Ember és gép is hibás a 2009-es Air France katasztrófáért

Vágólapra másolva!
A sebességmérő hibája miatt nem tudták a 2009-ben az Atlanti-óceánba zuhant Air France-gép pilótái, milyen gyorsan repülnek, és erre a helyzetre nem is volt megfelelő eljárás kidolgozva. Az AFP által megismert szakértői jelentés szerint ugyanakkor a gép kapitánya sem látta el megfelelően parancsnoki feladatait.
Vágólapra másolva!

Emberi és műszaki hiba is közrejátszott abban, hogy 2009 nyarán az Atlanti-óceánba zuhant az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó repülőgépe - állapították meg igazságügyi szakértők. A repülőgépen utazó mind a 228 ember szörnyethalt, amikor az Air France Rióból Párizsba tartó Airbus A330-as repülőgépe az Atlanti-óceánba zuhant. Ez volt a francia légi közlekedés történetének legtöbb halálos áldozatot követelő katasztrófája.

A francia AFP hírügynökségnek a vizsgálat eredményét ismerő forrás azt mondta: az igazságügyi szakértők által összeállított 356 oldalas jelentés mintegy 20 következtetést tartalmaz. A többi között megállapítja, hogy a repülőgép sebességét mérő Pitot-szondák eljegesedtek, ezért a pilóták ellentmondásos adatokkal rendelkeztek arról, hogy milyen gyorsan is repülnek.

A szakértők azt is megállapítják, hogy nem volt megfelelő vészhelyzeti eljárás erre az esetre, a pilóták helyzetét pedig tovább nehezítették a kedvezőtlen repülési körülmények, például az, hogy sötétben turbulenciába kerültek, és az óceán fölött éjszaka semmilyen vizuális tájékozódási pont nem állt rendelkezésükre. A jelentés rámutat, hogy a gép kapitánya nem látta el megfelelően parancsnoki feladatait, sőt "akadályozta a másodpilótát abban, hogy megfelelően döntsön".

Az igazságügyi jelentés tartalma egy nappal az előtt szivárgott ki, hogy a francia légiközlekedés-biztonsági hatóság (BEA) nyilvánosságra hozza a maga végső jelentését a három évvel ezelőtti repülőgép-szerencsétlenségről. Az igazságügyi szakértők most elkészült jelentését július 10-én vehetik kézhez az áldozatok családtagjai.