Azért csinálom, mert hülye vagyok

Vágólapra másolva!
Vasárnap lesz három éve, hogy elindult a Miner.hu hazai blogkereső szolgáltatás. A születésnapot a szombat esti nyilvános ivászat mellett alapvető újításokkal ünneplik a készítők, így a múlt mellett a jövőről is beszélgethettünk Bártházi Andrással, a Miner.hu egyszemélyes főnökségével.
Vágólapra másolva!

Mi is ez a Miner.hu?
Egy webes blogkeresőből indult vertikális keresőszolgáltatás.

Mi az a vertikális kereső?
Egy szokásos kereső, mint az OK.hu vagy éppen a Google a teljes weben keres - mindent átnéz, de semmiben sem mélyed el túlságosan. A vertikális kereső nem a széles, avagy horizontális weben keres, hanem egy adott témában, abban viszont mélyebben. A blogkereső például csak a blogokban néz körül. Egy ilyen célzott keresésből indultunk mi is, ehhez jött hozzá az elmúlt években a videó-, fórum- vagy twitterkeresés.

A blogkereső attól az, mert felismeri a blogokat és csak ezeken az oldalakon keres? Honnan tudja, mi számít blognak?
Nem tudja. Egyrészt ott vannak a magyar blogszolgáltatók, a tőlük érkező RSS feed (merthogy ezt használjuk a keresés alapanyagának) biztosan blogokat tartalmaz. Másrészt a független domain alatt, illetve külföldi blogszolgáltatónál működő blogok, amelyekről automatikus módszerekkel nem könnyen tudnánk megállapítani, valóban blogok, ráadásul magyar nyelvűek-e, nos ezeket maguk a felhasználók ajánlják be a Miner.hu-nak, s a beküldött címeket egyenként ellenőrizzük. Ha tényleg blogról van szó, betesszük az indexelt tartalmak közé, s egyúttal kategorizáljuk is. Azokat a blogokat, amelyek bekerültek a Miner alá, időről időre újra megnézzük, került-e ki rájuk friss bejegyzés - ha igen, azt indexeljük, azaz kereshetővé tesszük. Van egy trükkünk: minél ritkábban frissül egy blog, annál ritkábban nézünk rá, de még így is minden blog sorra kerül egyszer egy héten. A gyakran frissülő blogok új bejegyzéseit akár pár perc alatt is észlelni tudjuk.

Forrás: [origo]

Bártházi András, Miner.hu

Az alap keresőfunkció mellett vannak tematikus gyűjteményeink is, ezek egy-egy téma blogjaira szűkítik a keresést, így van például gasztroblog-, könyv-, ikres- vagy éppen macskásblog-gyűjteményünk, összesen kábé harminc téma szerint válogatunk. Ezek címlapjain az adott blogok legfrissebb bejegyzései, fotói jelennek meg. A tematikus gyűjtemények egy speciális változata a receptgyűjtemény, ami jelenleg huszonötezer blogbejegyzésként megjelent receptet tartalmaz, kategorizálva.

Mi a különbség a Google és a Miner között? Úgy értem, miért használnám inkább a Minert?
Nem könnyű összehasonlítani a webkeresést és a blogkeresést, hiszen más és más a felhasználó célja - tapasztalataim szerint a webkeresőben információt, tényeket keresnek az emberek, míg a blogokon inkább véleményt. Ha a Google-be beírsz egy filmcímet, akkor elsősorban a film honlapját, adatait, a vetítő mozikat fogod megtalálni, míg a Minerben a kritikákat, amit a bloggerek írtak róla. A kérdésre tehát az a válasz, hogy akkor használj blogkeresőt, ha ez utóbbira vagy kiváncsi. Ha a nevedet írod be egy webkeresőbe, akkor az a honlapodat, a fotómegosztódat, a Twitter accountodat találja meg, ha híres vagy, akkor még a rólad írott újságcikkek is megjelennek a találati listában. A blogkeresőben elsősorban a neved említéseit találhatjuk meg, a rólad alkotott véleményeket, vagy az eseményeket, ahol te is ott voltál és a krónikás emlegetett.

Egyébként a Google oldalába is be van kötve az ő blogkeresőjük (Google Blog Search), de az csak az első egy-két legfrissebb releváns blogbejegyzést fűzi be a találati listába, nem mind az ötszázat, mint a Miner, ráadásul ott a tartalom mennyisége miatt valamivel hosszabb a frissítés átfutási ideje, mint nálunk, azaz tovább tart, míg bekerül egy új bejegyzés.

Forrás: [origo]

Ma még így néz ki a címlap

Mit lehet tudni a Miner hátteréről? Hányan vagytok, keresel-e vele pénzt, mennyit költesz rá?
Hárman vagyunk, egy programozó segít a fejlesztésben, illetve egy mindenes leányzó, aki elsősorban a mellékletek ügyeit intézi, levelez, kategorizál. Bevételt nem termel a Miner, költségeket annál inkább, hiszen a segítőim munkája, illetve a szerver fenntartása kerül pénzbe, ez havi 150 000 forint körüli összeg. Nem zárkóznék el a reklám elől, de úgy tűnik, ennél a látogatószámnál - napi 10 000 egyedi látogató - nem igazán lehet hirdetőt szervezni az oldalra. A Google AdWords vagy eTarget pedig olyan alacsony bevételt hozna, 5-10 ezer forintot egy hónapban, amiért már nem éri meg terhelni ezzel az oldalt.

Ez a költség elég súlyosan hangzik. Azért teszed bele a pénzed, mert a Miner reklámértékkel bír a céged számára?
Azért teszem bele, mert hülye vagyok, ez egy hobbiprojekt. Eddig az volt vele a célom, hogy itt kipróbálhassak mindenféle érdekes dolgot - például hogyan kell működtetni, reklámozni egy ilyen szolgáltatást a piacon, de persze technológiai szempontból is nagyon tanulságos. Végülis most már van 15 millió adatrekordunk, ebben kell keresni, ezt a 15-20 gigabájtos adatbázist kell mozgatni, s ebből sokat tanulok. Persze szeretnék majd belőle pénzt is behozni.

Ugyanakkor a harmadik születésnap apropóján jelentősen megújul a szolgáltatás és a friss funkciók éppen abba az irányba tesznek egy nagy lépést előre, hogy rétegszolgáltatásból, amire főleg a bloggerek és olvasóik kíváncsiak, tömegszolgáltatássá váljunk, amit mindenki használ.

Mesélj az újdonságokról!
Három nagyobb újdonsággal rukkolunk elő ma este. Indítunk egy webkeresőt, egy a saját vagy máshol talált tartalmak remixelésére alkalmas címlapszolgáltatást és egy toolbart blogok számára.

A webkereső a Microsoft új keresőjére, a Bingre épül, ezt egészítjük ki a saját megoldásainkkal, azaz különböző vertikális keresésekkel, amik eredményét beemeljük a Bing találatai közé. A játék lényege, hogy megpróbáljuk kitalálni, miféle dologra keresett rá a felhasználó, és ebből kiindulva egy megfelelő tematikus adatbázisból igyekszünk kinyerni a legfontosabb információkat. Ennek érdekében mindenekelőtt felcímkéztük a magyarok számára releváns angol és magyar nyelvű Wikipediát (összesen 6.5 millió oldalt), így az ottani találatokról egyből tudjuk, hogy milyen kategóriába tartoznak - vagyis hogy egy szócikk személyről, településről, vagy éppen egy égitestről szól.

Forrás: [origo]

Személy keresése

Ezen túl együttműködéseket hozunk létre más információ-lelőhelyekkel is, ezek első fecskéi a könyvértékeléseket tartalmazó Moly.hu és a Depo.hu termékkereső-árösszehasonlító oldal. Ha tehát terméknévre keresel, a Depóból kinyerjük a termék leírását és a legolcsóbb árat, ha könyvcímre, akkor a könyv alapadatait és közösségi értékelését. Ezek fognak megjelenni a találati lista első helyén. Még egy ilyen vertikális kereső készült el az indulásra, mégpedig a személykereső. Ha beírsz egy nevet, megkíséreljük megtalálni hozzá az illető fényképét, blogját, Twitter fiókját, feltöltött képeit és így tovább. Ezek meg is jelennek majd a találati oldalon, ahol tehát nem csak linkeket kapsz, hanem a témához kapcsolódó konkrét tartalmakat is. Az a célunk, hogy minél több magyar oldallal együtt tudjunk működni, a magyar nyelvű témák minél szélesebb lefedését szeretnénk megvalósítani.

A következő újdonság a címlapszolgáltatás, amit első körben a saját tematikus mellékleteinkhez készítünk, egyelőre automatizmusok segítségével. Ma még ezeken a melléklet-címlapokon pusztán a kapcsolódó blogok tíz legfrissebb bejegyzése jelenik meg szépen egymás alatt. A megújulás után az egyes blogoktól több bejegyzés is megjelenhet, amelyeket blogonként csoportosítva mutatunk meg, a legfrissebbhez tartozhat fénykép, szóval a címlap sokkal magazinszerűbb, áttekinthetőbb lesz, miközben a jelenleginél több tartalommal szolgál.

Forrás: [origo]

Az új címlap

Ennek az okosított verziója úgy néz majd ki, hogy egyrészt a címlap szerkeszthető lesz, másrészt bárki csinálhat majd magának ilyen oldalakat, tetszőleges RSS-ekből ollózva össze a tartalmat. Így egy blogger elkészítheti az oldalát például a saját blogjából, Flickr-oldalából, Twitter fiókjából vett legfrissebb dolgokból, és akár a máshol olvasott, pl. Google Readerben megosztott bejegyzésekből is. Magazincímlap a saját, különféle szolgáltatásokban hagyott nyomaid alapján, avagy a tartalmaid remixelése ez.

A harmadik eszköz, amit bemutatunk, a Miner Toolbar, avagy eszköztár lesz. Kinézetre is és funkciójában is hasonlít a Facebook alsó csíkjára. A blogger kirakhatja a saját blogjára ezt az eszköztárat, amivel az olvasói csinálhatnak mindenfélét: ajánlhatják az éppen olvasott bejegyzést a Miner címlapra, kitehetik a linkjét a saját Twitter feedjükbe (retweet), de lehet itt Miner kereső, ami az adott blogban keres és ugyancsak a Minerből visszanyert tíz legfrissebb bejegyzés linkje a navigációt megkönnyítendő - olyan funkciók, amiket a blogger maga nem biztos, hogy el tudna vagy akarna készíteni.

Forrás: [origo]

Miner Toolbar

A Miner Toolbar nem csupán egy eszköztár, hanem egy nyílt platform is lesz, amire bárki fejleszthet további funkciókat. Ennek első példája az együttműködés a Google Readerben létrejövő megosztásokat kigyűjtő Turulmeme szolgáltatással, aminek segítségével az adott bejegyzés alatt látható lesz, hányan osztották azt meg a Readerben vagy a Delicious-ben.

Szombat este nyolctól a Pálya nevű szabadtéri kocsmában nyitott bulival ünneplitek a Miner harmadik születésnapját, ahol ezeket az újdonságokat is bemutatjátok. Mi történik még ott ezen kívül?
Bulizunk, de ugyanakkor egyfajta közönségtalálkozónak is szánom az eseményt, ahol a bloggerek elmondhatják, mi tetszik a jelenlegi szolgáltatásban, mi hiányzik belőle, mi jut eszükbe az újdonságokról. Ha pedig egyik-másik hazai webszolgáltatás képviselője is felbukkan a Pályán, egyből megbeszélhetjük, hogyan működhetünk együtt, például a Toolbarba való integrálással vagy egy melléklet címlapjának szerkesztésében.

Akkor holnap este elindul az új szolgáltatáscsomag?
Nem állunk úgy, hogy lecseréljük a jelenlegit, de átkapcsolható lesz az új bétába, így aki szeretné, kipróbálhatja az újdonságokat. A buli résztvevői már szombat este megnézhetik a bétát, a többiek vasárnap estétől a Miner.hu címlapjáról juthatnak be az új oldalakra. Néhány hét múlva pedig leváltjuk a jelenlegi Minert a megújult szolgáltatással.

Bártházi András az [origo]-t is kiadó Origo Zrt. tulajdonában levő iWiW közösségi portál külső munkatársa.