Az Air France beperelte a Concorde-katasztrófát okozó gép üzemeltetőjét<br/>

Vágólapra másolva!
A Concorde-katasztrófa előidézésében való közvetlen felelősség vádjával az Air France légitársaság bírósági keresetet nyújtott be a Continental Airlines amerikai légitársaság ellen. A Continental Airlines egyik DC-10-es repülőgépéről hullott le július 25-én az a fémlemez, amely a francia szuperszonikus gép kerekei alá kerülve beindította a végzetessé vált láncreakciót.
Vágólapra másolva!

A francia légitársaság a polgári légiforgalom szabálykódexének 141. számú cikke alapján indította meg keresetét. Ez kimondja, hogy a repülőgépről leváló tárgyakért a "teljes felelősség" azt a fuvarozót illeti, amelyhez a gép tartozik.

Az Air France Concorde-gépe ez év júliusának végén szenvedett 113 halálos áldozattal járó katasztrófát a Párizs melletti Gonesse település közelében. A szerencsétlenség okait vizsgáló bizottság feltárta, hogy a New Yorkba induló gép a kifutópályán egy idegen - az amerikai DC-10 motorjáról lehullott - fémlemezre rohant rá, amely felcsapódott az óriás utasszállító futóművére, ott szétrobbantotta az egyik kerék gumiabroncsát, és a szétrepülő többkilós darabok vagy a motorba, vagy az üzemanyagtartályba kerülve olyan eseménysort indítottak be, amely a gép és utasainak pusztulásához vezetett.

A vizsgálat mindeddig nem tudott magyarázatot adni arra, hogy a kerék szétvetődése konstrukciós hiba következménye-e, és arra sem, hogy a kerék felrobbanása után milyen sorrendben követték egymást az események: mitől állt le a hajtómű, mikor következett be az üzemanyagtartály kigyulladása.

Amíg e kérdésekre egyértelmű válasz nem születik, továbbra sem emelkedhet a levegőbe a francia légitársaság megmaradt öt és a British Airways hét Concorde-gépe. A francia gépeket már a baleset napján eltiltották a felszállástól, a brit légitársaság csak augusztus elején rendelte földre a saját Concorde-flottáját, augusztus közepén aztán meghatározatlan időre bevonták a géptípus repülési engedélyét.

(MTI)

Korábban:

(2000. augusztus 10.)