Helyesen döntött a Gripen pilótája

nk20150610
A Magyar Honvédség JAS-39 C Gripen típusú, kényszerleszállást végrehajtott repülőgépe a kecskeméti katonai repülőtéren. A gépen a felszállás után a repülést veszélyeztető műszaki hiba lépett fel, ezért a pilóta megfelelő biztosítás mellett 10 óra 52 perckor kényszerleszállást hajtott végre, és közben katapultált. A pilóta eszméleténél van, orvosok vizsgálják
Vágólapra másolva!
A Magyar Repülő Szövetség repülőbiztonsági szakértője szerint a Magyar Honvédség szerda délelőtt meghibásodott Gripenjének pilótája helyesen döntött, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált.
Vágólapra másolva!

Siklósi Zoltán volt vadászpilóta az M1 aktuális csatorna csütörtök reggeli műsorában kiemelte: a kényszerleszállás végső szakaszában a pilóta már életveszélyben volt, nagyon rövid idő alatt kellett cselekednie.

Ritka az ilyen hiba

A szakértő kitért arra is, hogy a mostani esethez hasonló futómű-meghibásodások elég ritkák, de a repülés során a műszaki hiba soha nem zárható ki.
Március 20-án a honvédség egyik, Svédországból Magyarországra tartó Gripen vadászgépe biztonsági okokból a kassai repülőtéren szállt le, miután a pilóták egyike a műszerkijelzőn eltérést érzékelt.

A gépen a felszállás után a repülést veszélyeztető műszaki hiba lépett fel, ezért a pilóta megfelelő biztosítás mellett 10 óra 52 perckor kényszerleszállást hajtott végre, és közben katapultált Forrás: MTI/Ujvári Sándor

A magyar légierő egy másik Gripen vadászgépe május 19-én Csehországban túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. A cáslavi reptéren nemzetközi gyakorlat közben történt Gripen-balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek.

Vészhelyzetben

A Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája szerda délelőtt kiképzési repülésre szállt fel. A pilóta nem sokkal később "deklarált vészhelyzetet" jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját, amely így "félállásban" maradt.

A pilóta és a földi személyzet svéd szakemberek bevonásával minden körülményt és tapasztalatot mérlegelt, és még a levegőben megkísérelték elhárítani a műszaki hibát. Mivel ez több mint egy órán át sem sikerült, a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasra szállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán.

Mivel a manőver során a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált. Az előzetes vizsgálatok alapján a vadászgép javítható.

Nem kell letiltani a típust

Orosz Zoltán altábornagy, vezérkarifőnök-helyettes a sajtótájékoztatóján elmondta: a meghibásodás jellege nem olyan, hogy "a típust le kellene tiltani". Összefüggés a csehországi balesettel nincs - jegyezte meg kérdésre válaszolva, de kiemelte, "láthatóan és érzékelhetően műszaki jellegű a probléma".

A Honvédelmi Minisztérium (HM) közleményben azt írta: a pilóta "példás helytállással megmentette" a magyar légierő vadászrepülőgépét, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Az őrnagyot Budapesten, a Honvédkórházban kezelik, nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, állapota stabil.

Az M1 Híradójának információi szerint a pilóta csigolyatörést szenvedett.