Sztárversengés a lemezlistákon

Vágólapra másolva!
Az elmúlt héten alaposan lendületet kapott a zenepiac, és egymásra jelennek meg az új kiadványok, ami már több neves előadót és együttest jelent, mint kezdőt. Az USA-ban a hiphop sztároké a főszerep, a briteknél a kritikusok által is leginkább elismert bandák a favoritok, a németeknél egy 19 éves svájci lány a kedvenc újdonság, és még Magyarországot is megérintette a nemzetközi trendek legfrissebb szele.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt két hétben ismét új albumok egész sora érkezett meg a lemezboltokba, és jó eladásokat is tudtak produkálni az újdonságok, ami ezúttal nem is csak az első heti teljesítményben nyilvánul meg. Általában egy hét tündöklés után hullanak a hirtelen felkapott kiadványok az eladási lista középmezőnyébe, most azonban több múlt héten jól debütáló lemez is meg tudott maradni az élvonalban, és ezek mellé további új belépők érkeztek. A formula természetesen csak azoknak az előadóknak nem kedvez, akik az uborkaszezon kényelmét kihasználva tündökölhettek heteken át az élbolyban, most azonban a friss zenék kiszorítják őket.

A Billboard értékesítési rangsorának aktuális legjobb tízesének több mint felét teszik ki az elmúlt két hétben megjelent lemezek, és csak négy több hetes listás eredménnyel büszkélkedő album tartotta fenn magát, illetve tért vissza a Top 10-be. A továbbra is erősek között van Jack Johnson a Sleep Through The Static-kal (5.), és Sara Bareilles lemeze, a Little Voice (9.), illetve visszajutott a legjobbak közé Miley Cyrus debütáló lemeze (6.) és Taylor Swift bemutatkozója (8.). A hosszútávon is fennmaradó sztárok sorolásánál érdemes megjegyezni, hogy a múlt héten piacra került a NOW válogatássorozat 27. eleme, ami egy hét alatt 169 ezer eladott példányt jegyzett, ezzel elérve a második helyezést a Billboardon, amelyet második listás hetén is meg tudott tartani. A kapcsolat a sztárok és a NOW között pedig természetesen az, hogy ezen a kiadványon szerepelnek az utóbbi hónapok legátütőbb slágerei, így aztán nem is csoda, hogy ennyire kapós a lemez.

Ami még a slágergyűjteménynél is erősebb volt múlt héten, az a Trilla című album, amelyet a szó szerint nehézsúlyú rapper, Rick Ross jegyez, mint harmadik nagylemezt. A floridai rapper először két évvel ezelőtt hagyta ott kézjegyét a zenei nagyágyúk között, amikor Port Of Miami című debütálásával rögtön az első helyre állt az R&B/Hip-Hop, a Rap kategóriákban és az összesített lemezeladási listán is. A jó kezdést egy évvel később alulmúlta, a Rise To Power ugyanis nem lett jelentős mainstream siker, viszont most helyre állította renoméját a Trilla-val, ami a bemutatkozó anyag tripla győzelmét tudta reprodukálni, és egy héttel később még mindig harmadik.

A múlt hét másik nagy hiphop szenzációja a keleti parti Snoop Dogg volt, aki szintén új lemezzel jelentkezett Ego Trippin címmel, és az a harmadik helyen indított. A kemény szövegeiről és könnyen felismerhető rappelési stílusáról ismert Snoop 1993-ban indította útnak karrierjét, amikor megjelen Doggy Style című első albuma, ami rögtön az élre is állt saját stílusában és az összesített eladási rangsorban egyaránt. A kezdetekkor hitelességet kölcsönző letartóztatás és folyamatosan vádak később rányomták bélyegét karrierjére, de sikere ettől függetlenül töretlen maradt, habár mainstream elsőséget 1996 óta nem szerzett. Most azonban jó formában sikerült megszólalnia, az Ego Trippin-hez hasonló fogadtatása ugyanis a 2001-es Last Meal óta nem volt, hiszen a Billboard 200 harmadik helye mellé a Rap és az R&B/Hip-Hop listák második pozícióját is meghódította. Ez egy hét eltelte után még mindig a Top 10-en belül a hetedik.

Ezen a héten aztán újabb csavart kapott a Billboard, és további újdonságok férkőztek a legjobbak felsőházába, többek között a régóta várt Flo Rida album, illetve egy újabb Hot Shot, azaz kiadása hetén az első helyre felkerülő lemez. Flo Rida nagylemeze iránt fűtötte a várakozást, hogy csúcsokat döntve vezette T-Painnel közös számával, a Low-val a slágerlistát hosszú heteken át, így aztán várható volt egy jó kezdés a nagylemeznek is. Ezek tudatában viszont már némileg gyengének is mondható a Mail On Sunday című albummal megszerzett harmadik hely. Ezzel szemben az első helyet orozta el a Danity Kanenevével fémjelzett Welcome To The Dollhouse. A név egy lánycsapatot takar, amelyet a Making The Band című valóságshowban hívtak életre, és a rapgyáros Diddy felügyelete alatt válogattak össze két évadnyi szelektálás során. Mostani lemezük a második kiadvány a két évvel ezelőtti debütálás után, és az eredmény éppen ugyanaz: a Billboard eladási listájának abszolút meguralása.

Az aktuális középmezőnyben szintén találunk még új belépőt, méghozzá a Grammy-díjas duó, a Gnarls Barkley tálalásában. A tavaly a Crazy című slágerrel hatalmasat taroló kettős most adta ki második nagylemezét, amely egy hét alatti 31 ezres eladással a 18. helyen regisztrálta magát a Billboardon. Ezen kívül a lista hasonló magasságában talált helyet magának a déli rapper, Rocko, akinek Self-Made című albuma a 21. Említésre érdemes még az Enchanted (Bűbáj) című film soundtrackje, amely hatalmasat előreugorva lett 148.-ból 39., illetve a rangsor alvégén található még néhány újdonság.

A slágerlistán a múlt heti első Usher és Young Jeezy közreműködéséből született Love In This Club a második helyre csúszott vissza, a csúcspozíciót ugyanis kénytelen volt átengedni a nyolcadikból lett vezető Bleeding Love-nak, amit Leona Lewis énekel. Az aktuális harmadik egy szintén előrelépés után odakerült Ray J és Yung Berg kooperáció, a Sexy Can I. A Top 10-en belül jegyezni érdemes még Lil Wayne és az idén február végén elhunyt Static Major számát, amely Lollipop címre hallgat, és múlt héten még csak 85. volt, most pedig egyszerre a kilencedik helyen található. Hozzávéve, hogy a tízedik helyen szintén egy a legjobb tíz között új belépő található, elmondhatjuk, hogy ekkora mozgás egy hét alatt idén még nem volt a Billboard Hot 100-as slágerlistáján.