Német rali magyarokkal, Fabiával

Vágólapra másolva!
A hétvégi németországi versennyel második félidejét kezdi a ralivébé mezőnye, az aszfaltos futamon ismét szurkolhatunk magyaroknak - a Tagai fivéreknek. Debütál a Fabia WRC a Skodától, a győzelemre amúgy a PSA-konszerntesók specialistái, az egyaránt francia Loeb (Citroën) és Panizzi (Peugeot) a legesélyesebbek.
Vágólapra másolva!

Letelt az egy hónap, vége a ralikrém vakációjának, következik a második menet. Azaz a 14 futamos világbajnokság nyolcadik állomása, a Trier központú Német rali, vb-viadalként a második. A nevezési lista alapján rekordszámú WRC-s egységgel (is), nagy csata várható. Tavaly kábé 225 ezer néző bóklászott és szurkolt a környéken, idén 250 ezernél is többel számolnak a rendezők.

Az idei első igazi aszfaltos versenyen (a nyitó Monte havas) 388 km a 22 gyorsasági össztávja. Péntekre 7 szakaszt terveztek 117,3 km-rel, szombatra 9-et 169,4-gyel, vasárnapra 6-ot 101,5-tel. A leghosszabb gyors 35,42, a legrövidebb 6,24 km-es. A pályák szűkek, sok a visszafordító, dombok, hegyek közt, festői helyeken száguldoznak a fiúk-lányok. A "borítás" néhol fura, vegyes, felszántott, tankok mászkálnak rajta tudniillik, például.

Ráadásul annyi WRC-re lehet számítani, hogy csak na. A (zsinórban háromszoros: 2000-2002) világbajnok, most is etalon Peugeot a (kétszeres: 2000, 2002) világbajnok finn Grönholmot, a pontversenyben vezető, 2001-es legjobb angol Burnst és az aszfaltbetyár francia Panizzit indítja. Privát 206-ossal megyeget még a szintén betonra termett, honfitárs Robert, illetve a hasonlóképp ismerős cseh Kresta.

A másik PSA-gyerek, újonc Citroën a szokásos hármasán (az 1990-es és 92-es világbajnok spanyol Sainzon, az 1995-ös legjobb skót McRae-n és a francia Loebön) kívül a 2000-es németországi első, ugyancsak gall Bugalskit, tesztpilótáját is beveti. Loeb ugye a címvédő, meg hát ő nyert Monacóban, nem semmi. Bugalski meg a fejlesztések okán annyi kilométert tett a Xsarába, mint a többiek összesen, igaz, kilenc hónapja nem versengett.

Gyári Forddal az észt Märtin, a belga Duval és a finn Hirvonen, priváttal (M-Sport) a finn Latvala, a német Warmbold, a brit Ginley és Cserhalmi dönget (a 22 éves szlovák tavaly 22. lett egy Octaviával, a többiek debütálnak aszfalton). A hónap elején a britföldi Jim Clark ralin nagyot bukó Latvalának szeptemberig nem a sérülését pihengető skót Williamson, hanem a finn Anttila navigál.

Subaruval a legutóbbi, ciprusi ralin győztes norvég Solbergen és a négyszeres világbajnok (1996-99), 39. születésnapját nemrég ünneplő, és már két gyermek apukája finn Mäkinenen kívül a belga Snijers autózik. Az 1994-es király francia Auriol és a finn Gardemeister tolja az új Skodának, ha nem is Fabiával, de Octaviával próbálkozik a német Kahle és a cseh Kopecky is.

A három gyári Hyundai volánját a német Schwarz (a napokban lett 40 esztendős), a belga Loix és az osztrák Stohl tekergeti, de a brit Dale is újra Accentbe ülhet. És megint indul az idei szezont nagyjából kihagyó Mitsubishi: most az aszfalton kevéske tapasztalattal bíró, egyaránt finn Paasonen és Sohlberg kap lehetőséget. És Toyotát is láthat a nagyérdemű - a belga Tsjoen iparkodik Corollával.

És nemcsak a ma gépcsodáinak tapsolhatnak a nézők - Grönholmék után egyes szakaszokon legendás raliautókat vezetnek majd kiváltságosok (Renault Alpine, Opel Ascona 400, Lancia Stratos, Fulvia, Saab 96, Porsche 911 S, Audi Quattro). Az 1980-as és 82-es világbajnok Walter Rohrl is tiszteletét teszi a helyszínen.

Esélylesés

Mindezek, valamint az eddig történtek (hét futamon egyéniben öt, csapatban négy különböző győztes) garantálják hát az izgalmakat. Fokozandó pedig jó tudni, hogy sokaknak létfontosságú a jó helyezés, a bizonyítás, ha továbbra is a ralielitben akarnak munkálkodni. (Mert a FIA döntött: már jövőre sem lehet harmadik számú gyári alkalmazott olyan pilóta, aki az elmúlt három évben dobogós lett a legjobbak között. Azaz "meleg" pl. Sainznak, Rovanperänek, Panizzinak. Ja, meg 2006-tól no turbo, de 14 helyett 16 állomás, jelentkező van bőven - Japán, Mexikó, meg Kenya tán vissza. Ciprusnak annyi, szó van arról is, hogy a szép Itáliában San Remo helyett Szardínia jön, vagy mi. Japán kapcsán Suzuki WRC-ről is hallani... És még valami: egyetlen, előre megválasztott országban lehet majd csak tesztelni, a pályabejárás szabályai is változnak.)

Illetve ugye a hátralévő hét versenyből négyet aszfalton bonyolítanak, ez az első, a legnagyobb esélyesnek nevezzük ki Loeböt. De Citromékon belül is irdatlan csata várható a 2004-es pozíciókért: Loeb már hosszabbított, Sainz és McRae helye bezzeg bizonytalan. A matador egy újabb jó teljesítménnyel, esetleg győzelemmel átveheti az összetett elsőséget Burnstől, McRae-nek meg régóta nem jött össze semmi, de a Montén ügyeskedett szépen a Xsarával. Meg kijelentette: nyerni akar és képesnek is érzi magát, autóstul. És mindebbe még Bugalski is beleszólhat.

Ha Peugeot, hát Panizzi, de először megy itt, házon belül Grönholm és Burns is veszélyes lehet (nemcsak) rá. Az utóbbi két versenyt idő előtt feladó Grönholm első aszfaltos futamgyőzelmére, Burns első oroszlános sikerére vár. Érdekes: előbbi két vb-címet szerzett csak murvailag, utóbbi meg kiváltképp az új pontrendszernek hála birtokolja ideiglenesen a trónt.

Mindenesetre hacsak valami csoda nem történik, PSA-győzelemre érdemes fogadni. A francia konstruktőrökön túl a Subaru (és a Pirelli) esős versenyben, nedves burkolatban kell, hogy bízzon, szárazságban,szárazon esélye sincs Solbergnek és Mäkinennek, pusztán pontszerzésre. A Ford 2003-as Focusának ez lesz az első aszfaltos megmérettetése, talán Duvalra lesz jó figyelni.

Az új Fabiával igyekvő skodásoktól sokat még nem szabad várni, ha elérnek a célig, netán pontot szereznek (Auriol és Gardemeister közül előbbinek van némi esélye), bravúr. Ki kell jönniük a hibáknak, még csak az első lépések, versenykilométerek jönnek, türelem.

A gyengélkedő hyundaiosoktól szép és meglepő lenne a pont, a Mitsubishi finnjeitől tisztes helytállás, tapasztalatszerzés remélhető. Meg a többi WRC-s, privát egységtől is. Meg a népes N-es mezőnytől, benne Tagaiék, klikk a következő oldalra.