Szabó István filmjét vetítik a párizsi mozik

Vágólapra másolva!
A francia főváros három belvárosi mozijában egy időben tűzték műsorra Szabó István Szembesítés című legújabb alkotását, amelyet a közönség és a sajtó részéről egyaránt nagy érdeklődés kísér.
Vágólapra másolva!

A Le Figaro kritikusa részletesen ír a művészi ideáljaitól elvakult és a történelem viharában eltévedt zseniális német karmester, Wilhelm Furtwängler történetét feldolgozó Szabó István-alkotásról.

Mint a cikk megállapítja, a rendező - csakúgy, mint korábbi jelentős alkotásaiban, a Mephistóban és a Hanussenben - ismét a művészet és a politika kétértelmű viszonyát, a diktatórikus hatalommal kötött kompromisszumok erkölcsi határainak kérdését veti fel.

A francia színházlátogatók jól ismerik az 1945-ös Berlinben játszódó film témáját, Furtwängler, a kivételes tehetségű dirigens, és a hajlíthatatlan amerikai vizsgálótiszt, Steve Arnold drámai feszültségű párharcának történetét.

Ronald Harwood: Taking Sides, a Furtwängler-eset című színdarabját, amelyből a német-osztrák-francia-angol koprodukcióban készült új Szabó-film forgatókönyve született, évekkel ezelőtt nagy sikerrel játszották Párizsban.

A nagy magyar rendező nem elmélyíti, inkább aláhúzza a zene egyetemessége és pártos kisajátítása, a tiszta szépség égi magassága és a földi szörnyűség ellentmondása közötti ellentétet. A darabhoz képest ebben a megközelítésben van Szabó valódi eredetisége, amely nem annyira a főszereplők közti dialógusokban, mint az atmoszférateremtésben és a jelenetek mozgalmasságában érvényesül - írja a Le Figaro kritikusa.

A lapnak adott interjúban Szabó hangsúlyozta: Furtwängler vitathatatlanul kivételes zseni volt, élete legnagyobb tévedését éppen politikai vaksága miatt követte el. A riporter kérdésére válaszolva az Oscar-díjas rendező leszögezte, hogy a zsenialitás nem adhat felmentést a döntések erkölcsi felelőssége alól.

A Le Monde de la Musique kulturális folyóirat májusi számában foglalkozik az új Szabó-filmmel. A lap értékelése szerint a kétszemélyes drámát a filmrendező a mellékszereplők alakjának kidolgozásával gazdagította, hagyományos, de hatásos stílusban alkotta újra.

Korábban:
Szabó István a megalkuvással szembesít
Szabó István filmje tarolt Argentínában