A belga fuvarozók megbénították Brüsszel közlekedését<br/>

Vágólapra másolva!
Belgiumban egyetlen éjszaka a franciaországihoz hasonló blokádmozgalommá fejlődött a közúti fuvarozók eredetileg egynaposra tervezett, vasárnapi brüsszeli tüntető felvonulása. Hétfőn a kamionosok eltorlaszolták a reggeli csúcsforgalomban Brüsszel két közlekedési főútvonalát és Hainaut megyében blokád alá helyeztek több nagy olajtartályt. A fuvarozók követeléséről, az adómentes üzemanyag lehetőségéről eltérően nyilatkozott a közlekedési és a pénzügyi tárca vezetője.
Vágólapra másolva!

Amiről a fuvarozók vasárnap délután - az 1700 kamiont megmozgató brüsszeli tüntetés után nagyrészt elvonulóban - még csak mozgalmuk esetleges következő lépéseiként beszéltek, az már késő estére bekövetkezett. A kormány elutasító és összefüggéstelen reagálásaitól felbőszült kamionosok többek között Feluyban eltorlaszolták a Totalfina olajfinomítójának, Tournai közelében az Esso finomítójának a bejáratát.

Előzőleg a belga kormány ellentmondásos válaszokat adott arra, mit is akar tenni az üzemanyagárak rohamos emelkedése miatt nehéz helyzetbe került fuvarozók, meg a fűtés számláik miatt aggódó iskolák és idősotthonok megsegítésére. Isabelle Durant közlekedési miniszter kijelentette, hogy szó sem lehet egy adómentesített külön üzemanyagforrás létesítéséről a fuvarozók számára. Didier Reynders pénzügyminiszter ugyanakkor nem zárkózott el attól, hogy a 13 százalékos üzemanyag-illetéket visszatérítsék a fuvarozóknak.

Hétfő reggelre mintegy 300 kamionos - az üzemanyagárak csökkentésének legelszántabb harcosai - bénította meg a forgalmat Brüsszel belvárosának kiskörútján, ahol mintegy tíz kilométeren bedugult minden alagút, és a kormányzati valamint az Európai Unió negyedét összekötő Loi sugárút és a vele párhuzamos Bélliard. Nem közlekedik sok villamos sem a belvárosban, amely gyakorlatilag csak földalattin közelíthető meg.

Isabelle Durant közlekedési miniszter nem annyira környezetvédő meggyőződéséből, mint kénytelenségből kerékpáron érkezett hivatalába és nyomban heves szóváltásba bocsátkozott a kabinetjével vasárnap óta eredménytelenül alkudozó fuvarozókkal. Marcel Delsemme, a közúti fuvarozók szakmai szövetségének elnöke azzal vádolta a közszolgálati rádió mikrofonja előtt, hogy a miniszterasszony a környezetvédőkhöz hasonlóan kamionellenes, a kormány összefüggéstelen válaszokat ad követeléseikre, a lakosság viszont együttérez velük.

A miniszter azzal vágott vissza, hogy az EU egyetlen országában sem biztosítják külön kedvezményes áron a gázolajat a fuvarozóknak. Visszautasította a kamionellenesség vádját, de rámutatott, hogy ilyen nehéz kérdésben a kormány nem érvényesítheti csupán egyetlen szektor
érdekeit, mert a levegő tisztasága például minden lélegző ember elemi érdeke. A tárgyalás a fuvarozók és a közlekedési miniszter között délután folytatódik, de most már sokkal feszültebb légkörben, amin nyilván nem fog enyhíteni a brüsszeli belváros forgalmának teljes felfordulása.

Mintegy a fuvarozók kormányellenes vádjait alátámasztva Olivier Deleuze, a közlekedési miniszter szintén környezetvédő államtitkára a rádiónak nyilatkozva éles támadást intézett az olajvállalatok ellen. Deleuze azt javasolta, hogy a legszegényebb százezer család a fűtési szezonban az első 1000 liter fűtőolajat ingyen kapja meg, és ennek 1,5 milliárd frankos számláját fizettesse meg a kormány az olajvállalatokkal. Ezek a cégek ugyanis tetemes extraprofitot vágtak zsebre az egekbe szökő olaj- és benzinárakkal, ugyanakkor mélyen belenyúltak az ország stratégiai tartalékaiba is. Ennek mennyiségét törvény írja elő, az olajvállalatok külön támogatást is kapnak a tartalékolásért, de az előírt mennyiség fenntartása csak az iparágra van bízva, amely visszaél ezzel, mondta az államtitkár.

(MTI)

Korábban:

(2000.09.09.)