George Russell (GBR) Mercedes W13 E Performance during the Formula 1 Championship Formula 1 Rolex Emilia Romagna Grand Prix 2022, 4rd round of the 2022 FIA Formula One World Championship Free Practises and Sprint Race on April 23, 2022 at the Enzo e Dino Ferrari Circuit in Imola, Italy (Photo by Alessio De Marco/LiveMedia/NurPhoto) (Photo by Alessio De Marco / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
George Russell szerint a sprintfutamoknak hosszabbaknak kellene lenniük, mint a jelenlegi formátum, hogy jobban kijöjjenek az autók közötti különbségek. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója úgy véli, helyzeténél fogva a brit pilóta álláspontja nem tükrözi a valóságot, és inkább az előrébb lévő versenyzők szavára figyelnek. Igaz, abból az irányból is jött kritika.
Az Emilia Romagna Nagydíj hétvégéjén megrendezték az idei év első F1-es sprintfutamát, amelyet végül Max Verstappen nyert meg Charles Leclerc előtt. Bár a pontszerző helyeken jó néhány előzést láthattunk, ezeknek a többsége kikerülés volt, miután a támadó fél autója jóval gyorsabb volt a védekező versenygépénél. Mindez egyedül talán pont a győzelmet eldöntő párharcról nem mondható el.
Galéria: Képek Imolából, a sprintfutam napjáról
1/34
Haas F1 Team's Danish driver Kevin Magnussen arrives before the second practice session at the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari race track in Imola, Italy, on April 23, 2022, ahead of the Formula One Emilia Romagna Grand Prix. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
George Russell számára kifejezetten frusztráló lehetett a 21 kör, hiszen bár a Mercedes gyorsabb volt a körülötte lévőknél, nem volt akkora tempóelőnye, hogy azt a DRS-vonatban pozíciókra tudja váltani. A 24 éves versenyző csak Sebastian Vettelt utasította maga mögé, de mivel Mick Schumacher lerajtolta, ezért összességében nem lépett előre az időmérőn elért 11. helyéhez képest. A brit pilóta nem volt elégedett a formátummal.
Nem tudom, hogy máshol milyen volt a verseny, de a mi pozíciónkból vonatozásnak tűnt”
– idézi a The Race Russell szavait. A Mercedes pilótája azok közé tartozik, akik nem elégedettek a jelenlegi formátummal, ugyanis szerinte a sprintversenyek nem elég hosszúak.
„Őszintén szólva nem vagyok nagy rajongója, szerintem ötven százalékkal, vagy legalább egy kicsivel hosszabbnak kéne lennie, hogy lássuk a gumikopást, és a pilótáknak kicsit jobban kelljen vigyázniuk az abroncsokra – jelentette ki. – Ekkor egy kicsit jobban kijönnének az autók közötti különbségek. Jelenleg viszont mindenki teljes gázzal megy, és nem elég nagy a köridőkülönbség ahhoz, hogy legyenek előzések, hacsak az ember nem teljesít alul az időmérőn, ahogyan azt néhány autónál láttuk.”
Bár Russell érvelését Verstappen és Leclerc csatája valamelyest megcáfolja, hiszen a címvédő pont azért érte utol a listavezetőt, mert a Ferrarin elfogytak a lágyak. Ugyanakkor bizonyos szempontból érthető, hogy ez a véleménye, de Ross Brawn nem tartja hitelesnek a GPDA-társigazgató megszólalását.
Amikor valamelyik versenyzőmnek rossz autója volt, mindig a futamra panaszkodott
– emlékezett vissza az F1 sportért felelős igazgatója arra az időszakra, amikor még csapatfőnökként tevékenykedett. – Szóval George véleménye, vagy bárkié a rajtrács végéről indulók közül, nem az, amire igazán odafigyelünk. Azoknak a srácoknak a véleményére figyelünk, akik igazán versenyképesek, akik a középmezőnyben vagy az élen küzdenek. [A Mercedes] nagyon szerencsétlen helyzetben van, de nem hiszem, hogy a mezőny hátsó részéből hangoztatott álláspontjuk valóban tükrözi a versenyzés jelenlegi helyzetét.”
„Tapasztalatból tudom, hogy a rajtrács végén lévő pilóta pszichológiai okokból más dolgokkal is foglalkozik – folytatta a brit szakember – Nagyszerű lenne, ha hátul is zajlana az élet, de a Mercedes nem tudta megelőzni az előtte lévő autókat, viszont a középmezőnyben és elöl rengeteg pozíciócsere történt. Természetesen [továbbra is] meghallgatunk [minden versenyzőt], nem hagyjuk figyelmen kívül [a véleményüket], de látni kell a nézőpontjukat.”
Ahogyan Russell, úgy Brawn álláspontja sem teljesen állja meg a helyét, hiszen a Mercedes bármennyire is alulmúlja korábbi önmagát, azért azt nem lehet mondani, hogy a mezőny végén küszködnének. A 67 éves szakember ezzel együtt továbbra is kitart a sprintversenyek mellett.
Az abroncsok tökéletesek voltak a sprintfutamra, mert elkezdtek kopni
– magyarázta. – Egy normál versenyen persze a pilóták kiálltak volna a bokszba, lecserélték volna a gumikat, és minden a stratégián múlott volna, de most csak egy dobásuk volt, és életben kellett tartaniuk az abroncsokat.”
Brawn nézetét azonban nem mindenki osztja, ráadásul olyan pilótától is érkezett kritika, akire a sportvezető fenti megszólalása alapján odafigyelnek. Max Verstappen hiába győzött, még mindig kételkedik a formátum létjogosultságában. „Továbbra sem vagyok a sprintfutamok nagy rajongója, mert végső soron semmin nem változtat – vélekedett. – Nem számít, hogy a sprintversenyen vagy a valódi futamon vívunk ilyen jó csatát.”