300 millió dolláros üzletté vált a mezszponzoráció a Premier League-ben

Manchester City
The Premier League trophy falls onto the pitch as Manchester City players celebrate after the English Premier League football match between Manchester City and Huddersfield Town at the Etihad Stadium in Manchester, north west England, on May 6, 2018. / AFP PHOTO / Oli SCARFF / RESTRICTED TO EDITORIAL USE. No use with unauthorized audio, video, data, fixture lists, club/league logos or 'live' services. Online in-match use limited to 75 images, no video emulation. No use in betting, games or single club/league/player publications. /
Vágólapra másolva!
Háromszázmillió dolláros üzletté váltak az angol labdarúgó-bajnokság élvonalában szereplő csapatok mezén megjelenő hirdetések, a pénteken kezdődő 2018/2019-es sorozatban szereplő húsz klubból kilencet szerencsejátékcégek támogatnak.

A Premier League első szezonjának kezdetén, 1992 augusztusában mindössze 13 külföldi játékos szerepelt a csapatokban, nem voltak külföldi edzők, sem tulajdonosok. A mezeken helyi vállalkozásokat, például a Draper Tools családi szerszámgyárat hirdettek, a Wimbledonnak pedig még szponzora sem volt.

2018-ban már teljesen más képet mutat a hirdetési piac az angol labdarúgás élvonalában. Tavaly óta ráadásul nemcsak a mezek elején, hanem az ujján is szerepelhetnek hirdetések. A piac bővülése pedig jól tükrözi, mekkora üzletté vált a Premier League.

1992/1993-ban még csak évi 60 mérkőzést közvetítettek az Egyesült Királyságban, ahol a Sky Sports csatornának kevesebb mint kétmillió előfizetője volt. Manapság a szigetországban évi 168 meccset sugároznak élőben, és ami még jelentősebb:

az összecsapások 212 országban láthatók,

Nagy-Britannián kívül ráadásul nincs érvényben a szombatonként 14.45 és a 17.15 óra közötti időszakra vonatkozó közvetítési tilalom. Manapság sokkal valószínűbb, hogy a szponzorok az ázsiai közönséget célozzák meg a brit szurkolók helyett.

A The Daily Telegraph című lap visszatekintése szerint a Premier League hajnala egybeesett az elektronikai vállalatok fénykorával. Az első idényben nyolc csapatot támogattak ilyen cégek, köztük olyanok is, amelyek nem sokkal később eltűntek a süllyesztőben, például a Commodore International vagy a Tulip Computers.

Hatalmas üzlet a mezszponzoráció Forrás: AFP/Oli Scarff

A következő gazdasági bumm a telekommunikációs és a médiacégeké volt, ez is tükröződött az angol bajnokság élvonalában.

2002/2003-ban hat ilyen vállalat logója volt látható a mezeken, három azóta megszűnt.

A Newcastle 2004-ben a Northern Rock bankkal kötött szponzorációs megállapodást. Három évvel később a pénzintézet fiókjai előtt kígyózó sorok voltak az első jelei a gazdasági-pénzügyi válság kezdetének.

A Premier League-mezek nemcsak az aktuális gazdasági trendeket, hanem a geopolitikai fejleményeket is tükrözik. A Közel-Kelet felemelkedésének jele volt az Öböl-menti térség két legnagyobb légitársasága, az Emirates és az Etihad megjelenése. Az egyik neve az Arsenal, a másiké a Manchester City mezén olvasható.

Az utóbbi idők meghatározó trendje viszont a szerencsejáték.

A Betfair már 2002-ben megjelent szponzorként a Fulham mezén. A fogadás és a futball ma már összenőtt, a közelmúltban kimutatták, hogy a fogadóirodák logói átlagosan 241 alkalommal jelentek meg a képernyőn a BBC népszerű Match of the Day című műsorában, és az adásidő 30 százalékában láthatók voltak.

Ezzel kapcsolatban szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy az Egyesült Királyságban egyre súlyosabb probléma a játékfüggőség, 430 ezer ember küzd ilyen gondokkal. 2012-ben még 280 ezer volt a számuk. Tanulmányok vizsgálják, hogy a szponzorációk közrejátszanak-e a probléma súlyosbodásában.

A szerencsejátékcégek ráadásul nemcsak a brit piacot célozzák meg. Az Evertont például a SportPesa nairobi székhelyű vállalat támogatja. A cég jelentéktelen szereplő a szigetországban, Afrika több országában viszont meghatározó alakja a szerencsejátéknak: a kontinens a leggyorsabban bővülő piaca a sportfogadásnak, a Premier League pedig kiváló eszköz az ügyfelek számának növelésére.

A Crystal Palace idei szponzora a Dongquidi kínai futballalkalmazás, a Wolverhampton mezének ujján pedig a CoinDeal kriptovalutaváltó hirdet. Ez már a jövő - jegyezték meg kommentárok.