Robogó, vagy kerékpár helyett elektromos roller? Kipróbáltuk!

Xiaomi, Mi M365, elektromos roller, teszt
Összecsukva igy fest.
Vágólapra másolva!
A mai modern nagyvárosokban a közlekedés az egyik alapvető forrása a kényelmetlenségeknek. Ha autóval közlekedünk, a dugóban kell ülnünk, a tömegközlekedést használva folyamatos kompromisszumokra kényszerülünk az útvonal és az auránkba betüremkedő utastársaink jelenléte miatt. A motor veszélyes, a kerékpárt ellopják, ha lent hagyjuk az iroda előtt. Mi hát a jó megoldás?
Vágólapra másolva!

A különböző közösségi közlekedés eszköz, a bérelhető autó, a kerékpár, a roller jó megoldás lehet, de attól eltekintve, hogy ezekkel sem egyszerű az élet (az autóval parkolóhelyet kell keresgélni, a kerékpárok és a rollerek már induláskor is kihívást jelentenek, hiszen nem biztos, hogy épp ott találunk egyet, ahonnan indulnánk), a bérelhető e-rollerrel nem is mindenhova lehet behajtani.

Elektromos roller

Egy saját tulajdonú elektromos jármű megoldás lehet egy jó pár gondra. Mondjuk egy elektromos kerékpár még nem az igazi, mert ha a munkahelyünkön nincs őrzött kerékpártároló, akkor vagy fel kell vinnünk a bringát az irodába – és egy ilyen cucc messze nem könnyű -, vagy... Nos, nincs vagy. Egy 4-500 000 forinttól induló bringát nem kötünk egész napra egy lámpaoszlophoz. És ha már itt tartunk egy olcsóbbat sem jó ötlet.

Kinyitva így fest. Forrás: Origo

Egy elektromos rollert, jelen esetben a Xiaomishoptól kölcsönkapott Mi M365-öst viszont egy mozdulattal összecsukhatunk és felvihetjük az irodába, hiszen az mondjuk egy gitártoknál jóval kisebb helyet foglal majd el az asztalunk mellett.

Külső, összeszerelés

A roller külsőre egy rollerre hasonlít leginkább. Az általunk kipróbált modell fekete volt, piros díszítő elemekkel. Az akkumulátorok a platformba voltak beépítve, amin álltunk, és a ldákormányon található „gázgyűrűn" kívül, amivel a sebességet tudtuk állítani, szinte semmiben sem különbözött egy jobb minőségű, hagyományos rollertől. A jármű belsejében persze egy halom technika dolgozott láthatatlanul. Ilyen például a fékezés során felgyülemlett elektronikát az akkumulátorokba visszatermelő rendszer, vagy a tempomat, ami figyeli a gázkart és ha adott ideig egyenletesen tartjuk, akkor azt a sebességet megjegyzi és mi el is engedhetjük akár, azt fékezésig tartja.

Összecsukva pedig így. Forrás: Origo

Találunk a rolleren beépített lámpákat is elöl-hátul, egy csengőt – ennek több funkciója is van, de erről később – dupla fékrendszert és egy információs kijelzőt, ami jelen esetben egyszerű LED-ekkel jelzi a töltöttségi szintet. A Pro verzió egy sokkal szofisztikáltabb kijelzőt kapott (erősebb akkucsomag mellett), amin a hátralévő menetidő mellett a pillanatnyi sebességet is mutatja.

Fékezéskor visszatermel a rendszer az akkumulátorokba. Forrás: Origo

Az „összerelés" tulajdonképpen inkább menetkész állapotba állítás, ami az összehajtott roller széthajtását jelenti. Itt jön a képbe a már említett csengő a kormányon, ugyanis ennek karja akad bele egy, a hátsó sárhányón ügyesen kialakított pecekbe. Így, ha a kart megnyomjuk, az kiold és már egyenesbe is állítható a kormány, amit azán a kerék felett egy gyorszárral rögzíthetünk is. Itt jön a képbe a rendszer egyetlen komolyabb hibája. Nevezetesen, hogy a kormányrúd sajnos nem állítható magasságú, így az átlagnál magasabb emberek egy kicsit lefelé kell, hogy nyújtózzanak (én 186cm magas vagyok, és nekem 5-10 centi már kellett volna a kormányoszlop tökélestesen kényelmes magasságához).

Elindulás, használat

Összeállítás után már csak fel kell pattanni a rollerre és már lehet is hasítani vele. Sajnos a mi tesztünk belefutott ebbe a kiváló, angolos időjárásba, ami azt jelenti, hogy a roller gyakorlatilag vizisínek lett volna használható, így többnyire a körfolyosón próbálgattuk, egy-két napot tudtuk munkába járásra használni, az pedig nem nevezhető óriási tapasztalatnak, annyira azonban bőven elég volt, hogy megszeressük az M365-öst.

A mobilapp sebességjelzőként is működhet. Forrás: Origo

A maximális sebessége 25 mk/h, így kellően gyors és a sokak által már ismert, bérelhető rollernél sokkal jobban összerakott – illetve az biztos, hogy sokkal kevésbé lelakott – roller kerekei kicsit nagyobbak a már említett konkurensiánál és picit talán puhábbak is, mindenesetre az utakon sokkal kezelhetőbbek. Jóval halkabb, simább érzés a Xiaomi-val utazni még a főváros rosszabb minőségű útjain is, kisebb padkákon fel, leugrás is könnyebb vele.

Az egyszerűbb verzión LED-ek jelzik a töltöttséget. Forrás: Origo

Vigyáznunk kell azonban, hiszen állva közlekedve a súlypontunk igen magasra esik és így például akárcsak egykézzel is elengedni a kormányt, meglepően ingatag testhelyzetet eredményez, pedig az irányjelzés máshogy nem megoldott. Érdemes tehát némi gyakorlatot szerezni valami néptelenebb utcában, esetleg betonozott parkolóban, mielőtt akárcsak a kerékpárutat életvitelszerűen használni kezdjük.

Kinek ajánljuk?

Szinte mindenkinek, aki napi ingázással közelíti meg a munkahelyét, ami maximálisan 10-20 kilóméteres távolságban van. A Xiaomi Mi M365 ugyanis egy töltéssel nagyjából 30 kilométer hatótávolságú – zömmel sík terepen használva – így, ha kell a munkahelyen is töltve, biztosan nem hagy magunkra az út háromnegyedénél.

25mk/h-s végsebessége egy kényelmes, kerékpáros tempó felett van és mégsem izzadunk le vele, mire a munkahelyre érünk.

Ára pedig 124900 Forint, ami egy közepesen jó kerékpár ára, tehát aki ingázáshoz keres valami zöld alternatívát, annak mindenképpen érdemes elgondolkodnia ezen is.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!