A 2020-as örmény-azeri konfliktus és a február 24-én kitört orosz-ukrán háború rávilágított arra, hogy a szárazföldi haderők gerincét képező tankok számos gyengeséggel rendelkeznek.
A fejlett azeri drónok és az ukránoknak szolgáltatott modern fegyverek bebizonyították, hogy azok a harckocsik, amelyek nem rendelkeznek a legmodernebb felszereltséggel, könnyű célponttá válhatnak a harcmezőn.
Nemhiába, hogy az országok egymás után jelentik be a robosztus védelmi csomagjaikat. A konfliktus nyomán egy újabb fegyverkezési verseny van kibontakozóban világszerte.
Az M1 Abrams egy harmadik generációs amerikai harckocsi, amelyet a General Dynamics Land Systems tervezett. Az M1 Abrams 1980-ban állt szolgálatba, és jelenleg az Egyesült Államok hadseregének fő harckocsijaként szolgál.
Az Abramsot először a Perzsa-öböl menti háborúban vetették be harcban, és mind az afganisztáni, mind az iraki háborúban harcolt. Méltán nevezhető az egyik legjobban harcban kipróbált harckocsinak a világon.
Az Abramsnak három fő hadra fogható változata van, az M1, az M1A1 és az M1A2, amely minden egyes új verziójánál javult a fegyverzet, a védelem és az elektronika.
Az M1, az M1A1 és az M1A2 az egyik legnehezebb ma szolgálatban lévő tank. A tank nagy súlya nehezíti a bevethetőségét.
Számos M1 Abrams páncélzatát réteges, szegényített urániumból készült páncélvédelemmel látták el. Mivel a szegényített uránium 67 százalékkal sűrűbb, mint az ólom, ezért tökéletes védelmet nyújt a tankok törzsésbe és tornyába építve. Ennek azonban hatalmas hátránya a tank óriási súlya.
Sikerességét mi sem jelzi jobban, hogy számos országba exportálják az amerikaiak a sokat bizonyított harckocsit. Legutóbb az amerikai Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (Defense Security Cooperation Agency, DSCA) februárban jelentette be azt, hogy 250 darab korszerűsített Abrams M1-et ad el Lengyelországnak az Egyesült Államok 6 milliárd dollár körüli összegért.
A General Dynamcs az Amerikai Hadsereg Szövetségének éves találkozóján és kiállításán október 10-12. között mutatta be az új amerikai szupertankot, az AbramsX-et.
General Dynamics mint közleményében ismerteti: a koncepció a következő generáció fő harckocsijaként szolgálhat. A futurisztikus tank a jobb mobilitás és a szállítás érdekében csökkentett tömeggel rendelkezik. Továbbá a hibrid-dízel meghajtás miatt 50 százalékkal kevesebb üzemanyag-fogyasztás mellett ugyanazt a taktikai hatótávolságot biztosítja, mint a most szolgálatban lévő harmadik generációs M1A2 Abrams típus. Az új hibrid meghajtás lehetőséget biztosít a csendesebb manőverezésre a harctéren.
Az új harckocsi csökkentett legénységgel, mesterséges intelligenciával vezérelt eszközökkel és egyéb autonóm képességekkel rendelkezik.
A mostani legutolsó generációs Abrams harckocsikhoz képest az új AbramsX a jelek szerint nagyon eltérő törzs és torony kialakítással rendelkezik. A cég nyilvánvaló szándéka az új kialakítással a legénység csökkentése és a nagyobb fokú automatizáció. A terv szerint a parancsnok, a vezető és a lövész maradna meg a hagyományosan négy fős amerikai csapatból, míg a töltőt egy automatikus töltőrendszerrel helyettesítik. A legénység a harckocsi elején foglal helyet, míg a harckocsi tornya pilóta nélkül marad. A harckocsi egy mesterségesintelligencia-rendszerrel is rendelkezik, amely képes azonosítani a célpontokat a harctéren. Ez főként két független szkennerből áll, amelyek kapcsolódnak a lövészhez és a parancsnokhoz.
A szovjet gyártású és a mostani orosz harckocsik kisebbek és könnyebbek a nyugati társaikhoz képest a háromfős személyzetnek és az automatikus töltőrendszernek köszönhetően. Az orosz-ukrán konfliktus azonban rávilágított a tervezés gyenge pontjára. Az így felépített tankok szerkezete nem tartalmaz kirobbanó rekeszeket a hüvelyek számára, hanem a hüvelyeket a harckocsi gyomrában helyezik el. Ez azonban könnyedén megfőzheti a legénységet.
Egy másik gyengeség is kiderült az oroszok ukrajnai inváziója során. A háború megmutatta a szovjet korabeli tankok egyik fő hibáját, nevezetesen azt, hogy találat esetén a harckocsiban tárolt lőszer felforrósodik és felrobban a toronyban. Azonban az AbramsX kialakításának köszönhetően ez nem fordulhat elő a különleges kialakításának és a speciális beépített paneleknek köszönhetően.
Timothy Reese, a General Dynamics Land Systems amerikai műveletekért felelős üzletfejlesztési igazgatója elmondta az október 10-12 között zajló katonai kiállításon, hogy a tankot mindenképp a jövő harckocsijának szánják. Arról is szólt, hogy számos nemrég zajló háborús konfliktus ihlette az új koncepciót.
A tank egy 120 mm-es ágyút kapott automatikus töltővel. További újítás a 2020-as Hegyi-Karabahban zajló háború és az orosz-ukrán konfliktus tanulságainak köszönhető. Az AbramsX egy olyan korszerű és aktív védelmi rendszert kapott, amely véd a pilóta nélküli légijárművek és az egyéb fentről leselkedő veszélyek ellen.
Mint ismert, az azeriek és az ukránok rengeteg ellenséges tankot sikeresen likvidáltak a fejlett dróntechnológiának köszönhetően.
A fedélzeten lévő mesterségesintelligencia-rendszer segítségével a távolban lévő veszélyeket is fel lehet ismerni. Reese olyan forgatókönyvet képzelt el, amelyben a szoftver figyelmeztetné a katonákat, hogy ha egy ellenséges tank néhány kilométerre van. A rendszer nagyjából 90 százalékos biztonsággal jelentené a veszélyt.
A tank továbbá képes kommunikálni a pilóta nélküli légi járművekkel is, amelyek felderíthetnék a terepet és az előttük álló veszélyeket.
Az elképzelés szerint a harci helyzetekben a harckocsi mesterséges intelligenciája rangsorolni tudja a célpontokat, ha több ellenség van jelen. Automatikusan azonban senkit sem tudna megölni a tank.
A fegyverzet bevetését és a végső döntést minden esetben a tank parancsnoka hozná meg.