Országosan több, mint 31 ezer kilométernyi közúthálózat üzemeltetését látjuk el - mondta az Origónak Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
Ez azt jelenti, hogy a gyorsforgalmi úthálózat – az M5-ös és M6-os koncesszió autópálya szakaszait leszámítva -, a településeket összekötő fő-, mellék- és bekötőutak, valamint ezen utak településeken átvezető szakaszai tartoznak a szervezet hatáskörébe.
A következő hónapokra, időszakosan több mint 530 emberrel növelte munkavállalóinak számát a közútkezelő, így – velük együtt – megközelítőleg 4500-an dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban közvetlenül a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán. A budapesti diszpécserközpontokban is folyamatos az ügyelet, általában 2-3 ember figyeli az útviszonyokat és ad tájékoztatást azokról.
A Magyar Közút 93 mérnökségének munkatársai éjjel-nappal figyelik az időjárás-előrejelzéseket, ebben 349 saját útmeteorológia mérőállomás is segíti a munkájukat.
Az utakon lévő járművek mozgását valós időben tudják követni a diszpécserközpontok, amelyek a hó helyzetnek megfelelően tudják a kritikus helyekre irányítani a hókotrókat. A rendszer használatával azt is látni, mennyi só és üzemanyag áll még rendelkezésre egy-egy munkagépen.
Ha havazik, vagy ónos eső várható, érdemes még indulás előtt tájékozódni. A közlekedők az útviszonyokról, az aktuális forgalmi helyzetekről, balesetek miatti korlátozásokról a cég diszpécserszolgálatai mellett a társaság Útinform szolgálatánál is érdeklődhetnek.
A téli időszakban összesen 825 saját és 39 bérelt munkagép vonul az utakra. Szükség esetén úgynevezett lehívható gépek is be tudnak segíteni a síkosságmentesítési és hóeltakarítási munkákban, ez több száz további járművet jelenthet havaria helyzetben.
A téli feladatokat ellátó gépek beüzemelésén túl azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, hófogó rácsokat és hálókat helyeznek ki a cég szakemberei, összesen 396 kilométer hosszon, valamint 323 kilométernyi hóvédő erdősáv fenntartása is a társaság feladatához tartozik.
A téli felkészülés folyamán kilencvenötezer tonna sót, 504 tonna kálcium-klorid granulátumot, 652 ezer liter kálcium-klorid oldatot, és 11 ezer tonna érdesítő anyagot halmoztak fel a raktárakban. Ennek a mennyiségnek még egy kemény télre is elegendőnek kell lennie.
A sózás azonban csak körülbelül -7 Celsius fokig hatékony, alacsonyabb hőmérsékleten már nem képes meggátolni az útburkolat csúszását.
Ha hidegebbre fordul az idő, akkor kálcium-kloridot használnak majd, mert az akár -20 -30 Celsius fokig képes megbírkózni a faggyal, úgynevezett tapadóhidat képezve az útburkolaton. A különböző töménységű oldatokat az időjárás függvényében mindig frissen készítik a mérnökségeken..
A munkagépek ideális esetben 70 kilométeres útszakaszt képesek megtisztítani egy műszak alatt. Minden sofőrnek megvan a kijelölt munkatereülete, éppen ezért amikor felemelt hóekével haladnak egy havas útszakaszon, akkor a célterületre igyekeznek minél hamarabb eljutni és nem a munkát kerülik.
Mivel a hóekék oda-vissza mennek a kijelölt útszakaszokon, ezért sűrű havazáskor elképzelhető, hogy a letakarított útszakaszt újból belepi a hó, mire az autósok használatba vennék. Amíg havazik, addig a hókotrók munkája csak "tüneti kezelés", de amint abbamarad a hóesés, képesek megtisztítani az utakat.
Kékestetőn és Mátraszentimrén 7 centiméteres a hóréteg az Országos Meteorológiai szolgálat szerint. A 300 méter feletti településeken a Heves megyei Bélapátfalván foltokban van hó, míg Bükkszentkereszten egybefüggő a hólepel.