Egy évvel ezelőtt történt a Hableány katasztrófája

2020.05.29. 04:56

Pontosan egy évvel ezelőtt, 2019. május 29-én este süllyedt el a Dunában a Hableány nevű kis turistahajó dél-koreai turistákkal, idegenvezetőkkel és kétfős magyar legénységgel együtt, miután a nagy szállodahajó, a Viking Sigyn maga alá gyűrte. A katasztrófában 28-an haltak meg. Egy dél-koreai utast leszámítva mindenkinek megtalálták a holttestét a Dunában. A balesetet a vád szerint a Viking Sigyn ukrán kapitánya okozta.

A legfrissebb információk szerint szeptember 8-án állhat bíró elé Jurij C., miután márciusban elutasította az ügyészek javaslatát. Azt kérték, hogy ítéljék kilenc év börtönbüntetésre és kilenc év vízi járművezetéstől eltiltásra abban az esetben, ha a Viking kapitánya beismerő vallomást tesz, és lemond a tárgyaláshoz való jogáról. A 64 éves ukrán hajóskapitány viszont tagadta, hogy bűncselekményt követetett volna el, annak ellenére, hogy több térfigyelő kamera is rögzítette, mi történt azon a viharos, tragikus éjszakán a Dunán.

Megemlékezők a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében a Margit hídnál 2019. június 3-ánForrás: MTI/Balogh Zoltán

7 másodperc, 28 élet

Május 29-én 21 óra után 5 perccel 

a Hableány nevű turistahajó 7 másodpercen belül elsüllyedt, 

miután összeütközött egy nagy szállodahajóval, a Viking Sigynnel, a Margit híd közelében.

A Hableányon 35-en utaztak, 22 nő, 12 férfi és egy 6 éves kislány. 

A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül mindenki dél-koreai volt, és turistaként vagy idegenvezetőként volt a hajón. 

Esti sétahajózásra indultak a Duna budapesti szakaszán a hat országot, köztük Magyarországot is érintő körutazásuk egyik programjaként. 

Még aznap éjjel előkerültek a hídnál és a különböző pontokon elhelyezett térfigyelő kamerák felvételei, amelyekről meg lehetett állapítani, hogy mi történhetett. 

A Viking nekiment a Hableánynak, a hotelhajó szinte maga alá gyűrte a kisebbet. 

Hét túlélő

A boruló hajóról többen közvetlenül a hideg Dunába estek. 

Hét embernek sikerült megmenekülnie, 

de többen a Hableány fogságában rekedtek.

A túlélők közül volt, akit a baleset helyszíne mellett mentettek ki az éppen arra közlekedő hajósok és utasaik, valakit pedig az erős sodrás miatt csak a Duna délebbi szakaszainál lévő hidaknál sikerült kiemelni a vízből. A 4 méter/másodperces sodoródási sebességgel haladó testek ugyanis a tragédiát követő percekben már messze jártak a Hableánytól. 

A Viking Sigyn 64 éves, ukrán kapitánya nem állt meg, hogy segítsen, de még csak nem is jelentette a hatóságoknak, hogy mi történt, hanem továbbhaladt, és kikötött az Árpád hídnál, a folyó pesti oldalán. 

A balesetet 15 perccel később jelentette be az egyik hajó utasa a rendőrségen.

Hatvan nyomozó és szakértő, százkilenc tanú

Hatvanfős nyomozócsoport dolgozott az ügyön, köztük több informatikus szakértő, igazságügyi, hajózási, nautikai szakértő, hidrológiai és műszaki szakértő, pályaalkalmassági szakértőt és orvosszakértőt is bevontak, még egy szemészorvost is.

A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata 2019. május 31-én közreadott szonárképe (VMSZ) a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajóról. A képen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik. A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van. A fehér kishajóikon és a folytonos fehér vonal a folyó északi irányát jelöliForrás: MTI/Vmsz

A baleset után azonnal mintát vettek Jurij C.-től. 

Sem alkoholt, sem más tudatmódosító szert nem mutattak ki a szervezetében. 

Végül október 10-én zárták le a nyomozást, ami 

összesen 135 napig tartott, és 133 bűnjelet foglaltak le, amelyek - a Hableány hajótestén kívül - másfél köbméternyi mennyiséget tesznek ki. 109 tanút hallgattak ki, és több mint 50 órán át tartott a helyszíni szemle, amelynek során 4292 fényképfelvétel készült. 

Az ügyben 22 tolmács segített a rendőröknek, akiknek 9 nyelvre kellett fordítaniuk. A baleset egyetlen gyanúsítottja, majd vádlottja Jurij C.

Az Origo írta meg először, hogy 

vizsgálták a Sigyn után helyszínre érkező másik Viking-hajó, az Idun kapitányának felelősségét is, és a személyzetet is kikérdezik a segítség elmulasztása miatt. 

Ez új eljárásban zajlik.

Megemlékezők a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében a Margit hídnál 2019. június 3-ánForrás: MTI/Balogh Zoltán

A nyomozás lezárása után derült ki, hogy a Viking Sigyn kapitánya vallomásában azt mondta, 

nem vette észre a Hableányt. 

A nyomozók szerint a szállodahajón minden adott volt ahhoz, hogy elkerüljék a balesetet. A kapitány viszont kikapcsolta a hangjelzést, és éppen nem tartózkodott a helyén, amikor a hajója elsodorta a Hableányt.

Börtönben, majd bűnügyi felügyelet alatt Jurij C.

A magyar nyomozók a Viking Sigyn kapitányát, Jurij C.-t 

halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt 

hallgatták ki gyanúsítottként.

A május 29-ei dunai balesetet okozó Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát kísérik a letartóztatásáról döntő bírósági tárgyalásra a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épületének folyosóján 2019. július 31-énForrás: MTI/Mónus Márton

Őrizetbe vették, majd június 1-én letartóztatták a férfit. A bíróság döntése értelmében 15 millió forint óvadékért szabadulhatott, ami ellen az ügyészség fellebbezést nyújtott be. A férfi visszakerült a rácsok mögé, és aztán többször meghosszabbították a letartóztatását, míg végül ügyvédje indítványára a bíróság 

október 25-én megszüntette a letartóztatását, és elrendelte a bűnügyi felügyeletét. 

A kerületi ügyészség viszont azonnal fellebbezett a végzés megváltoztatása és a védői indítvány elutasítása érdekében. Az ügyészek álláspontja az volt, hogy a korábban november 30-ig meghosszabbított 

letartóztatás továbbra is indokolt. 

A Viking Sigyn kapitánya a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épületének folyosóján 2019. július 31-énForrás: MTI/Mónus Márton

"A 36 rendbeli bűncselekmény tárgyi súlya – figyelemmel arra is, hogy Magyarország modern közlekedési történetének egyik legsúlyosabb, halálos áldozatot követelő közlekedési balesetéről van szó – kiemelt, és 

mivel Ukrajna nem adja ki állampolgárait más államnak, 

a szökés-elrejtőzés veszélye továbbra is nagy" - írta Ibolya Tibor fővárosi főügyész az Origónak küldött közleményében.

"Emellett a korábbi – bizonyítottan megtörtént – üzenetváltásokból megalapozott következtetés vonható le 

a gyanúsítottal szakmai és baráti viszonyban álló tanúk vallomása befolyásolásának veszélyére. 

A bírósági eljárás nem a nyomozás megismétlése, a tanúk a bíróság előtt fő szabályként közvetlenül tesznek vallomást. Emiatt – szemben a régi Be. alapján kialakított bírói gyakorlattal – a letartóztatásnak ez a különös oka nem szűnik meg a nyomozás végén, hanem fennáll jelenleg is. 

A fellebbezés a szabadlábra helyezésre nézve halasztó hatállyal bír. Az ügyben a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség november végéig vádat emel" 

- tették hozzá.

A Viking Sigyn kapitányának szabadulása, 2019. 06. 13.Fotó: Polyák Attila - Origo

Meg is történt, november 28-án vádat emeltek Jurij C. ellen, akit akkor újra letartóztattak, de idén januárban a másodfokú bíróság megint megszüntette a letartóztatását, és elrendelte bűnügyi felügyeletét. 

Ez azt jelenti, hogy a lakást nem hagyhatja el, csak engedéllyel, és nyomkövető eszközt kell viselnie. 

Rab Ferenc, a Fővárosi Főügyészség helyettes sajtószóvivője akkor azt mondta:  

ez a döntés az eddig is képviselt szakmai álláspontunkkal ellentétes, jelenleg azonban az ügyészség az eljárási eszköztárát kimerítette." 

Ki kellett emelni a roncsot

A Hableányt majdnem két hétig tartott felkészíteni a kiemelésre. 

A búvároknak úgy kellett lemerülniük, hogy szinte semmit sem láttak a víz alatt, annyira erős volt a sodrás, és az áradás miatt attól is tartaniuk kellett, hogy törmelékbe vagy uszadékfába ütköznek. 

Csak tapogatóztak a víz alatt. Ha holttestet találtak, azonnal leállt a munka. A legfontosabb az volt, hogy az áldozatokat felhozzák a felszínre.

Szonárkép a HableányrólForrás: Terrorelhárítási Központ

Amikor egy búvár rátalált egy holttestre, azt el kellett vinnie a hajó mögé, ahol kisebb volt a sodrás. Ott lekötözte, majd a felszínen dolgozók segítségével kiemelték. 

A borzalmas körülmények mellett a Hableány elhelyezkedése is a lehető legrosszabb volt. A sodrás mindig a Margit híd pillérének ütközött, ezért a búvároknak változó szögből érkező sodrásban kellett úszniuk. Már az is többnapos megfeszített munka volt, hogy a hajót felhevederezzék. Eközben mérnökök segítettek abban, hogy hol kell megemelni a hajót, hogy lehetőleg ne törjön darabokra a munka közben. 

Végül június 11-én sikerült kiemelni a Dunából a Hableányt. 

2019. június 11-én sikerült kiemelni a Hableányt hullámsírjábólFotó: Szabó Gábor - Origo

Négy hajó végezte ezt az emelő munkát, köztük a Clark Ádám hajódaru is, amelynek napok kellettek, mire lehajózott Komáromból, olyan magasan állt a Duna, hogy egy ideig nem fért el a hidak alatt.  

A kiemelés közben búvárok kutatták át a hajót. 80 centiméter magas iszapban keresték a holttesteket, és négyet találtak is. 

Köztük volt a Hableány magyar kapitánya, és 

a dél-koreai kislány is az édesanyja ölében. 

A többórás munkálatok után egy uszályra emelték a roncsot, amit a csepeli kikötőbe vittek. 26 órán keresztül vizsgálták a Hableányt, csaknem 9 gigabájtnyi nyomot rögzítettek. A szemlén bűnügyi technikus, bűnügyi rendőr, vízi és közlekedési rendőr is részt vett.

Fotó: Polyák Attila - Origo

A tragikusan járt hajó kiemelésében dél-koreai szakemberek is részt vettek, amely a Magyar Nemzetnek nyilatkozó Csoma Mózes szöuli magyar nagykövet szerint közelebb hozta egymáshoz a két népet. Szerinte a tragédia óta szoros lelki kapcsolat alakult ki köztük és a dél-koreaiak között. 

Az esemény másnapján magam kísértem ki az incshoni repülőtérre a Budapestre induló Kang Kjung Vha külügyminiszter asszonyt, a nagykövetség épületén félárbócra vontuk a magyar zászlót, illetve közvetítettünk a két ország hatóságai között" 

– idézte fel a történteket a diplomata a lapnak, majd arra emlékezetett, hogy a tragédia után nem sokkal százak gyűltek össze a tragédia helyszínén, hogy elénekeljék az Arirang című hagyományos koreai népdalt. 

A nagykövet szerint a gesztus pozitív visszhangot váltott ki a koreai emberekben. 

Huszonhét halálos áldozat megvan, egy eltűnt

Eközben a 

a Duna teljes hosszában kutattak az áldozatok után. 

A baleset napjától kezdve óriási energiákat fektettek az áldozatok keresésébe.

Iszap borítja a roncsból kilépő búvárok felszerelését a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsának kiemelésekor a Margit hídnál 2019. június 11-én, négy holttestet hoztak felszínre a roncsbólForrás: MTI/Lakatos Péter

A Hableány kiemelése után Pintér Sándor belügyminiszter utasítására 

megduplázták az eltűntek keresésében részt vevők számát. 

A kutatás pedig már kiterjedt a Duna ár- és hullámterületére is. A keresőegységek folyamatosan kapcsolatban voltak egymással, és a budapesti rendőrség összes hajója részt vett benne. 

Ilyen szintű keresésre Magyarországon még nem volt példa, olyan eszközöket is használtak, amelyeket eddig soha. 

Budapesttől lefelé a Duna egész szakaszát átvizsgálták. A hajók mellett szárazföldi egységeket, helikoptereket, drónokat és szonárt is bevetettek, valamint olyan keresőkutyákat, amelyek a víz alatt lévő holttestet is képesek kiszagolni.

Szakemberek keresik a holttesteket kutyákkal a Dunában június 7-énForrás: Steinmetz Anikó

Találtak holttestet a roncsban és annak közelében, valamint az Erzsébet hídnál, a Szabadság hídnál, a Rákóczi híd környékén, Csepelnél, Érdnél, Százhalombattánál, Ercsinél, Adonynál és Hartánál is. 

Mivel a testek több napig a víz alatt voltak, a holttesteket DNS, fog- vagy ujjlenyomatok alapján azonosították.

Az egyik dél-koreai turistanő holtteste nem került elő, a többi áldozat földi maradványait a rokonok hazaszállították, hogy otthon temessék el őket.

Milliárdokat szeretnének kártérítésként

Pintér Sándor belügyminiszter kitüntette a dunai hajóbalesetben életet mentőket és a munkában részt vevőket. Az elmúlt egy évben a halálos áldozatok hozzátartozói, a dél-koreai turisták útját szervező vállalkozás, és a Hableányt üzemeltető cég is több milliárd forintos kártérítési igényt nyújtottak be  a Viking River Cruises norvég tulajdonú, svájci székhelyű cégóriásnak. 

A Viking Sigyn Visegrádon 2019. június 10-én, a szállodahajónak jellegzetes orr-része van, ezzel sodorta el a HableánytFotó: Mudra László - Origo

A dél-koreai utazásszervező kétszázmillió dolláros kárigényt nyújtott be, a Panoráma Deck Kft. kártérítési igénye a kétmilliárd forintot is meghaladja már. 

A nagy szállodahajó üzemeltetője viszont nem hajlandó fizetni. 

"Az szinte biztosra vehető, hogy a dél-koreai áldozatok hozzátartozói svájci vagy amerikai választott bírósághoz fordulnak kártérítési igényükkel, erre a Viking Sigyn üzemeltetőjének svájci székhelye is feljogosítja őket. A magyar áldozatok hozzátartozói is fordulhatnak svájci vagy amerikai bírósághoz, annak ellenére, hogy magyar állampolgárok voltak az elhunytak, és a büntetőeljárás is a magyar jogrend szerint zajlik" - írta a Magyar Nemzet

Az áldozatokra emlékeznek az évfordulón

A Hableány magyar személyzetétől megható, hajós temetésen búcsúztak el. Akkor sokan emlékeztek az áldozatokra egy szál virággal.

Virágok és mécsesek a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében a Margit hídnál 2019. június 3-ánForrás: MTI/Balogh Zoltán

Az egyéves évforduló alkalmából a Hableányt egykor üzemeltető Panoráma Deck Hajózási Társaság 

május 29-én 10 órától ökumenikus hajós szertartásban emlékezik 

a dunai hajóbaleset halálos áldozataira.

Fotó: Polyák Attila - Origo

"A megemlékezés során hajóval keresik fel a baleset helyszínét, a Margit híd pesti hídfőjét, ahol koszorút helyeznek a vízre az utasok és a legénység emlékére. 

A megemlékező szertartás végét hajókürt jelzi, majd a hajó visszatér az indulási kikötőbe. 

Pénteken 11 órától ugyancsak megemlékezést tart a Magyar–Koreai Baráti Társaság a Margit híd pesti hídfője déli oldalánál kialakított emlékhelyen" - írta a Magyar Nemzet.