Néhány napja hozta nyilvánosságra a Mandiner a Menedzsment Fórum alapján, hogy egy Leisztinger Tamáshoz köthető offshore hátterű cég,
a CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. nyerte el a Budapesti Közlekedési Zrt.(BKV Zrt.) által egy buszok bérlésére vonatkozó, 342,72 millió forint értékű közbeszerzést.
(Erről az Origo itt számolt be.)
Leisztinger felbukkanása nemcsak a számos zűrös múltbeli ügylete miatt rendkívül kínos Karácsonyéknak, hanem azért is, mivel
a baloldali főpolgármester városüzemeltetésért felelős helyettese - vagyis épp az, aki alá a BKV is tartozik - az a Tüttő Kata, aki Leisztinger volt élettársa, gyermekeinek anyja.
A BKV Zrt. által kiírt közbeszerzés értelmében az ajánlatot tevő vállalkozásnak évi 6 darab, maximum 12 éves, légkondicionált, DÍZEL!EURO IV-es környezetvédelmi besorolásnál nem gyengébb osztályú autóbuszt kéne bérbe adnia a fővárosi közlekedési vállalatnak a fenti 342 millió forint ellenében.
Az eljárással azonban több gond is van. Az első, hogy érdekes módon
a közbeszerzést egy olyan vállalkozás nyerte el, amely nemhogy buszok bérbeadásával nem foglalkozott eddig, de még csak nem is létezett akkor, amikor a BKV közbeszerzési eljárása elindult.
A CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. 2020. május 11-én alakult. A Mandiner meg is jegyzi, hogy
7 nappal az ajánlattételi határidő lejárta előtt jegyezték be a győztesnek kihozott vállalkozást.
Az eljárást lefolytató BKV a közbeszerzés kiírásában alkalmassági feltételként szabta, hogy csak olyan cég indulhat az eljáráson - minősül tehát alkalmasnak -, amelynek az elmúlt három üzleti évben összesen a teljes - általános forgalmi adó nélkül számított - árbevétele elérte a 160 millió forintot.
Nos, a CR-Facilities még csak nem is létezett, nemhogy bármilyen árbevételt fel tudna mutatni az elmúlt három évből.
Azaz nem kevesebb történt, minthogy a BKV egy, a saját kiírási feltételeik szerint is alkalmatlan céggel nyerette el a közbeszerzést, teljesen jogszabályellenesen.
A CR-Facilities mögött álló fő tulajdonos Cratis Zrt. ingatlanok adásvételével foglalkozik, de ott van az ingatlanok bérbeadásával foglalkozó KD Properties, és a számvitellel foglalkozó Olinda Kft.
Azaz, egyik cég sem foglalkozott buszok bérbeadásával.
Nem úgy, mint a másik két ajánlatot tevő cég, a Truck-Trailer & Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. - 2008 óta - és az INFINITOURS Kft. - 2005 -, amelyek foglalkoztak bérbeadással,
Ezek viszont veszítettek Tüttő Kata főpolgármester-helyettes volt élettársával, Leisztinger Tamással szemben.
De ha tovább nézzük a kiírási feltételeket, azt látjuk, hogy a Leisztingerhez köthető cég a műszaki alkalmassági feltételeknek sem felelt meg, mivel
a BKV elvileg csak olyan céget hozhatott volna ki győztesnek, amely az elmúlt 36 hónap során teljesítette legalább 3 darabos M3/I. kategóriájú autóbusz flotta bérbeadását.
Mondani sem kell, hogy a „győztes" CR-Facilities ennek sem felelt meg, mivel nem is létezett még az elmúlt 36 hónapban.
A cég mögött álló többségi tulajdonos vállalat, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. tulajdonosa egy ciprusi székhellyel bíró offshore cég, az Agrina Holdings, amelynek vezető tisztségviselői között lévő Sasinszki Ágnes és Temesvári Gábor a Leisztinger-cégbirodalom fontos emberei.
A közbeszerzési törvény értelmében ráadásul eddig is mindenkinek kötelezően kerülnie kellett volna az offshore hátterű cégekkel való szerződést.
Tüttő Kata most egy álvizsgálatot kért a BKV felügyelő bizottságától, de egyértelmű, hogy
a Leisztinger Tamáshoz, a volt élettársához köthető cégnek nagyon meg kellett nyernie ezt a közbeszerzést.