Dr. Korim Balázs elöljáróban kifejtette: a 2012. január 1-jén hatályba lépett az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: az „Ectv.”), melynek értelmében valamely civil szervezet, így az alapítvány is csak abban az esetben jogosult a közhasznú jogállásra, ha megfelel az Ectv-ben meghatározott követelményeknek.
E körülmény pedig kiemelt jelentőséggel esik latba az e szervezeteknek szánt támogatások esetében, hiszen a közhasznú szervezetnek, adományozási szerződés keretében juttatott támogatás, annak juttatójánál adózás előtti eredményt csökkentő tételként jelenik meg, a társasági adó vonatkozásában.
Csökkenthető az adózás előtti eredmény
A társasági adóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény, az adó megállapításakor csökkentő jogcímek között nevesíti a közhasznú szervezetnek nyújtott támogatást. Ilyen szervezetek támogatása esetén a támogatás értékének 20 százalékával csökkenthető az adózás előtti eredmény, míg tartós adományozási szerződés esetén a juttatás értékének további 20 százaléka szintén csökkentő tétel.
E támogatás összege, a juttatónál, a vállalkozás érdekében felmerült költség, amennyiben a támogatást nyújtó rendelkezik a közhasznú szervezet által, az adóalap megállapítása céljából kiállított igazolással, amely tartalmazza a kiállító és az adózó megnevezését, székhelyét, adószámát, az adomány összegét és a támogatott célt.
Ezen igazolás kiállítására ugyanakkor csak a közhasznú jogállással rendelkező alapítvány jogosult, ily módon adózás előtti eredményt csökkentő tételként adott támogatásban is csak ilyen szervezet részesülhet – hangsúlyozta a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.
Meghatározó jelentőségű
Éppen ezért meghatározó jelentőségű, hogy azon civil szervezetekre vonatkozóan, amelyek az Ectv. hatályba lépése előtt közhasznú vagy kiemelten közhasznú jogállással rendelkeztek, a törvény az átmeneti rendelkezései között egy 2014. május 31. napjáig terjedő határidőt állapított meg, ameddig továbbra is igénybe vehették a törvény hatálybalépése előtt megszerzett, valamint a jogszabályok által számukra biztosított kedvezményeket.
A 2012. január 1-je előtt nyilvántartásba vett közhasznú, illetve kiemelkedően közhasznú jogállású szervezetek, 2014. május 31. napjáig kezdeményezhették az Ectv-nek megfelelő közhasznúsági nyilvántartásba vételüket és 2014. június 1. napjától csak az Ectv. szerint közhasznúsági nyilvántartásba vett szervezet jogosult a közhasznú megjelölés használatára és a közhasznú jogálláshoz kapcsolódó kedvezmények igénybevételére.
Az illetékes törvényszék törölte, vagy törölni fogja
Dr. Korim Balázs szerint ennek megfelelően, 2014. június 1. napjától a nyilvántartó törvényszékek törlés alá vették a 2012. január 1-je előtt nyilvántartásba vett közhasznú, illetve kiemelkedően közhasznú jogállású szervezetek közhasznú jogállását, kivéve, ha a szervezet igazolta, hogy az Ectv. szerinti közhasznúsági nyilvántartásba vétel iránti kérelmét benyújtotta, és a bíróság megállapítja, hogy a szervezet a törvényi feltételeknek megfelel.
A törvényben meghatározott fenti határidő ráadásul anyagi jogi határidőnek minősült, így a közhasznú jogállás megtartása iránti kérelemnek – mivel elseje vasárnapra esett - 2014. június 2. 16 óráig be kellett érkeznie az illetékes törvényszékhez. Amennyiben valamely közhasznú vagy kiemelten közhasznú alapítvány e törvényi kötelezettségnek nem tett határidőben eleget, úgy az illetékes törvényszék hivatalból törölte, vagy a jövőben törli a közhasznú jogállást.
(A Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértőjével készült írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)