A közösségi oldal Graph Search nevű új keresőjével korábban ismeretlen mélységben lehet kutakodni az ismerősök intim szférájában. Bár fejlesztésekor kifejezetten ügyeltek az adatok védelmére, megfelelő adatvédelmi beállítások nélkül a facebookozók élete nyitott könyvé válhat ismerőseik körében.

A világ legnépszerűbb közösségi oldalának új keresőjét Mark Zuckerberg, a cég alapítója jelentette be kedden este az első olyan sajtóeseményen, amelyet már a Facebook új központjában rendeztek meg. A Graph Search névre keresztelt új kereső nem a Google riválisa akar lenni. Nem webes tartalmakban, hanem az ismerősök adataiban, státuszfrissítéseiben, kommentjeiben kutakodik, de a felkeresett helyeket és baráti kapcsolatokat is vizsgálja.

Forrás: Facebook

A legkülönfélébb ismérvek alapján listázhatjuk majd a barátokat a Graph Searchcsel

A Facebook szerint figyeltek az adatvédelemre

Zuckerberg hangsúlyozta, hogy az új funkció kidolgozásakor kiemelt figyelmet fordítottak az adatvédelemre, így az új kereső csak olyan adatokat vizsgál, amelyet a felhasználó eleve meg akar osztani ismerőseivel vagy a külvilággal. Továbbra is lehetőség lesz úgy beállítani a profilokat és a feltöltött, begépelt tartalmakat, hogy azokat ne, vagy csak korlátozott módon lehessen visszakeresni.

A Facebook alapítójának elmondása szerint jelenleg a cég adatközpontjainak számítási kapacitásából tíz százaléknyi erőforrást a megfelelő adatvédelmi beállítások ellenőrzése vesz igénybe. Miután azonban a közösségi oldalon megosztott adatok adatbázisszerűen, kvázi ipari módon visszakereshetővé és szűrhetővé válnak, a jövőben a felhasználóknak sokkal jobban oda kell figyelniük, hogy mely tartalmakat kikkel osztanak meg. Ha nem figyelnek erre, és aktívan használják a szájtot, egész életük nyitott könyvvé válhat.

Forrás: Facebook
A fotók visszanézésére is új lehetőségek érkeznek

Az új keresővel a Facebook négy fő területet fed le. Az egyik maga az ember: a felhasználókat lakhely, életkor, foglalkozás, iskola, érdeklődés vagy kapcsolati státusz alapján lehet listázni. A másik a fotó: a képeket a készítési hely és idő alapján is lehet szűrni, de a másoknál lájkolt felvételek is visszakereshetők lesznek. A harmadik szegmenst a helyek jelentik, kilistázható lesz például az egy-egy ismerős által felkeresett városok, éttermek listája. A negyedik kategóriát az érdeklődési kör jelenti, amellyel például az ismerősök által favorizált filmeket, zenei stílusokat lehet megtudni, de a keresés fordítva is elvégezhető, ekkor a feltételeknek megfelelő barátokat listázza a Facebook.

A meglévő ismerősök közt kutakodhatunk

A gyakorlatban az új kereső lehetővé teszi, hogy a Facebook címlapjának tetején lévő keresővel ne csak ismerősöket keressenek a felhasználók, hanem a meglévő kontaktjaik közül kutassák fel például az azonos érdeklődésűeket. Az új keresővel például listázni lehet az azonos városban élő, egyedülálló nőket, akik rajongói Paulo Coelhónak, és mondjuk imádják a Sírhant művek című sorozatot is, emellett thai bokszolnak és nem vetik meg a citerazenét sem. Korábban ilyen szintű célzott kutakodásra nem volt mód, legfeljebb egyesével lehetett visszalapozni az ismerősök üzenőfalait.

Forrás: Facebook

Akár évtizednyi információk visszakereshetővé tételével próbálkozik a cég

Az új kereső bevezetése azért fontos a Facebook esetében, mert a legtöbb felhasználójának már nagyjából stabil az ismerősi köre, az csak ritkán bővül új emberekkel, a Graph Searchcsel viszont a meglévő barátok közül is felkutathatók az azonos érdeklődésűek - feltéve, hogy azok is aktiv használói az oldalnak, azaz bejelölik például kedvenc filmjeiket, zenéiket és éttermeiket is. Azokra a keresésekre, amelyekre a Facebook saját rendszeréből nem lehet választ előtúrni, a közösségi oldal a Microsoft Bing keresőjét, a Google riválisát fogja segítségül hívni a szoftveróriással kötött megállapodás eredményeként.

Csak hetek, hónapok múlva lesz elérhető

A Graph Search béta tesztverzióban indul, kipróbálásához ezen az oldalon lehet feliratkozzni egy várólistára, bár ott egyelőre csak amerikai felhasználókat fogadnak. Bevezetését lassan, de folyamatosan végzi majd a Facebook Mark Zuckerberg elmondása szerint, mivel nagyon összetett szolgáltatásról van szó. A felhasználók adatlapjain az elkövetkezendő hetekben és hónapokban fog megjelenni az új funkció, amelynek előkészületei a cégvezető szerint nagyjából egy éve zajlanak.