A Madách Színház fantomja

Vágólapra másolva!
A Madách Színház május 30-án bemutatja történetének legnagyobb szabású előadását. Az Operaház fantomja azonban nemcsak a több mint 100 millió forintos költségvetésével, hanem egyeduralmával is történelmet ír: május 30-a után (ki tudja, meddig...) csak ezt az előadást láthatják a körúti színház látogatói.
Vágólapra másolva!

Andrew Lloyd Webber egyik legnépszerűbb musicalje 15 éve fut sikerrel New Yorkban, a Broadwayen található Majestic Theatre színpadán. A szerzők Macskák-ja nem kevesebb szezont ért meg a londoni West Enden és több mint tíz évet a budapesti Madáchban. Ha ebből indulunk ki, Szirtes Tamás legújabb - a nemzetközi sémától eltérő - rendezésének is legalább ekkora jövőt jósolhatunk. Bármilyen is az előadás.

Azt azonban mindjárt az elején leszögezhetjük: jó nézni a színpadot, mert minden öt percben újabb látványt kínál. Kentaur - aki a Miss Saigon szabadtéri díszlete óta nemcsak a "művész"-színházakban, hanem a szórakoztató, zenés produkciókban is otthon van - tökéletesen alkalmazkodik az éppen aktuális kihíváshoz. Az Operaház fantomja a Madáchban nyilvánvalóan nem az a terep, ahol kedvére kísérletezgethet. De arra jó, hogy mindent megmozgasson, ami mobil a színpadon, és óriási tereket rendezzen be.

Leginkább a színpad mélysége irányában terjeszkedik, de előtereket is kiválóan alkalmaz, így pl. létrehoz egy, a Muppet-show két öreg figurájának "őrhelyére" emlékeztető páholyt, ami a színház nézőterének nyúlványaként hat. Két rövid jelenetben pedig tükröt mutat a közönségnek, akik így önmaguk festett másával nézhetnek szembe a színpadra meredve.

Legszebb színpadképei közé tartozik egy gótikus épület perspektivikusan ábrázolt belső tere, valamint az "alvilágba", vagyis a fantom birodalmába vezető csónakút sötét árnyakkal és oszlopfőkkel. Kentaur színpadképei színesek és nagyszabásúak, és - a műfaj keretein belül - még meglepetéseket is tartogatnak. Arról valószínűleg nem ő tehet, hogy ez a színházban játszódó történet csakis a színpadon elevenedik meg, és nem használja ki a közeg adta lehetőségeket.

A fantom akciói csakis a színpadon lézengő statisztákat rémíthetik meg, a közönséget nem, mert a Madách Színháznak nincs fantomja, csak egy előadása az Operaház fantomjáról. A kettő - mely több ponton válhatna eggyé - szinte sosem keveredik, és ezáltal a rendező számtalan ziccert hagy ki.

A fantom egyik legnagyobb félelmet kiváltó tette, mikor a színház grandiózus csillárját megszabadítja a rögzítéstől, ami ezáltal lezuhan. A londoni előadásban - és a világban mindenütt, ahol az eredeti rendezést vették át - ekkor a nézőtér felett elhelyezett csillár ereszkedik alá turbósebességgel, nagy riadalmat keltve. Az utolsó pillanatban pedig egy oldalról megrántott zsineggel akadályozzák meg a becsapódást.

Budapesten csak a színpadi csillár zuhant le, majd folytatta akadálytalan útját a süllyesztőbe, a "nagy felhajtást" pedig két-három petárda keltette. Ugyanígy vált érdektelenné és hatástalanná az, amikor a felakasztott padlásmestert imitáló bábu ringott a színpadi levegőben. A közönség a feje felett himbálózó élethű bábbal talán még részesének is érezhette volna magát a pánikhangulatnak.

Szirtes Tamás tehát nem élt a szabadságával. A büszke Madách Színház pedig hiába szerzett engedélyt egy eredeti rendezésre - a lehetőség kihasználatlanul maradt. A musical "lezajlik" a színpadon annélkül, hogy bármi eredeti vagy meglepő történne benne. A színészek szituáció nélküli jelenetekben énekelnek, és ezáltal inkább énekesként vannak jelen.

Webber musicaljei nem arról híresek, hogy mélyére ásnak az emberi drámáknak. (Magyarországon ezáltal sokakban alakult ki az a tévképzet, hogy a musical nem erre való műfaj. Ez nem igaz.) Az Operaház fantomja sem bajlódik sokat az érzelmek lassú kialakulásával, változásával, nem boncolgatja a lélek rejtelmeit, és nem bíbelődik összetett figurákkal. De Szirtes Tamás koncepciójánál azért többet tartogat. Christine apakomplexusa, a magányával és zsenialitásával küszködő fantom kitörési vágya és kettejük ambivalens viszonya nem feltétlenül sematikus és üres. És nem is annyira meseszerű.

Az előadás hivatalos honlapjahttp://www.azoperahazfantomja.hu/

Az előadás szereplői azonban kénytelenek az éneklésben kiteljesedni (amiben tényleg nem okoznak csalódást), a színjátszást pedig meghagyják a prózai kollégáiknak. Persze elképzelhető, hogy a négy szereposztás egyike még ennek a szempontnak is megfelel. Az ismeretlenségből előbukkant Mahó Andrea azonban egyelőre csak csengő hangjával és törékeny szépségével bűvöli el a közönséget. Sasvári Sándor próbál valami újat mutatni magából, de egyelőre csak a benne rejlő lehetőség villan elő, míg Homonnay Zsolt rutinszerűen szenvedélyes szerelmes.

A Madách Színház fantomja tisztes távolban marad, nem kísért, nem háborog, nem borzolja a kedélyeket. Bizonyára így is sokan kíváncsiak lesznek rá.

Gy. D.