A Domestos idei kampányának eredményeként több hátrányos helyzetű vidéki iskola kezdhette vadonatúj, vagy felújított mosdóval az idei tanévet.

Sokan talán nem is tudtak róla, hogy amikor idén tavasszal Domestos terméket vásároltak, a saját környezetük takarításán kívül még ahhoz is hozzájárultak, hogy több vidéki iskola is új mosdókat kapjon. Ugyanis erről szól a Domestost is gyártó Unilever

2015-ben indított iskolai mosdó felújítási programja.

A programot 2014 őszén készítették elő, és ténylegesen 2015-ben, tavasszal kezdődött. A program alapja az Unilever három hónapos tavaszi kampánya. Ennek lényege, hogy minden eladott Domestos termékből 5 forintot félrerak hátrányos helyzetű kisiskoláknak, amelyek mosdói nagyon rossz állapotban vannak. A kiválasztásban az Emberi Erőforrások Minisztériuma és idén már a vásárlók is segítették az Unilevert. A 2016-os volt a második kampányuk, és sikerült is 2 millió forinttal megfejelniük a tavalyi – ilyen módon befolyt – összeget: idén

összesen 13,5 millió gyűlt össze a Domestosok 5 forintjaiból.

Előtte / utánaForrás: Unilever

A 2016 tavaszán lezárt sikeres kampány gyümölcsét pedig a kiválasztott 5 iskola arathatta le, amelyek nagy része teljesen felújított, vagy vadonatúj mosdóval várhatta a diákokat az idei tanévre. A felújítási munkálatokat a nyáron végezték, és mára

mind az öt iskolában befejezték a vizes blokkok felújítását.

Egyetlen iskola felújítási munkálatai csúsztak meg egy kicsit a tanévnyitóhoz képest, de itt sem kellett attól tartaniuk a diákoknak és a tanároknak, hogy mosdó nélkül maradnak. Az iskolába mobilvécéket telepített az Unilever, így a tanévet normálisan el tudták indítani. Aranyi Lászlóval, az Unilever kategóriamenedzserével beszélgettünk a program múltjáról és jövőjéről.

Aranyi László, az Unilever kategóriamenedzsereFotó: Szabó Gábor - Origo

Ez egy speciálisan magyar ötlet az Unileveren belül? Hogyan indult a program?

Az Unilever számára a társadalmi felelősségvállalási programok nagyon fontosak. Vállalatunk törekszik arra, hogy üzleti céljait társadalmilag hasznos módon érje el. Ez egy globális célkitűzés, tehát nem csupán Magyarországra vonatkozik. A Domestos iskolai mosdó felújítási programja a cég egy globális mosdó felújítási és mosdótelepítési programjának a része.

A globális program lényege, hogy mosdókat építünk fejlődő országokban.

Úgy gondoltuk, hogy Kelet-Európában is szükség van ilyen programra, viszont egy kicsit más megközelítéssel. Az Unilever számára az iskolai mosdó felújítás egy kelet-európai program, ami Magyarország mellett működik még Csehországban és Lengyelországban. A koncepció mindhárom országban nagyon hasonló. Magyarországon fogyasztói beszélgetésekből és saját tapasztalatainkból azt láttuk, hogy nagy szükség lenne egy olyan programra, amellyel az évtizedekkel ezelőtt épült iskolákat tudnánk segíteni a felújításban. Az ötlet nagyjából innen jött. Tehát volt egy globális Domestosos megközelítés, és mi ezt próbáltuk Magyarországra adaptálni. A cél az volt, hogy megtaláljuk Magyarország és a márkánk számára a leghasznosabb tevékenységet. Ez lett az iskolai mosdó felújítási program.

Ki volt az első a kelet-európai régión belül?

Az első program 2014 őszén indult el Lengyelországban és Csehországban, nálunk pedig 2015 tavaszán.

Milyen különbségek voltak még az időn kívül?

A cseh és a lengyel kollégák úgy választották ki az iskolákat, hogy a fogyasztók szavazhattak. Tudva azt, hogy Magyarországon az általános iskolákat jellemzően a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) kezeli, ezért mi felkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumát és a Kliket, hogy segítsenek a kiválasztásban. Ők ugyanis maximálisan tisztában vannak azzal, hogy melyik településen, melyik iskolában van szükség felújításra. Így 2015-ben és 2016-ban is közösen velük választottuk ki azokat az iskolákat, amelyeknek adományt gyűjtöttünk.

A felújítás előtt már töredezett a csempe és a kő isForrás: Unilever

Volt-e más eltérés is?

Mi például aktívan kértük a fogyasztóink bevonódását. Ez két oldalról történt meg. Már 2015-ben és 2016-ban is gyártottunk promóciós címkéjű termékeket. Ezek a címkék arról tájékoztatták a vásárlókat, hogy minden megvásárolt termék után 5 forintot tudunk adni az iskolai mosdók felújítására. Mi tehát

kerestük a lehetőséget, hogy a program még közelebb kerüljön a fogyasztókhoz.

A többi országban lényegében egy teljesen nyílt internetes szavazás volt. Igaz, idén már nálunk is volt szavazás, de már csak a célegyenesben, miután a Klikkel és a minisztériummal együttműködve leszűrtük az iskolák listáját.

Milyen különbségek voltak a tavalyi és idei magyar kampányokban? Ha voltak...

Idén a Klikkel közösen kiválasztottunk 10 iskolát – nálunk csak ezekre lehetett szavazni. A végén pedig az 5 legtöbb szavazatott kapó iskola nyerte el a támogatást. Tavaly még nem szavazás útján, hanem rászorultsági alapon a Klikkel választottuk ki az 5 iskolát. Azt gondolom, az idei szavazás egy jó továbblépés volt, többek között azért, mert jó volt látni, hogy az adott települések, falvak

valóságos kampányt indítottak, hogy ők nyerhessék el a támogatást, tehát megmozdult a közösség.

"Sikerült felülmúlnunk a tavalyi eredményeket"Fotó: Szabó Gábor - Origo

Azt lehet tudni, hogy nagyjából hány szavazat érkezett az iskolákra?

Majdnem 20 ezer ember szavazott. Márkagyártóként ez olyan szempontból is kedvező volt, hogy a szavazást lehetővé tevő internetoldalunkon keresztül a fogyasztók megismerhették termékeinket is. Egyébként aktívan buzdítottuk a fogyasztókat a social média oldalakon és egyéb internetes felületeken is.

A Domestos kampányát építőipari cégek és építőipari alapanyagokat gyártó cégek is csatlakoztak. Hogy történt az ő bevonásuk?

Magyarországon jórészt a Klik kezeli az iskolákat, tehát mi nem tudunk közvetlenül utalni egy iskolának, mert a rendszer nem így működik. Mi a felújítás bekerülési értékét biztosítjuk az iskoláknak. 2015-ben az együttműködő ügynökségünk abban is segített, hogy a kiválasztott iskolák településein, környékén vállalkozókat találjunk. Ez ugye azért is jó, mert a helyszínen

az iskolán kívül mások is tudnak profitálni a programból, hiszen megrendeléseket kaphattak a vállalkozások is.

Idén a Central Média is a projekt mellé állt, és elvállalta az egyik iskola felújítását. A Market Építő Zrt. a másik kiemelt támogatója a programnak, ők szaktudásukkal segítették a felújításokat. A többi cég lényegében építőanyaggal járult hozzá a fejlesztésekhez. Az együttműködő ügynökségünk, a PlanB Média gyűjtötte össze, hogy miből mennyi kell. Ő kereste fel a különböző támogatókat. Ilyen értelemben apránként gyűlt össze az építőanyag.

Végül mennyi pénz gyűlt össze az eladott Domestosok után?

Mi valamivel több mint 13,5 millió forintot tudtunk átadni, és ehhez jöttek az alapanyagokkal foglalkozó cégek felajánlásai, valamint a stratégiai partnerek támogatása, és így a beruházási érték az alapanyagokkal, munkadíjakkal együtt nagyjából 30 millió forint lett. Erre rendkívül büszkék vagyunk.

Jövőre is folytatjákFotó: Szabó Gábor - Origo

Mennyivel több pénz gyűlt össze idén a tavalyi kampányhoz képest?

Nagyon sikeres volt az idei kampányunk. Sikerült felülmúlnunk a tavalyi eredményeket. A kampány februártól április végéig tartott, és átlagosan 20 százalékkal több terméket tudtunk eladni, és nyilván emiatt az adományhoz is többet tudtunk hozzáadni. Körülbelül 2 millió forinttal több pénz jött be az iskolai mosdókra, mint tavaly. Nagy különbség még a tavalyi évhez képest, hogy stratégiai partnerként bevontuk a Market Építő Zrt-t és a Central Médiát. Érdekesség, hogy a Central Média idén egy csapatépítő tréninget is szervezett az egyik építkezésre, és így is tudták segíteni a felújítást.

A tavalyi kampány ugyanúgy három hónap volt?

Igen, annyi volt a különbség, hogy tavaly egy hónappal később kezdődött a kampány. Egyébként mindkét évben benne volt a kampányban a húsvéti időszak, ami a legtöbb esetben a tavaszi nagytakarításokkal is egybe esett. A Domestos számára ez mindig egy kiemelt időszak.

Minden mosdó ugyanúgy néz ki? Milyenek a színek?

Nem, általában különböznek. A PlanB-vel próbáltunk vidám színeket és csempéket választani. Nagy sikere volt a tükörre ragasztható hercegnős és állatfigurás matricáknak. Úgy néz ki, hogy a gyerekeknek nagyon tetszenek a színek, és ez egy nagyon fontos szempont. A tavalyi és az idei átadó ünnepségek tapasztalatai alapján pedig elmondhatjuk, hogy a tanulókon kívül az iskolák és önkormányzatok vezetői is nagyon örültek a felújításoknak. Az átadó ünnepségekre a gyerekek bemutatókkal készültek, tehát igazi eseménnyé vált a felújítás és így az átadó ünnepség is.

Mit lehet várni a jövő évtől? Folytatódik a program?

Elmondhatom, hogy a jövő évi terveinkben benne van a program folytatása. A vállalat elkötelezett amellett, hogy ezt folytassa. Én azt várom, hogy hasonló léptékben tudjuk folytatni. Valószínűleg ugyanolyan hosszú lesz a kampányidőszak és ugyanabban az időpontban lesz. Terveink szerint ugyanúgy felkeressük majd az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy segítsenek a rászoruló iskolák kiválasztásában.