MONTE-CARLO, MONACO - MAY 22: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 on track during final practice prior to the F1 Grand Prix of Monaco at Circuit de Monaco on May 22, 2021 in Monte-Carlo, Monaco. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több csapatnak is módosítania kell a hátsó szárnyán a Francia Nagydíjig, miután az FIA szigorította a hajlékonyságot ellenőrző tesztet. A Mercedesnek nem kellene ahhoz, hogy átmenjen az új teszten, de mégis fog.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint nemcsak azok a csapatok fognak majd változtatni a hátsó szárnyukon, akiknek erre azért van szükségük, hogy átmenjenek az FIA Francia Nagydíjtól érvénybe lépő új terheléses tesztjén. Az osztrák üzletember kijelentette, hogy ők is módosítanak majd a szárnyukon, de nem merevíteni, hanem lágyítani fognak rajta, hogy hajlékony legyen.
A hajlékony hátsó szárnyakkal kapcsolatos vita a Spanyol Nagydíjon kezdődött, amikor a Mercedes felhívta rá a figyelmet, hogy a Red Bull ilyen aerodinamikai elemet használ. Ezután az FIA megváltoztatta a szárny hajlékonyságának ellenőrzésére szolgáló tesztet, de adott négy hetet az érintett csapatoknak arra, hogy módosítsák a hátsó szárnyukat. Ez újabb vitát szült, a Mercedes az óvást is belengette, Christian Horner pedig azzal vágott vissza, hogy minden autón vannak mozgó aerodinamikai elemek, és ha valaki megvizsgálná a Mercedes első szárnyát, az sem felelne meg a technikai szabályok 3.8-as pontjának.
Miután Wolff kifejezte nemtetszését az új terheléses teszt bevezetésének késői időpontja miatt, kijelentette, hogy még az sem lesz elég szigorú, és bizonyos fokú hajlékonyság a továbbiakban is elérhető lesz, ezért
a Mercedes is módosítani fog a teljesen merev szárnyán, hogy a jövőben ők is profitáljanak a hajlékonyságból.
„Nekünk is módosítanunk kell a szárnyunkat, lágyítanunk kell rajta. A mi szárnyunk elképesztően merev, hogy megfeleljen a híres 3.8-as pontnak, amely kiköti, hogy nem mozoghat.
Az új teszt, amit be fognak vezetni, félmegoldás, ami lehetőséget ad nekünk. Úgyhogy a jövőben az egész szárnyat lágyíthatjuk, hogy jobban elhajolhasson"
– ecsetelte a csapatfőnök.
Más istálló egyelőre nem közölte, hogy ilyen irányú módosítást tervezne. Jost Capito, a Williams ügyvezetője elmondta, hogy nekik nem kell alkalmazkodniuk az új teszthez, mivel a mostani szárnyuk is átmenne rajta, így vélhetően ők semmilyen irányban nem módosítanak. Ugyanez a helyzet a McLarennel és az Aston Martinnal is, a szárny lágyításáról pedig ők sem tettek említést.
A Red Bull, a Ferrari, az Alpine és az Alfa Romeo (és valószínűleg az Alpha Tauri és a Haas is) azonban változtatni lesz kénytelen.
Igen, mi is kihasználtuk a hajlékony szárny jelentette előnyt
– ismerte be Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. – Szerintem bizonyos módon minden csapat kihasználja, amit lehet és amit helyesnek gondol. A technikai direktíva most tovább pontosította a helyzetet. Némileg alkalmazkodnunk kell, de nem hiszem, hogy túl nagy hatással lesz ez a Ferrarira. A köridőkre, legalábbis abból amit látunk, nagyon-nagyon kis hatása lesz, de lesznek szükséges áttervezések ahhoz, hogy teljes mértékben megfeleljünk a technikai direktívának."
Mi is el fogjuk végezni a módosításokat, de mivel én is mérnök vagyok, nem fogom addig kommentálni a dolgot a várható hatásról, amíg a mérnökeim nem mutatják meg az eredményeket
– nyilatkozta Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatója. – Az sértő lenne a tudásukra nézve, úgyhogy csak annyit mondok, hogy alkalmazkodni fogunk. Meglátjuk, hogy mennyi köridőt veszítünk, ha egyáltalán fogunk."
„Az autót úgy terveztük, hogy megfeleljen a szabályoknak, az FIA-nak pedig természetesen a legtöbb szabály betartatására van tesztje, a mi autónk pedig az összes ilyen teszten átment. Az FIA alkalmanként megváltoztatja ezeket a teszteket, amihez minden joga megvan. Ezt most is megtették, ami tulajdonképpen sok szempontból változást jelent a szabályokban, úgyhogy természetesen az autón is változtatni kell, ami drága és időigényes" – magyarázta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
Nincs egyetértés abban, hogy mennyit jelent a hajlékony szárny
Természetesen minden hajlékony szárny más (valamelyik jobban a határon mozog, míg egy másik kevésbé), és a hatása nemcsak a hajlás mértékétől, hanem attól is függ, hogy mennyire jól dolgozik össze az autó teljes aerodinamikájával, de még így is nagy a szórás azt tekintve, hogy az egyes csapatok szerint mekkora lesz a szárnyak merevebbé tétele által okozott időveszteség.
Mint fentebb írtuk, Mattia Binotto szerint minimális, és Laurent Rossi szavaiból is úgy tűnt, hogy az Alpine nem kell komoly veszteséggel számoljon, de Lewis Hamilton szerint például körönként 6 tizedmásodpercet is jelenthet. A hétszeres világbajnok ezen kijelentését Christian Horner nevetségesnek titulálta, mondván még az egy tizedet is meglepőnek tartaná,
Otmar Szafnauer, az Aston Martin csapatfőnöke szerint viszont nem zárható ki a fél másodperc sem.
„Ez nagyon pályaspecifikus. Egyes pályákon egyáltalán nem segít, míg másokon igen. A változtatás egy kicsit kedvezni fog nekünk, talán körönként átlagosan néhány tizeddel, de vannak pályák, amelyeken semmilyen előnye nincsen, míg másokon akár fél másodpercet is hozhat."
Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke elárulta, hogy néhányszor végeztek összehasonlító teszteket a hajlékony és a nem hajlékony szárnyukkal, az eltérés pedig „minimális" volt. Ugyanígy vélekedett korábban Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója is.
Toto Wolff korábban arról beszélt, hogy a soron következő bakui futam a hajlékony szárnyakkal menő csapatoknak a leginkább kedvező helyszín. Ezen a versenyen még nem lesz érvényben az új teszt, így Azerbajdzsánban majd kiderülhet, hogy valójában mennyit is jelent a trükkös elem.