Míg az előző negyedév végén még ünnepelhetett a Nokia telefonokat gyártó HMD Global, addig most katasztrofálisnak tűnik a helyzet. Ugyan az okostelefonos piac alapvetően gyengébben teljesít most a járvány alatt, de ahogy a Nokia zuhan, arra nem magyarázat önmagában a koronavírus-helyzet.

Ahogy arról korábban is beszámoltunk, az okostelefonos-piac történelmi mértékű visszaesést szenvedett al 2020 első negyedévében, és a 295 millió leszállított készülékkel 2014 óta most fordult először elé, hogy a piaci szereplők nem tudták elérni a 300 milliós számot. A legfrissebb kutatási adatok szerint a globális okostelefonos piac összesen 13%-ot zuhant az első negyedévben.

A piaci pozíciók nem különösebben rendeződtek át: továbbra is a Samsung adja el a legtöbb telefont, amit a Huawei és az Apple követ, a jelenlegi részesedésük a piacon 20%, 17% és 14%. A Xiaomi még növelni is tudta részesedését a tavalyi ilyenkori állapotokhoz képest, így a maga 10%-ával feljött a negyedik helyre, megelőzve az OPPO-t.

Forrás: HMD Global

Azonban míg a legtöbb gyártó 5-20% közötti forgalomcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni, addig a Nokia telefonok gyártási jogait birtokló finn HMD Global ennél sokkal nagyobbat zuhant: 2019 első negyedévéhez képest 2020 első negyedévében 44%-kal estek vissza az okostelefonos eladások.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Nokia körülbelül 1,7 millió okostelefont tudott leszállítani. Ezzel a gyártó HMD Global körülbelül 1%-os részesedést tudhat magáénak a piacon, a rangsorban pedig a 13. helyre volt elegendő ez a teljesítmény.

A Nokia tehát a piac átlagos visszaesésének több mint háromszorosát szenvedte el, mindezt ráadásul azt követően, hogy 2019 utolsó negyedévében a HMD Global még pozitívan tekinthetett a jövőre, hiszen 2017 óta akkor tudtak először profittal zárni. 

Mindennek számos oka lehet. A koronavírus-járvány miatt leálló kínai gyárak, ellátási nehézségek nyilvánvalóan a HMD Globalt is érintették, mint ahogy a piaci kereslet általános visszaesése is. Könnyen lehet, hogy aztán az újrainduló gyárak első körben a legnagyobb ügyfeleket igyekeztek kiszolgálni, és a viszonylag kicsinek számító finn cég hátrébb került a rangsorban.

Rég adott el ilyen kevés okostelefont a Nokia.Forrás: CounterPoint Research

Azonban az átlagosnál messze nagyobb visszesés arra enged következtetni, hogy a gyártónak jelenleg nincs igazán vonzó termékpalettája. Ugyan az elmúlt időszakban több új és frissített készüléket bejelentett a HMD Global, ezek még nem érkeztek a piacra, csak a fejlődő piacokra szánt Nokia C2-est lehet ténylegesen megvenni az újdonságok közül. Ráadásul miközben a gyártó készülékei is egyre drágábbak, hiányzik egy igazán átütő erejő csúcstelefon,

a tavaly megjelent, öt hátlapi kamerával felszerelt Nokia 9 PureView ugyanis nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket szinte semmilyen területen, még a fő profiljának számító fotózásban sem.

De nem örülhet a HMD Global a hagyományos butatelefonok értékesítéseinek sem. Ebben ugyan a maguk 13%-os piaci részesedésével továbbra is a második legnagyobb szereplők a piacon, azonban a tavalyi év hasonló időszakához képest 34%-kal kevesebb, mintegy 8,6 millió készüléket szállítottak le.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!