Hogyan lesz a mobilunkból pénztárca?

Névjegyalbum, fotótár, bankkártya és pénztárca, koncertjegy és lakáskulcs is lehet a mobiltelefonból, ha tesznek bele egy filléres NFC lapkát. Sokat tud a jövő villámgyors fizetési megoldása, amit a Sziget fesztiválra látogatók idén már tesztelhetnek is.

Az NFC (near field communication) nevű technológia egy apró, akár matricába vasalható chip segítségével, egyetlen érintéssel tesz lehetővé alapszintű, ám akár kétirányú adatátvitelt a leolvasó és a chip között. Legnagyobb ígérete az érintés nélküli fizetés. Használatával pár másodpercre lehet lerövidíteni a kényelmes, de legalább fél percet igénybe vevő bankkártyás vásárlást. Az NFC kigondolói azokat az elemeit próbálták megváltoztatni a kártás fizetésnek, amelyek sok időt vesznek igénybe. A rádiós chipet használó rendszerben nem kell lehúzni a kátyát, sőt át se kell adni a pénztárosnak, elég csak odaérinteni a kártyaterminált helyettesítő olvasóhoz. A rádiós chip elméletileg akár húsz centiméterről is leolvasható, a gyakorlatban azonban 3-4 centire kell tartani az NFC eszközünket, rádiós bankkártyánkat az olvasóhoz.

A Google fejlesztői telefonjában, a Nexus S-ben, sőt több gyártó kereskedelmi forgalomban is elérhető mobiljában már benne van a near field communication (NFC) nevű rádiós chip, de a pletykák szerint a következő iPhone is tud majd virtuális pénztárcaként működni. A technológia nem csak fizetésre alkalmas, arra is használható, hogy egy egyszerű webcímet vagy rövid kódot tároljunk benne, s ha áramforrás is van a chip mögött, fogadni is tud adatokat. Az okostelefonra telepített programnak hála az idei Szigeten bulizók a Metapay és Vodafone közös programjában azt is megnézhetik, hány forint van még a tárcájukban.

A készpénznél is gyorsabb

Az NFC nem egy külön banki technológia, hanem egy kommunikációs megoldás. A rádiós azonosítással működő fizetés mögött számos szolgáltató állhat. A hazánkban főleg bankkártyáiról ismert VISA PayWave néven üzemeltet érintésnélküli fizetési rendszert, a MasterCard megoldását pedig PayPass-nak hívják. Ez utóbbi két magyar banknál is elérhető. Az OTP-nél hagyományos bankkártyába szerelték a rádiós chipet, a TakarékPont viszont karórába rejtette a fizetős lapkát.

Forrás: AFP
Ötezer forintos értékhatárig PIN-kódot sem kér a rendszer

Az NFC nem tévesztendő össze a mindennapokban már meggyökeresedett RFID-vel, ami az NFC kisöccsének nevezhető. A könyvesboltokban, butikokban lopásgátlásra használt matricák, irodaházakban és parkolókban belépésre jogosító kártyák és az NFC között az a fő különbség, hogy az előbbi nem képes a kétirányú kommunikációra, azaz a leolvasó nem tud visszatölteni például egy új egyenleget a kártyára.

Az érintésnélküli technológia csak kisebb összegű fizetésekre használható. A két magyar banki szolgáltató ötezer forintnál húzta meg a határt. Efelett már meg kell adni a PayPass eszközhöz tartozó PIN-kódot is. A rendszer abban viszont eltér a hagyományos bankkártyáktól, hogy az érintés nélküli vásárlás felső határa nem módosítható. Bármennyire szeretnénk beállítani, hogy még egy tízezer forintos, nagyobb bevásárlás beleférjen a keretbe, nem tehetjük meg.

Kuponfüzet is lehet, nem csak fizetőeszköz

A near field communication alapvetően kommunikációs technológia, így nem csak egy felhasználási területe van. A világ különböző pontjain számos olyan tesztprojekt fut, amelyek különböző adatokkal vértezik fel az NFC chipes telefonokat. A rádiós egység képes busz- és vonatjegyeket tárolni, de tölthetünk rá az interneten megvásárolt koncertbelépőt is. Használata egészen biztosan kényelmesebb, mint a papírra nyomott jegyeké, vagy a pénztárnál való sorakozás, hogy átvegyük a neten kifizetett belépőnket.

Végül pedig az NFC olyan felhasználási területeken is megjelenhet, ahol már most is mágnescsíkos kártyákat használnak. Az NFC-s eszközre, például a mindenhová magunkkal hordott telefonra felkerülhet a szállodai szobakulcs kódunk, a  SuperShop kártyánk - sőt azt is meg tudjuk nézni a telefonon, hány pont kell még a kiszemelt ajándékig -, vagy akár a személyi igazolványunk is. A szabvány szerint a legnagyobb NFC címke akár 512 bájtnyi adatot is tartalmazhat, így a menet közben rádiósan begyűjthető információk mérete is elég nagy.

A mobil az ideális eszköz

A mobiltelefonokba szerelt NFC chipek előnye, hogy szoftvert is lehet kötni a rádiós azonosításhoz - tudtuk meg Lévai Gábortól, a Metapay rendszert üzemeltető Meta-MPI Kft. ügyvezetőjétől. A kétirányú adatkommunikációnak és az okostelefonnak hála a felhasználó bármikor megnézheti a telefonján, hány forintja van még virtuális pénztárcájában. Ezzel a funkcióval még a bankkártya sem rendelkezik, az egyenlegünk lekéréséhez vagy a legközelebbi ATM-hez kell elzarándokolnunk, vagy a legutóbbi banki SMS-t kell előkeresnünk az üzenetek közül.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A teljes pénztárca helyett csak a kártyát kell magunkkal vinni a buliba

A Metapay és a Vodafone közös fejlesztésében készülő, a Sziget fesztiválon tesztelt NFC-s rendszer még egy kényelmi szolgáltatással rendelkezik majd. Ha a felhasználók egyenlege nagyon lecsökkent, akkor egy egyszerű Vodafone-os mobil fizetéssel feltölthetik fesztiválkártyás egyenlegüket.

A fesztiválozóknak akkor sem kell aggódniuk, ha elhagyták az NFC-s telefonjukat, vagy a csupán egyirányú kommunikációt lehetővé tevő RFID-s Metapay Fesztiválkártyájukat. A telefont a fizetési szolgáltatónál és a telefontársaságnál egyaránt le lehet tiltani, a kártyát pedig a Metapaynek küldött smssel lehet érvényteleníteni. A valódi pénztárcával szemben az érintésnélküli fizetési eszközök tartalma nem vész el, csupán egy új NFC-s vagy RFID-s eszközt kell venni, és az egyenlegünket vissza tudják rá tölteni. Ez különösen a fesztiválokon hasznos adottság, mert nem kell teljes tárcát, nehezen pótolható bankkártyát vinni a buliba, elég egy telefon vagy egy plasztikkártya.

Több mondatnyi szöveg elfér egy NFC matricán

A szabvány kétfajta NFC egységet ír le: az egyik az elektronikus berendezésekbe szerelhető aktív verzió, amely saját áramellátással rendelkezik. A másik nem rendelkezik akkumulátorral, és csak akkor kapcsol be, ha egy aktív egység rádiómezejébe kerül. Az utóbbi típus pont ugyanúgy használható, ahogy a mobilkódok vagy az RFID azonosítók, a felhasználó leolvassa őket és hozzájut a bennük tárolt információhoz.

Az aktív NFC rádióval felszerelt telefonunkkal POI pontokat vehetünk majd fel térképünkre úgy, hogy csupán az ottani rádiós matricát olvassuk le. Sőt a technológia arra is alkalmassá teszi mobilunkat, hogy törzsvásárlói kártyaként, kuponfüzetként működjön. A mobillal begyűjtött kedvezményeket fizetéskor rögtön láthatja is az üzlet számítógépe.

Világszerte zajlanak a tesztek

A Sziget fesztiválon a világ legnagyobb, zárt területen történő NFC-s tesztje fog zajlani 250 résztvevővel. A fesztiválon egyáltalán nem lesz jelen a készpénz, az NFC-s tesztből kimaradók a Volton és a BalatonSoundon már bizonyított Metapay Fesztiválkártyával vásárolhatnak.

Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd
Meg fogja szüntetni a sorbaállást az érintés nélküli fizetés

Az érintésnélküli fizetést nem csak hazánkban próbálgatják. Prágában és Plzenben négyszáz fővel indít tesztet két mobilszolgáltató, két bank, a VISA és a Globus nevű helyi élelmiszer üzletlánc. A csehek négy hipermarketben fizethetnek majd telefonjukkal. A Telefonica telekommunikációs szolgáltatónak ez a második nagyobb pilot projektje, 2010 májusa óta azzal kísérleteznek, hogy lehet a plzeni közlekedési vállalat jegyeit NFC-s eszközökre cserélni. Előrehaladott állapotban van a Turkcell török mobilszolgáltató által indított szolgáltatás is, amely nem csak gyárilag rádiós chippel felszerelt telefonokkal működik, hanem NFC-s SIM kártyával utólag kiokosított mobilokkal is.

Bár a legtöbb országban próbálkoznak beilleszteni a mindennapi életbe az érintésnélküli fizetési technológiákat, az elemzők szerint még évek lehetnek hátra a rendszer teljeskörű elterjedésééig. A Gartner 2011 júliusi előrejelzése szerint idén már 141 millió ember fog mobilfizetést használni világszerte, ám még legalább négy év kell az NFC igazi elterjedéséig. Sandy Shen, a Gartner kutatási igazgatója szerint a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a szolgáltatóknak át kell szoktatniuk a megszokott készpénzes és kártyás fizetésről a telefonos útra a felhasználókat.