Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton senkitől sem zavartatva nyerte az Olasz Nagydíjat a nagyot hajrázó Sergio Pérez és Fernando Alonso előtt. A két Red Bull és Jenson Button is kiesett, így az igazi nyertes a spanyol, aki növelte előnyét az összetettben.

Amilyen kiemelkedő teljesítménnyel megszerezte az első rajtkockát, annyira uralta Lewis Hamilton az Olasz Nagydíjat, egy pillanatig sem hagyva esélyt a többieknek. Vezető pozíciója az első kanyarnál került leginkább veszélybe, amikor a Jenson Buttont lesprintelő Felipe Massa beszúrt mellé a külső íven, de a brit jól fordult el, és megőrizte az első helyet.

Innentől fokozatosan 5-6 másodpercre növelte az előnyét, és a leintésig tartotta a biztonságos távolságot üldözőitől. Mögötte a táv első harmadában Massa haladt, azonban a telemetriáját nem tudta fogadni a Ferrari irányító központja, és szép lassan utolérte őt Button, aki a 19. körben kifékezte a célegyenes végén. Ezután úgy tűnt, a McLaren jó úton jár a kettős győzelem felé, de Button autójában elromlott az üzemanyag-ellátás.

Forrás: AFP
Kattintson a képre, galéria nyílik!

Az ajándék előrelépést köszönte a Ferrari párosa, bár Massa és Fernando Alonso ekkor talán még nem sejtette, hogy végül csak egyikük állhat dobogóra. Alonso korán megkezdte a menetelést az időmérőn elszenvedett műszaki hiba után, a rajt után nyolcadik volt, aztán pillanatok alatt lenyomta Kamui Kobajasit és Kimi Räikkönent, majd Michael Schumachert és Sebastian Vettelt utasította maga mögé. Utóbbi elégé feladta neki a leckét.

A két versenyző egyszerre tudta le egyetlen bokszkiállását, és már ekkor is csak centiken múlt, hogy a Red Bull elöl maradt. A 26. körben kísértetiesen megismétlődött kettejük tavalyi esete a padlógázos Curva Grandéban, fordított felállásban: Vettel leszorította Alonsót, aki négy kerékkel pattogott a füvön és a kavicsokon, csodával határos módon megtartva a kontrollt autója fölött. "Biztos, hogy az autó megsérült, mert ha valaki 330 km/ó-s tempóval ugrál a kavicságyban, nem hiszem, hogy a padlólemez épségben marad" - jelentette ki. Büntetési követelése meghallgatásra talált, a sportfelügyelők áthajtásos büntetéssel sújtották Vettelt, akit ekkorra egyébként már lehagyott Alonso.

A Ferrari a 40. körig odázta el a kötelező helycserét pilótái között, Massa különösebb ellenállás nélkül engedte el a tabellát vezető csapattársát. Ekkor adott életjelet a szinte a semmiből felbukkanó Sergio Pérez, aki meglehetősen későn, a 31. körben váltott a kemény Pirellikről a közepes keménységűekre. A jobban tapadó, frissebb keveréken valósággal megtáltosodott a sauberes, és még Hamilton első monzai sikerére is jelentett némi veszélyt.

Pérez pont azt követően tért be kerékcserére, hogy visszavette tőle az első helyet Hamilton, ami után a 6. helyen folytatta. Később körönként átlagosan másfél másodpercet vert a Ferrarikra, a 44. körben Massát, a 46.-ban Alonsót darálta be erőlködés nélkül, és a McLaren nyomába eredt. Noha csupán négy másodpercre sikerült lefaragnia a lemaradását, örömmel értékelt. "Ez kiváló eredmény számunkra, hihetetlen munkát végeztünk" - közölte. A Sauber ügyvezetője, Monisha Kaltenborn a Sky Sportsnak hozzátette, még a csapatot is meglepte a tempó, mert nem voltak biztosak benne, hogy az alacsony leszorítóerős csomaggal is erősek lehetnek a versenyen.

Forrás: AFP/Olivier Morin

Alonso harmadik lett, a bajnokságban 37 pontra növelte az előnyét a 2. helyre fellépő Hamilton előtt, Massának pedig továbbra sem jön össze a dobogós helyezés. A Sky Sportsnak ugyanakkor hozzátette, "a történteket figyelembe véve jó az eredmény".

Az ötödik helyen Räikkönen ért célba, szolid teljesítményt nyújtva a Lotusszal. A finn korán kijött kerékcserére, de végül nem iktatott be még egyet, és a rendkívül elnyújtott második etap ellenére kihúzta a célig a bokszba kétszer kiálló Mercedesek előtt. Épphogy sikerült neki, Schumacher és Nico Rosberg ugyanis a végén sorra levadászta a kopottabb abroncsokon haladó ellenfeleket, Mark Webbert, Paul di Restát és Kobajasit, felkapaszkodva a 6. és 7. helyre. Rosbergnek egyébként már az elején is iparkodnia kellett, mert az első körökben rengeteget csúszott hátra.

A nap vesztese a Red Bull lett. Vettel és Webber csak mérsékelt sikerrel tudta tartani az élmezőny tempóját, és a szerényebben fizető pontszerző helyeken álltak, amikor teljesen beütött a krach. Pár körrel a vége előtt Vettel autójában elromlott a generátor, majd Webber szokatlan helyen, az Ascari kanyarkombináció kijáratánál megpördült, és hamarosan a bokszba cammogva feladta a futamot. Mint elmondta, kockásra fékezte a gumijait, ezért állt ki. "A végére semmi sem maradt a hátsó abroncsokból" - mondta. "Az istálló gyenge napot zárt, nem is tudom, mikor volt utoljára ilyen. Akadt több műszaki problémánk, és magunkat is elgáncsoltuk." A két Red Bull-pilóta így az összetett tabella negyedik és ötödik helyére esett vissza.

Kiesésükkel Daniel Ricciardónak nyílt esélye az újabb pontszerzésre, de hiába kezdte meg tizedikként az utolsó kört, mindkét Williams megelőzte, és végül Bruno Sennáé lett az utolsó pont. Mint kiderült, Ricciardo autójában az üzemanyag-ellátással volt gond az utolsó kanyarból kijövet. Csapattársa, Jean-Eric Vergne nagyot bukott a 10. körben, amikor Toro Rossója egyelőre ismeretlen okból kitört az első sikán féktávján, és félig a levegőben megpörögve csúnyán összetört. "Nem tudom még, hogy mi történt, csak annyit tudok mondani, hogy rendben vagyok" - számolt be Twitteren a kisebb fej- és hátfájással küszködő Vergne.

A versenyről élőben készített tudósításunkat itt olvashatják.

http://static.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2012_13_8.html