Zavart kelthet a wifi az éterben

Vágólapra másolva!
Gondolta volna, hogy egy nem jól beállított wifi routerrel megzavarhatja a meteorológiai lokátorok működését, egy nem megfelelő zsinór nélküli telefon vagy távirányítós autó pedig a mobilinternetben kelthet zavart? A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) zavarvizsgáló szakembereit arról is megkérdeztük, manapság is léteznek-e kalózrádiók, és milyen módon mérik be ezeket nem hétköznapi terepjáróikkal.
Vágólapra másolva!

Amikor nem használják őket, az NHH Visegrádi utcai kirendeltségének parkolójában állnak azok a speciálisan felszerelt terepjárók, amelyekkel a hatóság munkatársai az országot járva a különböző rádiófrekvenciákat vizsgálják.

Az egyik Mitsubishi Pajero tetején hatalmas, magas antenna terpeszkedik, ezt például a wifi és mobiltelefonos szolgáltatások vizsgálatára használják, míg a teherautókerék nagyságú, széles lapos antennával az URH és más rádiókommunikációs szolgáltatások frekvenciáit monitorozzák. Ezekkel az autókkal, szürke festésük dacára nem lehet feltűnés nélkül megjelenni sehol sem, talán a mobiltelefon-hálózatok lefedettségének vizsgálatára használt terepjáró néz ki a leginkább hétköznapinak: ennek tetejéből csupán tucatnyi miniatűr antenna kandikál ki a sündisznó tüskéihez hasonlóan.

Fotó: Straub ádám [origo]
Ezzel a terepjáróval mérik be a zavaró wifis és mobiltelefonos eszközöket (galériáért kattintson a képre!)

Mivel a járművek tömve vannak különféle műszerrel - az anyósülés előtt például egy kültéri használatra szánt Panasonic laptop kapott helyet - a sok hardver kiszolgálására külön akkumulátorokkal is felszerelték a terepjárókat, ezeket akár konnektorról is lehet tölteni, ha pedig lemerülnének, generátor is rendelkezésre áll a kieső villamos energia pótlására.

Ma már alig van kalózrádió

Bár a legtöbben valószínűleg a kalózrádióként indult Tilos Rádió történetéből ismerhetik a hatóság ellenőrző autóit - noha 1991-ben még Barkasokkal eredtek az illegálisan sugárzók nyomába, akik esetenként egy villamosról, autóból vagy a budai hegyekben kirándulva közvetítették műsorukat, melyet azonban csak aránylag közelben lehetett fogni.

Mint az NHH rádióellenőrző és zavarvizsgáló osztályának munkatársaitól, Bató Tibortól és Hernádi Györgytől megtudtuk, manapság már elhanyagolható számban próbálkoznak kalózrádiók működtetésével idehaza - hszen az interneten bárki létrehozhat saját állomást egy teljesen átlagos otthoni számítógéppel.

Fotó: Straub Ádám [origo]
Az egyik első elkobzott kalózrádiós berendezés (galériáért kattintson a képre!)

Miután a használható frekvenciasáv gyakorlatilag tömve van, lehetetlen úgy adást sugározni, hogy az ne zavarjon meg egy másik, legitim adást. Szerencsére az internet korában már csak néhány fanatikus rádiós indít kalózrádiót, tipikusan hétvégén, éjszakánként próbálkoznak, s általában csak legfeljebb pár órán át sugároznak. Gyakoribb, hogy egy rádióadó sugárzásához használt infrastruktúrájának műszaki hibája okoz zavarokat.

A wifizők bezavarhatják a radart

A leggyakoribb problémát mostanra a wifihálózatok jelentik, az újabb routerek ugyanis az alapnak számító 2,4 gigahertz mellett, akár a kevésbé telített 5 gigahertzes frekvencián is tudnak sugározni. Ez azért problémás, mert az időjárásjelentésekben is látható radarképek készítésére használt meteorológiai lokátorok - melyekből itthon három is működik - is az 5,6 gigahertzes sávot használják a felhők, esőcseppek letapogatására. Ebbe a frekvenciatartományba azonban az újabb routerek is be tudnak lógni. Bár a csatornák többsége nem rontja a meteorológiai rendszer hatékonyságát, bizonyos csatornákra állva interferálhatnak azzal - mondták el a szakemberek.

Mivel egy-egy meteorológiai radar nagy területet fed le, és nagy érzékenységgel dolgoznak, akár egy száz kilométerrel távolabbi, otthoni wifi is képes megzavarni működésüket, ami a rövid távú előrejelzések hatékonyságát rontja le, mivel akadályozza a csapadékeloszlás pontos megállapítását. Ezt a problémát egyébként külföldön is tapasztalták, orvoslását pedig jelentősen nehezíti, hogy a meteorológiai radarok csak a fent említett frekvencián működnek hatékonyan.

Elmennek és bekopognak

A zavarvizsgáló osztály munkatársai vizsgálják ki az összes rádiószolgáltatással kapcsolatos zavart, a nem jól működő wifihálózatok mellett például a mobilhálózatok működését befolyásoló eseteket is. Ilyenkor egyrészt az ország harminc pontján non-stop működő monitorozó állomások adatait, részben pedig a korábban említett mérőkocsikkal gyűjtött adatokat veszik alapul.

Fotó: Straub ádám [origo]
Műszerek dzsungele a mérőautó belsejében (galériáért kattintson a képre!)

Ezzel a helyszín környékét bejárva meg lehet határozni a zavaró tényező forrását, a laptop képernyőjén egy térképen rajzolódik ki annak megközelítő helye. Ha például egy emeletes házban működik egy radarokat zavaró wifi, ott egy puskára hasonlító antennával, és egy mobil eszközzel mérik be pontosan. Az osztály munkatársai szerint az esetek többségében elegendő figyelmeztetni a tulajdonost, hogy például wifijét állítsa megfelelő módon működőre. Ha ennek nem tesz eleget, a hatóság jogi útra tereli az utat, amelynek pénzbüntetés, vagy akár az eszköz lefoglalása is lehet az eredménye. Mint a szakértőktől megtudtuk, azzal kapcsolatban nem lehet bejelentést tenni, ha a szomszédos wifihálózatok egymást zavarják, ezek ugyanis az egyedi engedélyezés alól felmentett frekvenciát használnak, a zökkenőmentes együttműködést így a felhasználóknak egymás közt kell megoldaniuk, senki sem jogosult kisajátítani egyik sávot sem.

Játékautó, babafigyelő is gondot okozhat

A wifik mellett a nem európai piacra szánt, például külföldről ajándékba kapott, zsinór nélküli - ún. DECT - telefonok szoktak problémát okozni. Ezek ugyanis Amerikában és Európában eltérő frekvenciát használnak, így a két piacra eltérő modelleket kínálnak a gyártók: ezek azonban sokszor még típusszámukban sem térnek el egymástól, így nehezen megállapítható, hogy az itthon használható készülékkel van-e dolgunk.

A felhasználók az amerikai frekvenciakiosztás alapján működő, zsinór nélküli készülék használatakor valószínűleg semmiféle különleges jelenséget nem érzékelnek. Ugyanakkor a nem hazai használatra szánt készülék megzavarhatja például a közeli 3G-hálózatokat, ami azt eredményezheti, hogy nehézkesebbé válik a mobilinternethez való csatlakozás, vagy lassabbá válik az átvitel.

Az NHH honlapján elérhető a hatóság által betiltott eszközök listája, melyen a legkülönbözőbb eszközök megtalálhatók. A legtöbb ezek közül talán a PMR-rádió, vagyis rövid hatóságú, kirándulásra való kézi adóvevőből kerül ki, de elég sok autókba szánt FM-transzmitterrel is probléma merült fel (ezek az mp3-lejátszók és a régi autórádiók összekötését teszik lehetővé). Emellett DVD-lejátszóra, noname hordozható mp4-készülékre, babafigyelőre, távirányítós játékautóra is rá lehet bukkanni a listán, melyen olyan egzotikus termékek is megtalálhatók, mint a fénycső, vagy a konyhai szeletelőgép vagy a dekopírfűrész. Elektromos zavarokat ugyanis nem csak távközlési eszköz, hanem bármilyen más berendezés is okozhat.

Érdekes esetek
A zavarfigyelők egyik emlékezetes fogása során, a Keleti pályaudvar környékén lévő hat mobiltelefonos bázisállomás működését megzavaró jelenség leleplezése volt. A pályaudvar környékén bizonyos időközönként ideiglenesen megzavarta valami a mobiltelefonos kommunikációt, majd a jelenség teljesen magától meg is szűnt. Később kiderült, hogy az egyik külföldi vasúti szerelvénybe szerelt GSM-elosztó egység működött hibásan, a problémák ezért mindig csak akkor jelentkeztek, amikor az adott vonat befutott a peronra, és még nem áramtalanították.
Egy másik esetben egy olyan autóhoz hívták ki a hatóság munkatársát, melynek távirányítós központi zárja bizonyos napokon és órákban nem volt hajlandó működni, máskor viszont igen. Ez esetben a mérések semmilyen zavart nem mutattak ki, végül azonban egy teljes véletlen folytán kiderült, hogy a panaszos fiának járművébe szerelt régi lopásgátló okozta a gondokat. Ez tulajdonképpen egy folyamatosan sugárzó rádiós jeladó volt, amelynek jeleit a határátkelőkön felszerelt, illetve egyes rendőrautókban lévő vevők tudták fogni, ha a jármű a közelükben tartózkodott. Bár a kilencvenes években elindult (a Szomszédok sorozat 158. részének 12-edik percében megtekinthető) rendszer már rég nem működik, a régi autóban felejtett adó viszont pont összeakadt a másik jármű távirányítós autónyitójával.