Lengyelország
15:002024. június 16.
Hollandia
Szlovénia
18:002024. június 16.
Dánia
Vágólapra másolva!
A hullámvasút kanyarjaitól és fordulóitól elakadhat a lélegzet, de az amerikai orvosok arra figyelmeztetnek, átmeneti hallásvesztést is okozhatnak.
Vágólapra másolva!

A detroiti Henry Ford Kórház csapat beszámolt egy esetről, amikor egy férfi a hullámvasúton beszélni kezdett a barátnőjéhez. Olyan fülsérülést szenvedett, ami legtöbbször búvárkodás vagy légi utazás során keletkezik. A szakértők szerint ahogy a hullámvasutak egyre magasabbak és egyre gyorsabbak, a probléma is egyre gyakoribb.


Néhány nap hallásvesztés


Az említett 24 éves amerikai férfi barotraumát szenvedett, mely akkor következik be, mikor relatíve gyorsan változik a nyomás a belső környezet, a dobhártya és a középfül között. A tünetek között szerepelhet szédülés, fájdalom vagy a fül "kattogása". Legsúlyosabb esetben átmeneti hallásvesztés is előfordulhat.


A férfi balra fordította a fejét, hogy beszéljen a barátnőjével, miközben a vasút gyorsulásba kezdett. A szerkezet 4 másodperc alatt érte el a 180 km/h-s sebességet. Két nappal később a jobb fülében fájdalom jelentkezett. Az orvosok megvizsgálták, és a bal fülében nem találtak elváltozást. A jobb hallójárat azonban megduzzadt, a dobhártya pedig begyulladt. A jobb fület nagyjából 4 000 kPa nyomás érte, ahogy a hullámvasút gyorsult. A Henry Ford Kórház csapata szerint, mivel a hullámvasúton szerzett sérülés hirtelen következik be, a betegnek nagyon nehéz kiegyenlíteni a fülnyomást a szokásos ásítással vagy rágógumizással.


Dr. Kathleen Yaremchuk, a kórház fül-orr-gégészeti osztályának vezetője elmondta: "ahogy a hullámvasutak sebessége egyre növekszik, a fül-orr-gégészeknek figyelniük kell a fület érő barotraumák lehetőségeire. Tapasztalatunk alapján azt javasoljuk, hogy az utasok maradjanak végig menetirányban, így nem éri a fület a gyorsulásból származó teljes erőbehatás. A beteg tünetei néhány nap elteltével javultak.


Előre nézz gyorsulás közben!


A szakemberek szerint a hullámvasút általában nem megy túl magasra, így a nyomáskülönbség nem növekszik olyan nagy mértékben. Probléma merülhet fel viszont abban az esetben, ha túl meredekek a lejtők, vagy túl gyorsan változik a sebesség, különösen abban az esetben, ha az utas még náthás is."


A detroiti csoport, mely az Amerikai Fül-Orr-Gégész Társaság Las Vegas-i éves ülésén mutatta be eredményeit, elmondta, hogy ezért nem kell kétségbe esniük a hullámvasút szerelmeseinek. Dr Yaremchuk hangsúlyozta: "Ebben az esetben szokatlan helyzet állt elő, ugyanis az utas pont akkor fordította el a fejét, amikor a gyorsulás teljes ereje a dobhártyájára nehezedett. Nagyon valószínűtlen, hogy ez sok embernél előfordul egy menet alatt, de a hullámvasút utasainak tisztában kellene lenniük azzal, miként előzhetik meg a barotraumát.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről