Tripla jubileumot ünnepel Leslie Mandoki

Leslie_Mandoki Leslie Mandoki (70), aufgenommen in den Red Rock Studios in Tutzing am Starnberger See.
Leslie Mandoki
Vágólapra másolva!
Az Auto Bild, Európa legnagyobb autós magazinja kiemelte Leslie Mandoki zeneszerző kivételes tehetségét, amely már 20 éve erősíti az autóipar és a zenei világ közötti művészeti kapcsolatot és innovációt. Leslie Mandoki tripla jubileumot ünnepel: a stúdiója negyven éves, a Mandoki Soulmates 30 éve alakult, és pontosan 20 éve dolgozik az Audi&Volkswagen AG zenei igazgatójaként - ő a felelős komponista és hangzásdizájner, ő írja az Audi welcome soundját, és az összes Volkswagen elektromos autóban megtalálható külső- belső hangzást is ő alkotja meg. Az Auto Bild a cikkében kiemelte Leslie Mandoki művészi sokoldalúságát és zenei kreativitását, amivel hozzájárult az Audi és Volkswagen márkák emocionális imázsának kialakításához. A világhírű zenész az Origónak elmondta: a zenés-autós kapcsolata már több mint 22 éve indult, amikor Lionel Richie-vel készített zenei hangzást az SL Mercedes autókhoz. Ezután kereste meg az Audi&Volkswagen Group. Évente több száz reklám- és rövidfilm zenéjét komponálta, de a hatalmas autós show-k zenéjét is ő szerezte, amelyeket Sanghajban, Pekingben, New Yorkban, Detroitban, Sao Paulóban, Los Angelesben, Párizsban és Frankfurtban is bemutattak.
Vágólapra másolva!

Hogyan kezdődtek a zenés-autós munkáid?

Természetesen a Soulmates a legfontosabb az életemben, de mindig is érdekeltek az autók is, és azok zenei hangzásai.

Huszonkét évvel ezelőtt keresett meg a Mercedes vezérigazgatója, és megkért, hogy dolgozzak ki egy zenei koncepciót az SL Mercedes autókhoz.

Éppen akkor Lionel Richie producere voltam, és vele készítettem el ezt a munkát. Ehhez alkottunk egy hatalmas kampányt is. Óriási siker lett. Ezután keresett meg az Audi híres vezetője, Professor Martin Winternkorn, akinek szülei – mint sokkal később egy hosszú estén kiderült – magyar svábok. Arra kért, hogy dolgozzak nekik, készítsek a filmjeikhez, reklámjaikhoz zenét, és alkossam meg az autók belső hangzásait. A Voklswagen Grouphoz tartozik egyébként az Audi, a VW, a Porsche, a Skoda, a Bugatti, a Bentley, a Seat, és többek között a Lamborghini is. Elképesztően érdekes terület a zenés-autós munka, ugyanis nemcsak esztétikailag, hangzásvilágában fontosak a sound-ok az autókban, hanem a biztonság miatt is.

Leslie Mandoki és Lionel Richie a Mercedes-kampányban New Yorkban Forrás: Red Rock Production

Biztonsági okok miatt miért fontosak a hangzások az autókban?

Sok évvel ezelőtt, amikor a Teslának még nem volt saját karosszériája, hanem a Ford Lotus karosszériáját használták, a technológia volt csak Tesla, már akkor mondtam, hogy

ha az elektromos autózás elterjed, a jövőben az autók hangzásai rendkívül fontossá válnak - fontosabbá, mint gondolnánk.

Nemcsak azért, mert az elektromos autóknál teljesen más a hangzásesztétika, mások a sztereó-berendezések, hanem azért is, mert lényegében nincs motorzaj. Ez egyrészt jó, mert az autóban ülők sokkal tisztábban, élvezhetőbben tudnak zenét hallgatni. Másrészt azonban az autó hangzásai segítik a sofőrt, ugyanis amikor elindítja az autót, nem hallja, hogy az elindult, csak akkor, ha a kocsi jelez egy különleges akusztikai hangzással. Az autóvezetés összetett dolog: nemcsak látni kell, hanem hallani, érezni, sőt, tapintani is. Az elektromos autók elterjedésével a hangzás sokkal fontosabbá vált – egyebek mellett azért, hogy a sofőr érzékelje, hogy az autó beindult-e, vagy éppen leállt. De a legnagyobb kihívás mégsem ez volt. Már az első elektromos autók megjelenésekor mondtam, hogy

rendkívül fontos lesz a hangzásvilág a gyalogosok miatt is.

Oda kell erre figyelni. Ugyanis a gyalogosok hozzá vannak szokva, hogy az autók zajosak. Sokszor nem is néz alaposan körbe a zebránál az ember, ha át akar menni az úton, hiszen hallja, hogy jön-e autó vagy sem. Az elektromos autózás elterjedésével ez változott: nincs hangja az autónak, nem hallhatja a gyalogos, hogy közeledik-e jármű. Ha egy nagymama át akar menni az unokájával két autó között, és jön egy elektromos autó, nem hallja, és ez veszélyes. Ezért mondtam, hogy az autók hangzásvilága a jövőben egyre fontosabbá válik biztonsági okok miatt is.

Leslie Mandoki Forrás: Holger Karkheck/Holger Karkheck/Holger Karkheck

Mikor próbáltad ki az első elektromos autót, és milyen élmény volt?

Sok évvel ezelőtt az igazgatói tanács munkatársaival a gyár egyik elzárt területén néztünk meg egy Teslát - Ford Lotus karosszériával. Azt vizsgáltuk, hogyan illesszük be a welcome - üdvözlő - zenét az autóba. Akkor elkértem néhány napra a kocsit, és az első kanyarban majdnem kirepültem, mert az autó szinte teljesen néma, semmilyen hangot nem ad ki, és nem érzékeltem a kanyar előtt a veszélyt. De már az autó beindításánál is gondban voltam. El akartam indulni, nyomtam a gombot, de nem éreztem, hogy a kocsi elindult volna. Tovább nyomkodtam, mire rájöttem, hogy attól, hogy nem hallok motorhangot, a kocsi már elindult. Akkor már tudtam, hogy sok soundra - zenére - lesz szükség a jövőben. A világ azt gondolta, hogy nem lendül fel ilyen gyorsan az elektromos autózás piaca, én azonban valahogy megéreztem, hogy nem így lesz. Tudtam, hogy hamar elterjed, és minél hamarabb meg kell alkotni a hangzásokat is a kocsiba. Nem azért lesz népszerű az elektromos autózás, mert egyáltalán nem szennyezi a környezetet. Ez badarság, hiszen az autók töltéséhez a többletáramot meg kell termelni, és csak az akkumulátor előállítása is nagyon energiaigényes, és sajnos az ehhez szükséges energia sem zöld még. De jó úton haladunk. Az biztos, hogy az elektromos autózás része a dekarbonizációnak.

Leslie Mandoki Forrás: Holger Karkheck/Holger Karkheck/Holger Karkheck

A kocsik hangzásvilágának komponálásán kívül milyen más munkáid voltak?

Az is része volt a munkámnak, hogy hova helyezzük a hangszórókat az autóban. A Tesla egyik munkatársa járt nálam, együtt beszéltük meg, ideálisan hol lenne a legjobb helye a hangszóróknak, hogy az autóban ülők a legélvezhetőbben hallgathassanak zenét utazás közben. Ez is rendkívül érdekes volt. Ezen kívül amikor az Audi száz éves volt, felkértek, hogy írjak egy szimfóniát az ünnepségre, amelyen többek között Angela Merkel is tartott egy beszédet. A szimfóniának hatalmas sikere lett. Este odajött hozzám Karl-Heinz Rummenigge, hogy gratuláljon. Éppen Wolfgang Porsche barátom mellett ültem. Rummenigge azonnal fel is kért, hogy írjam meg az FC Bayern himnuszait, de ez már egy másik történet... Az életem mindig úgy alakult, hogy az egyik munka hozta a másikat.. Ebben az esetben is így történt. Az elmúlt húsz évben rengeteg egyéb munkám volt az Audinál.

Azon dolgoztam, hogy a zene és az autóipar közötti kapcsolatot szorosabbá tegyem.

Évente több száz film- és reklámfilmzenét komponáltam. Ma már ha valamilyen üzenetet szeretne eljuttatni az emberekhez egy cég, filmet készít. De hatalmas show-k, nagy világbemutatók zenei kíséretét is megalkottam. Megterveztem és előadtam az Audi és a Volkswagen óriási show-jait a világ számos pontján, mint például Sanghajban, Pekingben, New Yorkban, Detroitban, São Pauloban, Los Angelesben, Párizsban, Genfben, Frankfurtban és más világvárosokban. Ezen kívül - ahogy már mondtam - az elektromobilitás hangzásesztétikáját teremtettem meg.

Forrás: all rights@tobiassagmeister/Tobiassagmeister

Említetted az autóshow-kat. Hogyan képzeljünk el egy ilyen hatalmas autós világbemutatót?

Többféle show-t alkottam. Az egyik kategória, amikor zárt ünnepség keretében a világ összes autómárkájának topmenedzsere összegyűlik, és a színpadra begurulnak az autók, a jövő autói, hogy a megjelent több ezer topmenedzser lássa, merre felé halad a világ, min ügyködnek a fejlesztési részlegek. Ezeket a bemutatókat megzenésítettem.

Volt olyan is, hogy gyerekmusicalt írtam egy ilyen show-ra, vagy a művésztársakkal találtunk ki valami érdekes zenét. Este pedig minden esetben koncertet adott a Soulmates, ahová egy-egy világsztárt is meghívtunk - eljött többek között Chaka Khan, Robin Gibb, a Simple Red vagy a Supertramp énekese.

Ezek tehát a zárt körű bemutatók. De nagyon sok világbemutatót is alkottam, amelyekkel a világ nagyvárosaiban léptünk fel. Az autókiállítás előestéjén egy sportcsarnokban zajlottak ezek a show-k. Volt, amikor a színpadon és a back stage-ben hétszáz művész dolgozott. Zenészek, táncosok, előadóművészek. Különböző autómárkák vonultak fel, óriási felhajtással: volt olyan autó, amely a föld alól bukkant fel, volt, amelyet a levegőből engedtek le a színpadra. A bemutató végén pedig egy világsztár közreműködésével adtunk koncertet.

Leslie Mandoki egy autoshow-n Forrás: Red Rock Production

Sok autós-zenés munkát soroltál fel. Mégis, melyik munkád a legemlékezetesebb?

A legmaradandóbb az Audinál a welcome-soud.

Ha valaki bárhol a világon beindít egy Audit, az én zeném csendül fel.

A másik fontos munkám pedig az volt, amikor a Volkswagen első elektromos autójának komplett hangzását megalkottam - a külső- és belső soudokat, valamint a sztereó berendezések elhelyezését. De büszke vagyok a Volkswagen himnuszára is, amit én írtam, és volt egy-egy reklám- illetve filmzene is, ami nagy siker lett.

Leslie Mandoki Forrás: Holger Karkheck/Holger Karkheck/Holger Karkheck

Jelenleg min dolgozol?

Az aktuális autós-zenés munkámat már befejeztem, és most teljes gőzzel az új MANDOKI Soulmates albumon dolgozom.

Ez a jubileumok éve, 40 éves a stúdió, 30 éves a zenekarom, 25 éve adtuk ki a számomra oly fontos első magyar nyelvű albumunkat Zorán, Charlie, Demjén, Somló Tomi, Cserháti Zsuzsa részvételével Találkozások címmel.

Rögtön aranylemez lett és most megjelent jubileumi kiadásban is a Bartók Béla nyomán irt Magyar Képek albumunkkal, ahol a zenekarom sok világsztárja mellett Ákos, Zséda, Charlie, Mező Misi, Pápai Joci, Caramel és Takács Tamás is részt vesz. Ez a második magyar albumunk és nagyon boldog vagyok, hogy ez is a lista első helyén debütált, és ez is aranylemez lett. Színpadra fogjuk vinni Budapesten és Kolozsváron.