A koronavírus-járvány nemcsak az emberek életét, de a vállalatok működését is jelentősen átalakította, a korábbinál sokkal jobban támaszkodunk a virtuális térre, felértékelődött a digitalizáció, elég, ha csak a bevásárlásra gondolunk, mindez olyan szegmensek előretörését eredményezte, mint a kishaszongépjárművekkel házhoz-szállítást végző vállalkozásokét.
A járvány hatására nemcsak a szórakozási-, köztük az étterembe-járási szokásaink alakultak át, de az is, hol, hogyan és mit vásárolunk. Mind a nagyvállalatok, mind a kisebb cégek szédítő iramban alkalmazkodtak, és sok vásárló üdvözli, illetve élvezi az új megoldásokat. Mint az az amerikai multinacionális autóipari vállalat, a Ford trendfigyelő tanulmányából is kiderült, a felnőttek 75 százaléka sokra értékeli, ahogyan a cégek igyekeznek jobbá tenni a vásárlási élményt a járvány kezdte óta, és 41 százalékuk már nem is akarna már úgy vásárolni, ahogyan a járvány előtt.
Egyre több hazánkban is jelenlévő élelmiszeripari kereskedelmi lánc tesz jelentős lépést az online élelmiszer-kereskedelem irányába, és jelenti be együttműködését valamely online bevásárlási szolgáltatást nyújtó vállalkozással, aminek köszönhetően egyre több mindent tudunk online megrendelni, házhozszállítással.
A szolgáltatások zöme jelenleg inkább a budapesti vásárlóknak kedvez, akik az adott weboldalon – az irányítószámuk megadását követően – pillanatok alatt összeállíthatják bevásárló-listájukat, majd a termékek kiválasztása után megjelölhetik, hogy mikor és hol szeretnék a bevásárlásukat átvenni, illetve mikorra kérik a házhozszállítást. Esetenként arra is van lehetőség, hogy egy úgynevezett „személyes bevásárlót” vegyünk igénybe, aki elmegy az adott üzletbe, ahol összeválogatja a termékeket, és az áruházban elérhető aktuális áron megvásárolja azokat, probléma esetén pedig a vállalat személyes bevásárló kollégája telefonon egyeztet velük a megoldásról.
A járványtól ugyan bezártnak érezhetjük magunkat, de bizonyítottan nem állunk egy helyben, a személyes közlekedés virágzik. Minden korábbinál népszerűbb például a biciklizés, sok városban egész utcákat zárnak le, hogy a kerékpárosok élvezhessék azokat. Dübörög az autóértékesítés is, hiszen az emberek abban a keresik a biztonságot, hogy ellenőrzött környezetben közlekednek. A fent említett kereskedelmi változások következtében pedig felértékelődött a haszongépjárművek szerepe is. A Ford Petrányi arról számol be, hogy azáltal, hogy a Magyar Nemzet Bank 2019. elején elindította a Növekedési Hitelprogram új konstrukcióját, NHP Fix néven, kedvezményes 1,9%-os fix kamatozású finanszírozás vehető igénybe, amelyet a Ford haszongépjárművek, mint a Ford Transit Connect, a Ford Transit, az mHEV Transit vagy a Ford Courier, szerelmesei előszeretettel használnak ki.
Emellett az okos várostervezés felgyorsítja a felkészülést a teljesen önvezető autózás bevezetésére. A felnőttek 67 százaléka „bízik az önvezető járművek jövőjében”, és a szülők 68 százaléka szívesebben látná önvezető autóban a gyerekét, mint egy idegen által vezetett járműben.
Egyre másra jelentik be az autómárkák a tulajdonosok életét megkönnyítő fejlesztéseiket is. A Ford új, Guard Mode elnevezésű, távolról vezérelt, valós időben riasztó okostelefonos rendszert kínál, amely a FordPass Pro okostelefonos alkalmazás részeként segít a tulajdonosoknak akár öt járművet is felügyelni, garantálva, hogy minimális állásidő mellett munkára készen álljon a járműflotta. A megoldás azért is különleges, mert aktivált állapotban a Guard Mode többféle érzékelő segítségével észleli, ha valaki behatol a járműbe, felnyitja akár a motorháztetőt, akár a rakteret, vagy akár azt is, ha beindítja a motort. Ilyen esetekben a rendszer a FordPass Connect modem révén értesítést küld a tulajdonos okostelefonjára, aki abban az esetben is értesítést kap, ha a járművet kulccsal nyitják vagy indítják be, ami akkor lehet hasznos, ha ellopták vagy lemásolták a kulcsot.
Tévedés lenne tehát azt gondolni, hogy a koronavírus-járványból csak a hagyományos kábeltévé kihívóiként megjelenő, otthoni moziélményt kínáló streamingszolgáltatók, mint a Netflix, az HBO, az Amazon, az Apple vagy a Disney, a fittness eszközöket és szolgáltatásokat értékesítő Peloton, az otthoni munka területén jól szereplő Zoom, vagy az online világba helyeződött mindennapokban a legtöbbet használt weboldalak, mint a Facebook és a Google tettek szert nagyobb bevételekre az elmúlt hónapokban, mert mint az kiderült, legalább ennyire alakította maga számára pozitívan a válsághelyzetet a házhozszállítási iparág, és a velük szoros együttműködésben lévő haszongépjárművek gyártói és forgalmazói.