JEDDAH, SAUDI ARABIA - MARCH 27: Charles Leclerc of Monaco driving (16) the Ferrari F1-75 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 and Sergio Perez of Mexico driving the (11) Oracle Red Bull Racing RB18 on track during the F1 Grand Prix of Saudi Arabia at the Jeddah Corniche Circuit on March 27, 2022 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Szingapúri Nagydíjat három év után rendezik meg, az utcai pálya és a hőség nagyon nehézzé teszi a versenyzők feladatát az éjszakában. Fernando Alonso csúcstartóvá válik a részvételek számában, Max Verstappen pedig kis szerencsével már a hétvégén bebiztosíthatja második vb-címét.
Furán hangzik, de a Red Bull a hibrid korszakban még sosem nyert Szingapúrban, hiába szerzett több győzelmet nagy leszorítóerős pályákon olyankor is, amikor a Mercedes és a Ferrari erősebb volt nála a szezonban.
Max Verstappen esélyei jók arra, hogy változtasson ezen és zsinórban hetedszer győzzön, és némi szerencsével (=a Ferrari újabb botlásával) akár már a hétvégén bebiztosíthatja a második világbajnoki címét. Ehhez 116-ról 138 pontra kell növelnie az előnyét a tabellán (öt futam marad a bajnokságból, de Brazíliában sprintfutamos lebonyolítás lesz és a szokásosnál több pontot osztanak), vagyis a győzelméhez+a leggyorsabb körhöz olyan feltételnek kell társulnia, hogy Charles Leclerc legfeljebb a 9. helyen ér célba.
A vonalvezetés és az ebből adódó technikai követelmények a monacóihoz és a hungaroringihez hasonlítanak, de mivel a hercegségben Verstappen küszködött, megkérdezték tőle, aggódik-e. „Ott rosszul jött ki, hogy túlsúlyos volt az autó. Ezért volt alulkományzott és hajlamos az első kerék a blokkolásra, de nem számítok hasonló problémára Szingapúrban" – mondta. A Red Bull ugyanis azóta sikeres fogyókúrát hajtott végre az autón és a súlyelosztását is optimálisabbá tette.
A pálya ugyanakkor alapvetően kedvezhet a Ferrari autójának a lassú fordulókkal, a gyors ívek és hosszú egyenesek hiányával.
Bukkanók és izzadás
2019 után először rendeznek versenyt Szingapúrban. Ma már nem kuriózum az ilyesmi, de annak idején itt rendeztek először villanyfényes nagydíjat a Forma-1-ben, a legnagyobb kihívást mégsem ez jelenti: az utcai vonalvezetés miatt semmilyen hiba sem fér bele, a hőmérséklet és a páratartalom magas, ráadásul a táv teljesítése jóval tovább tart a szokásosnál, biztonsági autós fázisok nélkül is körülbelül 1 óra 50 percen át kell izzadni a volán mögött. (Ez a hosszú kör és az alacsony tempó eredménye.) Még nem is volt olyan futam, amikor ne küldték volna pályára a Safety Car-t, így a stratégáknak is résen kell lenni.
Külön izgalmakat csempészhet az időjárás a szombati és/vagy a vasárnapi napra, mivel az előrejelzés számottevő eséllyel esőt jósol erre a két napra.
Nedves pályán, záporban egy keveset már ment korábban az F1 ezen a pályán, de egy elhúzódó vihar mindenkinek új élmény lenne a villanyfényben. A sík terepen alig tud elfolyni a víz, ez gondot okozhat a verseny engedélyezésében a tapadási és látási viszonyok miatt.
De mint említettük, alapból kemény megmérettetés elé néz a mezőny. „Ez az egyik legnehezebb verseny az időjárás és a vonalvezetés miatt" – jelentette ki Kevin Magnussen.
Kanyar kanyar hátán, pihenés nélkül. A legtöbb pályán van néhány egyenes, ahol szusszanhatunk, de Szingapúrban még az úgynevezett hosszú egyenes is kanyarodik.
„Sok a bukkanó is, így nem lazíthatunk."
Nem véletlen, hogy eddig csak világbajnokok nyertek a Marina Bay-re keresztelt pályán. Sajátosságot jelent a felkészülésben, hogy az időeltolódás mellett teljesen szokatlan napirendet követnek a mezőny tagjai: az európai bioritmust próbálják tartani, így helyi idő szerint nagyon későn ébrednek és a hajnali órákban térnek nyugovóra.
A három edzésből kettőt, a péntekit és a szombati elsőt még világosban rendezik, így azok eredménye kevésbé lesz mérvadó a hétvége egészére nézve. A fékekre és a váltókra kemény próbatétel vár, a Ferrari tájékoztatása szerint a fékpedált körönként nagyságrendileg 22 másodpercig nyomják a pilóták.
Korábban az egykiállásos taktika dívott Szingapúrban az előzési nehézségek és a megszokottnál alacsonyabb (60 km/h-s) bokszutcai sebességhatár miatt, de az új autókkal javuló helyzet változást hozhat ezen a fronton. A Pirelli a három legpuhább gumit szállítja ide, és a hátsók kopása adja a szűk keresztmetszetet.
„A legújabb autók hajlamosak az alulkormányzottságra, ezért még fontosabb lesz a megfelelő beállítások megtalálása ahhoz, hogy az első tengely erős legyen, de mindez a hátsót se fogja vissza a kigyorsításoknál" – nyilatkozta Mario Isola, a gyártó sportprogramjának vezetője.
Titkos favorit, újabb helyettesítés?
Említettük a két élcsapatot, de a Mercedes bekavarhat egyiknek-másiknak, idei hullámzó teljesítményében ugyanis csúcsosodás következhet.
A vonalvezetés elvileg illik az autónkhoz, a bukkanók nem. A szimulációk alapján ez egyike lesz a jobb pályáinknak.
– árulta el Toto Wolff csapatfőnök. Ez azért meglepő, mert az Ezüstnyilak a hibrid korszakban itt többször harmatosan teljesítettek.
Érdekes kérdés, hogy a Williamsnél visszatér-e a volán mögé a legutóbbi verseny idején vakbélgyulladás miatt megműtött Alexander Albon, vagy ismét Nyck de Vries helyettesíti. Megerőltető pályáról lévén szó könnyen lehet, hogy az átmenetileg lélegeztetőgépre kerülő pilóta nem bírja majd a gyűrődést.
Ez kapóra jönne a hollandnak, hiszen hirtelen favorittá vált egy 2023-as szerződésre, újabb lépéseket tehetne felé. Mick Schumacher ellenben bizonyítási kényszerben vezet, hogy megtartsa az állását a Haasnál, és egy erős teljesítmény jelentősen javítaná, egy újabb baleset viszont rontaná az esélyeit. A németnek, ahogy a 2019 óta debütáló összes pilótának, új környezettel kell megismerkednie a hétvégén.
Fernando Alonso új rekordot fog felállítani a versenyek számában, 350-tel átveszi a stafétabotot az eddigi csúcstartó Kimi Räikkönentől. Saját tervei szerint legalább 400-ig el fog jutni, hiszen a következő években is a mezőny tagja lesz az Aston Martinnal.