Spektrum TV: Gyerekszoba

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Egy kisgyerekkel a mindennapi élet néhány perces apró események százaiból áll. Megtanultuk, hogyan kell egy csecsemőt helyesen pelenkázni, megértjük, mikor lehet egy gyermekkel a szobatisztaságról érdemben beszélni, elfogadjuk (bár néha csak úgy teszünk), hogy étvágya nem mindig olyan, amilyennek mi szeretnénk, megismerjük alvási igényét és szokásait. De tudjuk-e valójában, milyen gondolatok támadnak a csöppnyi fejében, milyen szélsőséges érzelmek ragadhatják magukkal? Megérti-e, és ha igen, mikortól, amit mi, felnőttek gondolunk vagy érzünk? A gyermeki fantázia játéka vagy pusztán a felnőttek utánzása a hazudozás? Tudja-e egy kisgyermek, mi a különbség fiú és lány, élet és halál között? Mikortól érzi az idő múlását és hogyan segíthetünk kialakítani ezt a képességet?

Az ego kialakulása

Egy néhány hónapos csecsemő számára nincs én és "nem-én". Ha a keze eltűnik a látóteréből, azt ugyanúgy éli meg, mintha anyja arca távolodna el tőle. Először, úgy 15-18 hónapos koruk körül, a testük önállóságáról bizonyosodnak meg, de még ekkor is felfoghatatlan számukra, hogy mások nem úgy látják a világot, mint ők. A kétéves Zoe még nem érti, hiába mutatja nagyapjának új játékát a telefonban. Fél év elteltével pedig már vigasztalni lesz képes egy munkahelyi probléma miatt mérges édesapját. Már felfogja, hogy annak ellenére, hogy ő jókedvű, mások még lehetnek szomorúak, bár azt még most sem teljesen érzi, hogy apja gondját egy babával hiába próbálja megoldani. Egy hatéves kislány már elég nagy biztonsággal tud ajándékot választani ellenkező nemű társának, mert képes beleélni magát akár egy fiú szerepébe is. Az emberi társadalom a másik gondolatainak megértésére épül, és az empátiára való képesség minden egészséges újszülöttben megtalálható.

Hazugság vagy túlfűtött fantázia?

Nem velünk születik a hazugságra való hajlam, azonban feltűnően hamar képesek vagyunk elsajátítani. Már a hathetes Adam is észreveszi, hogy ha sír, anyukája arca rögtön megjelenik kiságya felett. Ez nem csak a kommunikáció, hanem a manipuláció kezdete is. A kétéves Hannah akár napjában többször elmondja, hogy megint beütötte a kezét, hiszen a múltkor ezért rendkívüli figyelemmel "díjazták". Mindenki őt sajnálta, és vigasztalásul cukorkát is kapott. A gyermeki fantázia szinte nem ismer határokat, és valóban: még az óvodások sem tudják biztonsággal különválasztani a képzeletüket a valóságtól. Az ötéves Julian szívesen játszik elrejtősdit, meg is próbálja letagadni, melyik fa mögé dugta a játékát. Szavakban igen, mozdulatokban, gesztusokban azonban még nem tudja "hazugságát" megtámogatni. A 6-8 éves lányoknak pedig már szempillájuk sem rebben, mikor édesanyjuk ruháját megdicsérik, bár a rejtett kamera számára kiderül, hogy mindketten felettébb rondának tartják.

Nemek megkülönböztetése

Az édesanyák általában nem kérdezik a fiúgyermekek véleményét az öltözködésről. Vajon miért? Férfinak vagy nőnek lenni személyiségünk egyik legalapvetőbb kérdése. A nemi hovatartozás - hormonok által szabályozva - még az anyaméhben alakul ki. Ezek a különbségek viszont egészen rendkívüli megerősítést nyernek a társadalomban a születés után. A sorozatban egy kísérletet láthatunk, ahol egy féléves csecsemőt először rózsaszínbe, majd kékbe öltöztetnek. A szobába behívott felnőttek mindegyike másképp nyúlt, más hanghordozással és szavakkal beszélt a kislánynak és a kisfiúnak hitt babához. A gyermekek hároméves koruk körül tanulják meg, hogy nemük állandó, és ha felnőnek, sem lesznek mások. Sokáig nagy jelentőséget tulajdonítanak azonban a társadalmi szokásoknak - mint például annak, hogy a férfiak haja rövid kell hogy legyen, a nők pedig hordhatnak szoknyát. A tízévesek már értik is a valódi különbséget, elgondolkodnak, és meg is fejtik, mi határozza meg a nemiséget és mi nem.

És hogyan tanulunk meg gondolkodni?

A tipegőkor felfedező szakaszában a gyermek megismeri a maga szűk világát, majd mindenféle kísérleteket végez a dolgok tulajdonságával és viselkedésével kapcsolatban - beleértve a türelmünket is. Megtanul sok egymástól független tényt, majd az óvodáskorban szerzi meg azt a képességet, hogy logikusan végig tud gondolni, ki tud találni, el tud képzelni dolgokat. Azaz rendszerbe illeszti az eddig szerzett ismereteket. Erre a korra tehetők a szám- és mennyiségfogalmak magabiztos kialakulása, az idő múlásának érzékelése, ekkor lépnek tovább a gyermekek az "itt és most" valóságából, és már képessé válnak terveket szőni a jövőre. Az ötéves Peter határozottan el tudja már dönteni, hogy jobb egy egész tábla csoki tíz perc múlva, mint egy kocka most azonnal. A hat-hét éveseknek pedig már kialakult elképzelésük van a saját jövőjükről, már megértik, hogy testük folyamatosan változik, és többnyire elfogadják a természetes halál elkerülhetetlenségét.

Gyermekünk általában azért lesz, mert akarjuk, hogy legyen. A róluk való gondoskodás pedig nemcsak tiszta ruhát és tápláló élelmiszereket jelent, hanem magabiztos lelki és érzelmi törődést is. Gyermekeink gondolkodásának megértésével egyben közelebb kerülünk önmagunk - gondolkodásunk, érzelmeink, személyiségünk - megismeréséhez is. Minél jobban megérti a szülő a gyermekét és minél jobban el tudja helyezni pillanatnyi állapotát fejlődésének menetében, annál érdekesebbnek fogja találni ezt a kis lényt. És minél érdekesebb a kicsi a szülő számára, az annál több figyelmet szentel majd neki, és minél több figyelmet kap, ő is annál többel viszonozza majd. Érdemes.

Bemutató: április 24-én, szerdán 10.30
Ismétlés: április 29-én, hétfőn 20.20 és április 30-án kedden, 16.00

Korábban
Búcsú a cumisüvegtől
Tanítsuk meg az időre
Fejlesszük a gyermek szókincsét

Ajánlat
A Spektrum TV honlapja

Olvasta már?
A gyermeknevelés enneagrammja
Tanítsuk meg gyermekeinket gondolkodni játékokkal

Fórumajánló: Mikor kezdjen gyermekünk nyelvet tanulni?