Darth Vader, Yoda, Han Solo, Vasember, Pókember és Hulk: a Disney-nek sosem kellett a szomszédba mennie, ha jól eladható termékekre volt szüksége. Mióta bezsákolták a Marvelt és a Star Warst, olyan szórakoztatóipari erőt képviselnek, amihez foghatóval nem nagyon találkozhattunk korábban.
A cég ki is aknázza a birtokában lévő értékeket, filmek egész sorát zúdítja a mozikra, és most egy olyan területen is tarolni készül, ahol korábban rendre kudarcot vallott.
A napos Londonban járok, egy belvárosi hotelben, épp kifogtam pár napot, amíg egyáltalán nem esett a brit fővárosban. A mikiegeres cég egy félnapos program keretében először mutatta be az európai újságíróknak a Disney Infinity 3.0 névre keresztelt videojátékot. A számozás nem véletlen, ez már a harmadik kiadás.
Az Infinity-játékok különlegessége, hogy az úgynevezett toys to life programok sorát bővítik, vagyis a kézzel fogható játékokat kombinálják a virtuális térrel.
Vásárláskor nemcsak egy szoftvert kapunk, de játékfigurákat is egy speciális talapzattal: ha erre helyezzük a bábukat, a karakterek megjelennek a képernyőn, sőt az irányítást is átvehetjük felettük. Persze maga a figura egy tapodtat se mozdul, csak a képernyőn indul be az akció.
Az első Infinity-játékban többek között Jack Sparrow kapitányt, a Szörny Egyetem szereplőit és a Hihetetlen család tagjait kaptuk meg, a második rész a Bosszúállók, Pókember és A galaxis őrzői körül forgott, a 3.0 pedig a Star Wars hőseit költözteti a nappaliba. Az új részben viszont nemcsak az a pláne, hogy a Csillagok háborúja univerzumában kalandozhatunk, de maga a játékélmény is rengeteget fejlődött.
Az elődöket idejétmúlt grafika, nehézkes és lassú irányítás, továbbá ötlettelen, hamar unalomba fulladó játékmenet jellemezte. A hibákat szerencsére a Disney is felismerte, és veterán játékfejlesztők egész sorát (Studio Gobo, Ninja Theory, Sumo Digital) igazolták le egy jobb folytatás elkészítéséhez.
A fejlődés a promovideókon még nem érhető tetten, de amikor a kötelező prezentációt követően először veszem át az irányítást az ifjú Anakin Skywalker felett a Twilight of the Republic játékszettnél, azonnal érzem a pozitív változást az előző részekhez képest.
A külső nézetből látható, fénykarddal felszerelt karakter azonnal reagál a gombnyomásokra, az animáció gördülékeny, a csaták kifejezetten látványosak (bár a grafika továbbra sem ér a nagyágyúk nyomába), a gyorsan elsajátítható jeditrükkök segítségével pedig egész hatékonyan aprítom az ellenem felvonuló droidokat,
arról nem is beszélve, hogy már a próbaverzió is változatosabb ellenfélkínálatot nyújt, mint a teljes Disney Infinity 2.0.
A történet az előzménytrilógia idején játszódik, a demóban a Genosis bolygón teszek rendet, de két robot kettészelése között a jelenlévő fejlesztők azt is megsúgják, hogy a végleges verzióban a Coruscant és a Tatooine is bejárható lesz.
A kalandot Anakinnal kezdem, de Yoda, a fiatal Obi-Wan Kenobi, Ashoka Tano, sőt még Darth Maul is harcba hívható. A váltáshoz nem kell mást tenni, mint kicserélni a figurákat a talapzaton. Ilyenkor nem csak a karakter külseje változik meg, de a bevethető képességek is, hiszen minden hős egyedi (és továbbfejleszthető) tulajdonságokkal rendelkezik.
A Marvel-hősöket felvonultató Disney Infinity 2.0 másik nagy rákfenéje a járművek irányítása volt. Hiába szállhattunk kocsiba, motorra és mindenféle repülő szerkentyűkre, képtelenség volt irányban tartani őket, így a játékos vagy futkározott, vagy jobb esetben repült a hőseivel.
Ennek tudatában kicsit szkeptikusan közeledtem a Rise Against the Empire játékszetthez, hiszen itt nem a fénykardos küzdelmeké, hanem a járműveké a főszerep. Viszont amikor egy Snowspeederbe pattanva belevetettem magam a Hoth bolygón zajló csatába, azonnal elszálltak a kétségeim.
Az még csak hagyján, hogy a lázadók harci gépe arra és úgy ment, amerre és ahogy akartam, de ennél sokkal jobban szórakoztatott, hogy immáron a monoton harcnak is leáldozott.
A Birodalom AT-AT lépegetőit legalább három féle módon tudtam kiiktatni: először egy kábellel csáklyáztam meg egyet (akárcsak Luke Skywalker A Birodalom visszavág-ban), aztán egy másikra felmászva megsemmisítettem az energiaforrásait, végül pedig elfoglaltam egy monstrumot, és a lézereivel pörköltem oda a sötét oldal csatlósainak.
És a Hoth még csak a kezdet, hiszen ránk vár az első Halálcsillag felrobbantása (természetesen egy X-Winget irányítva), harcolhatunk és száguldozhatunk az Endor felszínén, kódoroghatunk az űrben a különböző bolygók között, sőt még a Millennium Falcon volánja mögé is beugorhatunk.
Mindebből már nyilvánvaló, hogy a Rise Against the Empire játékszett az eredeti trilógia idején játszódik, és az irányítható karakterek is ennek fényében lettek összeválogatva: Luke, Leia, Han Solo, Chewbacca és Darth Vader helyezhető a talapzatra.
Az idei év egyik legjobban várt filmje a Star Wars VII: Az ébredő Erő, és a Disney hülye lett volna kihagyni a ziccert, hogy az új részhez is készítsen egy játékszettet. Erről viszont még semmit nem voltak hajlandóak elárulni, és az alapverzióval ellentétben ez a kiegészítő csak decemberben fog megjelenni.
De akkor sincs baj, ha valaki nem a Csillagok háborújá-ra gerjed, hiszen a fenti játékszettekkel párhuzamosan egy Pixaros és egy Marveles csomag is érkezik a 3.0 mellé. A szuperhősös játékszettről szintén hallgattak a Disney emberei, csak a San Diegó-i Comic Conon fogják bemutatni, viszont az már most tudható, hogy egy Hulkbuster és egy Ultron figura biztos megjelenik a játék mellé.
A Pixar Agymanók című rajzfilmjén alapuló Inside Out játékszettet ezzel szemben kipróbáltam, és ennek a kiegészítőnek főleg azok fognak örülni, akiknél még a rajzfilmszerű akció is túl sok a gyerkőcöknek.
A játék nem spoilerezi el a filmet, a történet az Agymanók sztorija után játszódik, és itt egy klasszikus ugrálós, gyűjtögetős, logikai feladványokkal zsúfolt platformert kapunk, ahol a fejünkben garázdálkodó öt érzelmet (Vidámság, Bánat, Félelem, Harag, Undor) irányítva kell leküzdeni a pálya kihívásait.
A játékélmény szórakoztató, a megvalósítás a csaták és a fénykardozás ellenére is gyerekbarát, egyszerre akár ketten is játszhatunk (a talapzatra két figura fér fel), ráadásul a játék Toy Box névre keresztelt részében bárki kiélheti a kreativitását, és minden korábbinál könyebben építhet komplett világokat a rendelkezésre álló elemek felhasználásával – mintha csak legóznánk, de virtuális formában.
Mindez kiválóan hangzik, mégis van egy jókora bökkenő.
Az ősszel megjelenő Disney Infinity 3.0 kezdőcsomagja csak a Twilight of the Republic játékszettet, plusz az Anakin és Asoka figurákat tartalmazza. Ha szeretnénk Yodával vagy épp Obi-Wannal játszani, őket külön meg kell vásárolni a játék mellé – figuránként nagyjából 3000 forintért.
A Starter Pack nem tartalmazza a Rise Against the Empire játékszettet sem, az nagyjából 10000 forintért lesz beszerezhető Luke és Leia figurájával, és ha még Han Solóra és Darth Vaderre is vágyunk, értük is külön a pénztárcánkba kell nyúlni. Ugyanez a helyzet az Inside Out és a még be nem jelentett Marvel játékszettel is, szóval ha valaki mindent ki szeretne próbálni, annak egészen horribilis költségekkel kell majd számolnia.
Ezek után már-már hatalmas mázli, hogy a Toy Box játékmód már az alapcsomaggal is elérhető. Ha nem akarunk extra pénzt költeni a kiegészítőkre, de a gyerekek már háromszor végigjátszották a Twilight of the Empire pályákat, akkor a Toy Boxban nekiállhatnak a virtuális építkezésnek, és szerencsére a Disney Infinity nevéhez méltóan a játék ezen részében tényleg szinte végtelenek a lehetőségek.
A Disney Infinity 3.0 megjelenése idén ősszel várható, Microsoft Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Wii U platformokra, és várható iOS és Android változat is.