szerint kihasználják a leállást: az egyik hajón lecserélik a személyzetet, a másikon pedig kisebb javításokat, felújításokat végeznek.

Fekete Tamás, a budapesti vízi rendészet parancsnoka szerint ilyen alacsony vízállásnál folyamatosan visszatérő probléma a háborús anyagok felszínre kerülése, amelyekről sűrűn kapnak bejelentést. "Ez elsősorban a tűzszerészeknek jelent rengeteg pluszfeladatot" - mondta telefonon az [origo]-nak.

Még nem volt "gázlónormasértés"

Extrém példaként említette a parancsnok, hogy a csepeli kikötőben, a Petróelum-öbölnél a második világháborúban lebombázott olajtartályok talajba szivárgott tartalma is elkezd "lassan felbugyogni", mivel a szokásosnál jóval alacsonyabb a víznyomás. De a rendőröknek elsősorban a teherhajókra kell vigyázniuk.

"Ilyenkor tele van a Duna gázlókkal, és nekünk kell odafigyelni, hogy nehogy valaki belemenjen ezekbe" - mondta. Egy mélyebb merülésű hajó ugyanis "nagyon össze tudja túrni" a homokból vagy sóderből álló gázlókat, megváltoztatva a vízmozgást, a mederviszonyokat, ami miatt a gázló az eredetinél még sekélyebbé is válhat. Ilyenkor helyre kell állítani az eredeti állapotot, ami jelentős költséggel jár.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Üres bárkákat mozgatnak

A parancsnok szerint 2-3 éve volt egy hasonló alacsony vízállásos időszak, akkor több "gázlónormasértés" történt, de idén még nem kellett ilyen ügyekben intézkedniük. "A hajósok fegyelmezettebbek, látják, hogy mi a helyzet, és nem akarnak mindenáron keresztülmenni" - mondta.

Egyelőre nincs gond a vízellátással

A Fővárosi Vízművek már életbe léptette "a kisvízi üzemeltetési szabályzatban" meghatározott intézkedéseket. Ez Lévai Zsuzsanna kommunikációs osztályvezető szerint többek között azt jelenti, hogy előkészítik az eddig tartalékban lévő létesítmények beüzemelését "a lehetséges további kedvezőtlen változások ellensúlyozása érdekében" - írta az [origo]-nak e-mailen.

A főváros ivóvízszükségletének kielégítéséhez a vízművek óránként 24 ezer köbméter vizet emel ki a Dunából, amelynek vízhozama még a 80 centiméteres szintnél is meghaladja az óránkénti 3 millió köbmétert. Az osztályvezető szerint jelentős vízmennyiség található a vízszintmérő legalacsonyabb pontja alatt és a folyó mellett húzódó, az ivóvíztermelésre igénybe vett kavicsos mederben is, jelenleg sem mennyiségi, sem minőségi problémák nem veszélyeztetik a biztonságos ivóvízellátást a főváros térségében.

Azt ugyanakkor megjegyezte, hogy ha még hetekig ilyen alacsony marad, vagy tovább süllyed a vízszint, az már okozhat vízminőségi problémákat. Ezt azonban szerinte az illetékes Népegészségügyi Intézet jóváhagyásával, magasabb klórszinttel és fokozott UV fertőtlenítéssel, illetve víztisztítómű-kapacitásaikkal kezelni tudják. Ennek érdekében fokozottan ellenőrzik a vízkezelő és vízfertőtlenítő berendezéseket.

KAPCSOLÓDÓ CIKK