Kislexikon

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

attitűd
Értékelő viszonyulás, melynek tárgyai lehetnek más emberek, embercsoportok, tárgyak, ideológiák, mozgalmak stb. Kifejeződhet érzelmekben, vélekedésekben és viselkedésben.

centrálás, egocentrikus gondolkodás
Piaget szerint a 4-6 éves kisgyerek csak saját perspektívájából képes látni a világot, gondolkodása tehát erősen centrált. A kisgyerekek ebben az életkorban nem képesek nézőpontváltásra, mások szándékainak, motívumainak megértésére.

kódolás-dekódolás
A kódolás az a kommunikációs folyamat, amikor a továbbítandó üzenetet megfogalmazzuk, az információt egy jelrendszerbe fordítjuk. A dekódolás azt jelenti, hogy a vevő megértette az információt, megfejtette a jelrendszert.

literacy
Az egyén azon képessége, hogy megérti és alkalmazni tudja a nyomtatott információkat, mindennapi tevékenysége során, otthon, a munkában és a közösségi életben, annak érdekében, hogy elérje céljait és fejlessze tudását, javítsa lehetőségeit. Az írásjelek megértése, olvasni tudás.

mediáció
Közvetítés. Itt: a szülők vagy más személyek olyan aktív erőfeszítései, melyek arra irányulnak, hogy a fizikai és szociális környezet - benne a televízió mint médium - komplex természetét az adott gyerek értelmi képességeinek megfelelő szintre "lefordítsák", tolmácsolják, érthetővé tegyék.


média
Eredetileg a latin medium (a.m. eszköz, közeg, közvetítő) szó többes száma. A tömegkommunikációban használatos közvetítőeszköz (sajtó, mozi, rádió, televízió, internet) megnevezésére szolgál. Ebben az értelemben a média kifejezés a tömegkommunikációs eszközök, azaz a médiumok összefoglaló elnevezése.

médium (tömegmédium)
A tömegkommunikáció olyan csatornái, eszközei, melyek alkalmasak az üzeneteket nagy távolságra, sok embernek továbbítani. Így a médiumok körébe sorolhatóak a könyvek, az újságok, magazinok, a rádió, a televízió, a filmek, műsoros videó- és hangkazetták, CD-k, óriásplakátok stb.

motívum, motiváció
Állapot, tanult szükséglet. A szükségletek által beindított hajtóerők, melyek a szükségletek kielégítésére irányuló magatartást eredményezik.

Orson Welles (1915-1985)
Amerikai színész, rendező, író. 1937-ben megalapította a Mercury Theatert, mely az elhíresült rádiójátékot, a Világok harcát is jegyzi. A hangjáték valószerűségével pánikot keltett Amerikában - amerikaiak százai sereglettek az utcára komolyan véve a marslakók Föld elleni invázióját. Természetesen a műsor elején bemondták a rádiódráma címét, és a konvencióknak megfelelő adásstruktúrában riportszerű részleteket, időjárás-jelentést, zenei közvetítést sugároztak. A dráma szakértői megnyilatkozásokból, a tömeg izgatott háttérzajából és a riporter egyenes adást szimuláló hangjából állt, aki közvetlen életveszélyben számolt be az idegen civilizáció látogatásáról. Hírek következtek áldozatokról, mozgósításról, helyszíni hanghatásokkal alátámasztott élménybeszámolókat lehetett hallani. Nyilatkozott a kirendelt katonai egységvezető s a belügyminiszter is. A vizsgálatok szerint a hatmillió hallgató mintegy egyharmada pánikba esett, annak ellenére, hogy az adás alatt négy közlemény hívta fel a figyelmet, hogy regényfeldolgozásról, rádiójátékról van szó.

paraszociális interakció
Itt: médián keresztüli kapcsolat. Az a feltételezés, hogy a tévészereplőkkel interakcióba lehet lépni, a kapcsolat kölcsönösnek ítélése.

perceptuális kötöttség
A percepció az észlelés folyamata. Perceptuális kötöttségről beszélünk akkor, amikor észlelésünket és gondolkodásunkat a tárgy bizonyos kiugró jellegzetességei vezérlik.

Piaget, Jean (1869-1980)
Svájci pszichológus, az ember értelmi fejlődésének vizsgálója, a fejlődéslélektan egyik legnagyobb hatású rendszerének megalkotója. Piaget legjelentősebb munkái a gyermeki gondolkodás logikai, szerveződési oldalát tárták fel. Különbséget tett konkrét és formális gondolkodás közt. Elmélete szerint a gyermekkori gondolkodás fejlődése négy egymásra épülő, egymástól minőségileg elhatárolható szakaszra bontható: a szenzomotoros fejlődés szakasza (kb. a születéstől a második életévig), a műveletek előtti szakasz (kb. a 2. életévtől a 6-7. életévig), a konkrét műveleti szakasz (kb. a 6-7. életévtől a 12. életévig) és a formális műveleti szakasz (kb. 12 éves kor után).

szocializáció
A társadalmi viszonyrendszerbe való belenövés, a közösségi normák beépülése a személyiségbe. A szocializáció mint komplex folyamat lényegében szereptanulás: olyan ismeretek, készségek, képességek megszerzése, melyeket bizonyos szerepekkel kapcsolatban a csoport, a közösség elvár a tagjaitól. Buda Béla megfogalmazásában: "A szocializáció egy olyan interakciós folyamat, amelynek révén az egyén viselkedése úgy módosul, hogy megfeleljen a különböző társas rendszerek tagjai által vele szemben támasztott elvárásoknak."

tömegkommunikáció
Az a folyamat, melyben professzionális kommunikátorok üzeneteket készítenek, melyeket technológiai eszközök segítségével széles körben terjesztenek, térben és időben szétszórt, nagyszámú fogyasztó - a nézők, hallgatók, olvasók heterogén csoportja, a befogadók - számára.