A gyerekülés és a biztonsági öv kötelező volta nem függ a megteendő út hosszától

2019.10.29. 19:09

A 150 centiméternél alacsonyabb gyermek kizárólag gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható a gépjárműben; ez vonatkozik a háromévesnél fiatalabb gyermekre is. A szabályok kötelező erejét nem befolyásolja a tervezett út hossza, ahogyan a biztonsági övre vonatkozó rendelkezések megtartását sem – figyelmeztettek a D.A.S. JogSzerviz szakemberei.

Sajnos egyre többször szembesülünk azzal, hogy a szülők hajlamosak könnyedén kezelni a gyerekülés és a biztonsági öv használatát, különösen akkor, ha csak rövid távra indulnak el – például az iskola és az otthon közötti úton – számoltak be tapasztalataikról a D.A.S. JogSzerviz szakértői.

Ez a rossz beidegződés („mi baj történhet?") és a rutin („jobban ismerem az utcát, mint a tenyeremet") számos súlyos következménnyel járhat.

A statisztikák tanúsága

Bizonyára nem független ettől a járművezetői gyakorlattól az, hogy – a statisztikai hivatal 2019. második negyedévi adatai szerint – a közlekedési balesetek csaknem háromnegyed része (4093 alkalomból 3067 eset) lakott területen történik.

A balesetek bekövetkezéséért 94%-ban a járművezetők felelősek, ám ami ennél is riasztóbb: adatok állnak rendelkezésre arról, hogy a személyi sérüléses balesetek több mint fele a lakóhely közelében (tizenkét méteres körzetében) történik.

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy a 150 centiméternél alacsonyabb gyermek kizárólag gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható a gépjárműben; ez vonatkozik a háromévesnél fiatalabb gyermekre is.

A szabályok kötelező erejét nem befolyásolja a tervezett út hossza, ahogyan a biztonsági övre vonatkozó rendelkezések megtartását sem.

Különösen problémás, hogy jellemzően a csúcsforgalomban (iskolába menet vagy onnan hazafelé tartva) kerül sor a fentiek megszegésére, ami a balesetek kialakulásának kockázatát ugyancsak növeli.

Adott esetben felelősségre vonható a szülő

Amennyiben a szülő úgy dönt, hogy a sietséget, vagy éppen a hanyagságot részesíti előnyben a gyermek biztonságával szemben, s így okoz közlekedési balesetet, mely a gyermek testi épségének sérelmével jár, akár bűncselekmény (testi sértés, közúti baleset gondatlan okozása) elkövetéséért is felelősségre vonható.

Forrás: Image Source/Image Source/David Jakle/David Jakle

Ezeket a cselekményeket a törvény szabadságvesztéssel bünteti, tehát nem az előéleti pontok és a biztosítás bonus-malus besorolása lehet a legsúlyosabb következmény, amivel szembesülhet az elkövető.

Ezen túlmenően a fejlődő szervezetet érő trauma következtében mind mentális, mind fizikai állapot tekintetében maradandó fogyatékosság, tartós károsodás következhet be, nem is említve az ennél tragikusabb halálos kimenetelt.

A közlekedésbiztonsági kérdésekben nem érdemes kockáztatni, hiszen apró figyelmetlenség is beláthatatlan következményeket eredményez – az előírások betartása rutintól és távolságtól függetlenül kötelező, és mindannyiunk közös érdeke – hangsúlyozták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.