Tízezer forint fölé emelheti Karácsony a BKV-bérlet árát

2019.10.16. 08:54

Jelentős BKV-jegyáremelés nélkül nem finanszírozható Karácsony Gergely tömegközlekedési programja a Magyar Nemzet számításai szerint. Az ellenzéki főpolgármester is érzi ezt, rögtön a választások után finomított korábbi ígéretén, ami az ingyenes utazást illeti, azonban a lap számításai szerint még ez sem lenne megvalósítható áremelés nélkül.

Nem finanszírozható jelentős BKV-jegyáremelés vagy más megszorítás nélkül Karácsony Gergely tömegközlekedési programja - írja a Magyar Nemzet. A lap emlékeztetett, hogy 

Karácsony megválasztása után azt mondta, hogy ingyenessé teszi a tömegközlekedést a regisztrált álláskeresők számára, illetve 7 évre emelik az ingyenesen közlekedők korhatárát. 

Az álláskeresők száma a júniusi adatok szerint több mint 13 ezer fő volt Budapesten, míg a hat-hét évesek korcsoportja mintegy 16 ezer főt tesz ki. A közel 30 ezres csoport kiesése is már éves szinten milliárdos jegybevétel-csökkenést eredményezhet  - írják. 

Karácsony egyébként a szavazás előtt még azt ígérte, hogy 14 éves korig nem kell majd jegyet, bérletet vennie a gyerekeknek, 

a választás után finomított aztán ezen (azaz, részben visszavonta eredeti ígéretét). A lap szerint azonban 

még ez a "csökkentett program" sem megvalósítható a jegy- és bérletárak emelése nélkül. 

Karácsony GergelyFotó: Szabó Gábor - Origo

A főpolgármester még jelöltként, június 17-én újságírók előtt azt is bejelentette, hogy „közlekedési alapjövedelmet" is adna minden budapesti felnőtt lakosnak. Az ellenzéki politikus érvelése szerint a Belvárosban parkoló autók számának csökkentése érdekében egységes pénzbeli támogatássá változtatnák azokat a közlekedési kedvezményeket, amelyeket a városlakók jelenleg kapnak, legyen szó akár BKV-s közlekedésről, akár a kocsik parkolásáról. 

A választási ígéret beváltása 1,5 millió nagykorú fővárosi lakossal számolva mintegy 100 milliárd forintba kerülne, ami az idén 266 milliárdos bevételű fővárosi költségvetést tekintve finanszírozhatatlan kiadást jelentene. 

Amennyiben csak a havi BKV-bérletet használókat – mintegy 370 ezer utast – kompenzálnák, az is évi 25 milliárdos pluszkiadást jelentene a fővárosnak. Karácsony érvei szerint a mintegy 60 százalékkal olcsóbbá váló tömegközlekedés miatt azt többen használnák, és így az behozná a kiadást.

Forrás: MTI/Jászai Csaba

Az új főpolgármesternek valószínűleg nem a matematika a fő erőssége, mert a BKV működtetéséhez ebben a szisztémában két és félszer több embernek kellene a tömegközlekedést választania - írja a Magyar Nemzet. Ennyi új – csak elméletben létező – utas elszállítására egyszerűen nincs kapacitás, és valószínűleg utazási szándék sincs.

Emlékezetes az is, hogy a Gyurcsány-párt alelnöke, Gy. Németh Erzsébet idén februárban azzal riogatott, hogy ha 19 milliárd forintos elvonás vagy átcsoportosítás sújtaná a fővárosi büdzsében a BKV-ra szánt keretet, azt csak 15 ezer forintos teljes árú havibérletárral és 500 forintos vonaljeggyel lehetne kompenzálni.