Némedi Gábor ezredes elmondta a rendőrség mai sajtótájékoztatóján, hogy amikor meggátolták, hogy az olasz bűnbanda teret nyerjen az országban azt vették észre, hogy
ugyanúgy hozzák be az országba az autókat, csak nem itt adják el őket, csak tárolják. Követni kezdték ezeket a kocsikat, és világossá vélt, hogy Romániában és Moldoviában helyezik őket forgalomba.
Felvették a kapcsolatot a moldáv hatóságokkal, két magyar rendőr ki is utazott Kisinyovba.
A nyomozás eredményeként 25 olasz, francia és német lopott autót foglaltak le és 9 embert tartóztattak le.
A lopással okozott kár meghaladja a félmillió eurót.
Az egyik lefoglalt autón egy 90-es évekbeli módszerrel tűntették el a gyári, körözött alvázszámot.
Lecsiszolták, majd ráragasztottak egy fémlapot, amin az új, hamis alvázszám volt rajta. Ezt egy csavarhúzóval könnyen le lehetett pattintani.
Némedi Gábor az Origónak elmondta, hogy a banda főleg úgy lopott autókat, hogy
kibérelték a kocsit, kifizették előre a 6 hónapot. Ez idő alatt a leasing cégek nem keresték az autót, majd a 6 hónap elteltével már hiába tették, mert már régen Moldovában volt.
Az ezredes hozzátette azt is, hogy a lopott autók között volt elektromos is, amit egy olyan eszközzel loptak el, amit az autó úgy érzékelt, mintha az lenne az indítókulcs. Ezt jellopásnak hívják.
Ez is azt mutatja, a technológiával együtt fejlődik a bűnözés is, így az autó tolvajok is.
Régen az autón fel kellett hogy törjék, vagy ki kellett hogy húzzák a zárat. Ma már az elektronika korszakában erre nincs szükség
– tette hozzá Némedi Gábor.
A magyarországi lopásokkal kapcsolatban az ezredes elmondta, hogy
a tavalyi évben 300-400 körüli eset volt, ami óruási visszaesés a korábbi évekhez képest.
Hozzátette, hogy az itthoni trend szerint mindig azokat az autó típusokat lopják el legtöbbször, ami nagy számban fut az utakon.
Ami most sláger behozott használtautó, az jövőre lopott autó sláger lesz
– mondja az ezredes.
A rendőrségtől azt is megtudtuk, hogy 2020-ban a legnépszerűbb lopott márka a Ford volt, amit az Opel, a Suzuki, a Volkswagen, a Renault, a Mercedes-Benz, a Peugeot, a Fiat, a BMW és a Citroen követ a sorban.