Szerintem mindenkivel előfordult már, hogy nem tudott engedni egy finom étel csábításának, és ahogy mondani szokták: „degeszre tömte magát". Ezt hívják túlevésnek, ami több szempontból is hatással van az egészségre, ha szokássá, mindennapossá válik. A súlygyarapodástól a megnövekedett koleszterinszintig sok probléma merülhet fel. De miért esszük egyáltalán túl magunkat? Melyek a túlevés jelei? Hogyan lehet megfékezni?

A túlevés mögött nincs semmi misztikum. Tulajdonképpen arról van szó, hogy néha az érzelmek hajszolnak minket túlevésbe

– például a szomorúság, a stressz, de ugyanúgy az öröm is.

Lehet szó még szokásról vagy ízlésről, ami miatt az emberek hajlamosak túlzásokba esni.

Forrás: Shutterstock

Szerencsére nem túl nagy ördöngösség azonosítani. Olyankor azt érezzük, hogy kipukkad a gyomrunk, később savasnak, puffadtnak tűnhet.

Ha megszokjuk a túlevést, mindig túl sokat eszünk, előfordulhat, hogy a gyomrunk nem képes megemészteni az összes ételt. Ezt zsírrá alakítja, ami miatt elhízás alakulhat ki.

Az elhízással, idővel kialakulhat túlsúly, amivel pedig növekedhet a krónikus betegségek kockázata. Ráadásul mindez hatással lehet az alvási szokásokra is: álmatlanságot eredményezhet, ami az általános közérzetünket is még jobban rombolja.

Adott hát a kérdés.

Hogyan lehet megfékezni a túlevést?

Az első tanács: lassan együnk, és jól rágjuk meg az ételt az egyszerű emészthetőség érdekében. Másrészt idő, mire a gyomrunk jelez, hogy tele van. Ezért is érdemes figyelni az étkezéseink gyorsaságára.

Sokat tehetünk azzal is, ha nem vonjuk el a figyelmünket tévével vagy telefonnal,

hanem inkább az ételre és a gyomrunkra fókuszálunk. Ha megszokjuk, hogy az étkezések előtt megiszunk egy pohár vizet, akkor már nem üres gyomorral fogunk neki az ebédnek.