Társoldalunk:

Baleset miatt a M1RA pilótája még távolabb került a TCR eb-címtől

2019.09.21. 18:20

Nem szerzett pontot a TCR Europe első két helyezettje az első barcelonai futamon, ez azonban a M1RA pilótájának, Luca Engstlernek rosszabb hír. A magyar versenyzők javítottak a rajtpozícióikon, de így is csak a középmezőnyben szerepeltek.

Zsinórban másodszor szerzett pole pozíciót a TCR Europe mezőnyében a svéd Andreas Bäckman a sorozat utolsó előtti fordulóján, Barcelonában. A M1RA nagy riválisa, a pontverseny éllovasa, Josh Files a 2. rajtkockát érte el, így már a rajt előtt 82 pontra növelte az előnyét a magyar csapat pilótája, Luca Engstler előtt. A német versenyző mindössze a 12. pozícióból kezdhette a futamot.

Nehezen alakult az időmérő a M1RA magyar pilótája, Szabó Zsolt Dávid, valamint a Zengő Motorsport színeiben induló Tenke Tamás számára is, mivel a Q1-ben búcsúztak, és a 19. pozíciót, valamint a 27. helyet szerezték meg. Szabó autójában ráadásul motort is cseréltek, így csak a mezőny végére sorakozhatott fel.

Engstler a mezőny sűrűjében csatázottForrás: TCR Europe

Jó hír volt azonban, hogy a pályát sújtó heves esőzések megkegyelmeztek a futamra, amit őszies, de száraz pályán, slick gumikkal teljesíthettek a pilóták. A bajnokság végéhez közeledve a tét egyre nagyobb volt, hiszen Engstler a TCR ázsiai sorozatának megnyerése után nem tett le arról sem, hogy a M1RA-val Európában is az élen zárjon, ehhez azonban

Filestől balszerencsére, Engstlertől pedig bravúrra lett volna szükség.

A futam még el sem rajtolt, már a felvezető kör alatt műszaki hibák merültek fel, ez azonban az élmezőnyt nem érintette. Az viszont igen, hogy Files nem tudott pontosan beállni a 2. rajtkockába, ami szabálytalan, ennek ellenére előnyt nem tudott kovácsolni a helyzetből, és csupán a 3. helyen jött el a rajttól, de Bäckman hibáját kihasználva Julien Briché mögé visszajött a 2. helyre.

Bäckman (jobbra) az élről rajtolt és nagy nehezen vissza is került az 1. helyreForrás: TCR Europe

Engstler nagyot rajtolt, feljött a 9. pozícióba az első kör derekára, Tenke a 17. pozícióba került, Szabó pedig a 25. helyen haladt, amikor az 1. körben beküldték a Safety Cart. A mezőny sűrűjében több autó is összetört, kettő már az 1-es kanyarnál (Leonov és Al-Khelaifi), és a 2-es szektorban is történt egy ütközés, ott Olli Kangas autója adta fel.

Az elhúzódó mentés és a kifolyt olaj semlegesítése miatt a ténylegesen versenyzésre használható idő nagyon lecsökkent,

a mezőnyt 24 perc helyett mindössze bő 10 perccel és 1 körrel a leintés előtt engedték el újra. Ez elsősorban Filesnak adott okot az aggodalomra, mert a sor nem tudott széthúzódni, így előre lehetett tudni, hogy pont nélkül maradhat, ha a rajtnál elkövetett szabálytalansága miatt megbüntetik. A sportfelügyelők pár perccel a leintés előtt indítottak vizsgálatot az ügyben, és a várakozásoknak megfelelően el is meszelték a bajnoki éllovast.

A repülőrajt után Briché megtartotta a vezetést, és ezúttal a mezőnyben sem alakultak ki balesetek (eltekintve Magnus kicsúszásától). Áthajtásos büntetéssel sújtották a Clairet-testvéreket, ez a továbbra is a 9. helyen haladó Engstlernek és a 16. helyezett Tenkének is előrelépést jelentett, miközben Szabó a 23. helyre jött előre.

Magnus autója miatt sárga zászlókat lengettek az 1-es kanyarnál, így a pályán található legjobb előzési pontot nem használhatták a pilóták.

Engstler ezért a pálya középső szakaszán kezdett csatázni, eleinte úgy tűnt, előrébb tud lépni, de a 3-as szektorban besokallt, majd a pályára visszatérve balesetbe is keveredett Jimmy Clairet-vel, akit addigra már áthajtásos büntetéssel sújtottak, de még nem töltötte le. A bal első futómű sérülése miatt Engstler kénytelen volt feladni a versenyt. Ezzel a bajnoki reményei még messzebb kerültek tőle.  

„Már az első szabadedzésen jelentkező műszaki hiba óta nem a bajnoki cím lebegett a szemünk előtt ezen a hétvégén. Az időmérőn rengeteget segített nekünk az eső, mert enélkül esélyünk sem lett volna. Mindent kiadtam magamból, hogy valahogy behozzam az autót a top 10-be, és a csapat is mindent megtett, hogy megoldást találjunk a problémára. Ez nem az ő hibájuk, ez senkinek sem a hibája. Az adatokban nem látjuk a problémát, csak azt tapasztaljuk, hogy az egyenesekben veszítünk 15 km/h-t, ami egy olyan pályán, mint a barcelonai, nagyon sok" – árulta el Luca Engstler a M1RA honlapján.

Engstler (balra, kék autóban) problémákkal küzdött, ezért nem tudott jó rajthelyet szerezniForrás: TCR Europe

„A jelentkező hiba miatt már az első és a második szabadedzésen sem mehettünk annyit, mint szerettünk volna, pedig még sosem vezettem Barcelonában azelőtt. Az időmérőre aztán találtunk egy jó beállítást, nagyszerűen éreztem magam az autóban egészen addig, amíg nem jött az egyenes, ahol elveszett az erőnk. Sajnos túl sok kiesésünk volt a szezonban ahhoz, hogy most a bajnoki címről beszélhessünk, de remélem, hogy még tudunk pontokat szerezni a hétvégén. Ez a cél, mindent megteszünk érte. Mondtam is a srácoknak, hogy hiába veszítünk 15 km/h-t az egyenesekben, akkor sem adjuk fel, menjünk és adjuk a maximumot. Ennél többet nem tehetünk" – zárta szavait Luca.

Közben Tenke Tamás versenye sem alakult jól, alaposan elfékezte magát a célegyenes végén, de látványos csúsztatással folytatni tudta a versenyt a bukótérből visszatérve, ráadásul csak a 14. helyre esett vissza (és Clairet-ék büntetése után a 13-at is visszakapta). Szabó közben a 17. helyig jött előre, 4 perccel és 1 körrel a leintés előtt.

Tenke koccant egyet és kicsúszott, de javított a rajthelyénForrás: TCR Europe

Briché magabiztosan őrizte szűk, 1 másodperces előnyét Files előtt, és zavartalanul haladt a győzelem felé, amikor kiderült, hogy őt is vizsgálják szabálytalan rajt miatt. Files kénytelen volt védekezni a pole pozíciós Bäckman támadásaival szemben, a svéd pilótát és a 4. helyezett Urrutiát szintén vizsgálni kezdték a sportfelügyelők, így

az 5. helyen haladó Young is esélyesnek tűnt a győzelemre. 

A kockás zászlót Briché látta meg elsőként Files, Bäckman, Urrutia és Young előtt, de a leintés pillanatában 30 másodpercet hozzáadtak Files idejéhez, így őt mindössze a 22 helyen értékelték, és pont nélkül maradt. Ez némi vigasz Engstler számára, de a 82 pontos hátránya azt jelenti, hogy a vasárnapi futamon akkor marad egyáltalán versenyben az utolsó fordulóra, ha a lemaradása nem nő legalább 86 pontra.

Szabó Zsolt Dávid az utolsó helyről jött előrébbForrás: TCR Europe

A táv végén Tenke Tamás a 12. helyet szerezte meg a Cuprával, Szabó Zsolt Dávid pedig a 16. helyezett lett a Hyundai volánja mögött, de később egy büntetés miatt ő is a pontszerző, 15. helyre került. 

„A mezőny végéből indultunk, viszont nagyon sokat tudtam előzni, végre a rajt is jól sikerült. Az első körben nagyon sokat tudtam előzni, aztán hosszú Safety Car-fázis volt. Utána is sikerült előzni, a gumikkal is jól tudtam spórolni – mondta Tenke. – Nagyon jó volt az autó, nagyon élveztem a versenyt, remélem, holnap is tudunk hasonlóan menni.

A verseny után a sportfelügyelők 5 másodperces büntetést osztottak ki Brichének, mert ő sem állt be pontosan a rajtkockájába, így visszacsúszott a 2. helyre, így Bäckman örökölte meg a győzelmet, ami pályafutása első sikere a sorozatban. Hasonló kihágásért a 3. helyezett Urrutiát is elmarasztalták, de az időbüntetéssel együtt is a 3. helyezett lett. 

Az egyéni pontversenyben Files maradt az élen 258 ponttal, de a 2. helyre Briché jött fel 204-gyel a 188 pontos Bäckman és a 183 egységgel rendelkező Urrutia előtt. Engstler 176 ponttal az 5. helyről várhatja a folytatást.