Hatalmas bukás lehet az új videojátékból, mert a legfontosabb újítást nem tudják megmutatni a járvány miatt

sony playstation 5 ps5 dualsense gamepad játékvezérlő kontroller
Sony PlayStation 5 DualSense gamepad
Vágólapra másolva!
A PlayStation 5 számos olyan újdonsággal érkezik, amelyeket nem lehet átadni videókon vagy cikkeken keresztül. A legjobb az lenne, ha a vásárlók a megjelenésig hátralévő hetekben különböző eseményeken, áruházakban elhelyezett standoknál maguk is kipróbálhatnák, ez azonban szinte lehetetlen, amíg a világ számos pontján tombol a koronavírus-járvány. Ilyen körülmények között még nem jelent meg új konzolgeneráció, így nem csoda, hogy a Sonynak is rengeteg új kihívást kell leküzdenie.
Vágólapra másolva!

Habár napra pontosan még nem tudjuk, hogy mikor jelenik meg a Sony új generációs konzolja, a PlayStation 5, azonban az biztos, hogy az idei ünnepi szezonra már a boltok polcaira kerül. A kiszivárgott információk alapján novemberi rajtra lehet számítani, és ha csak valami hatalmas csoda nem történik, a koronavírus-járvány addig még biztosan komoly tényező lesz világszerte.

De a Sony szempontjából talán még ennél is fontosabb (vagy inkább súlyosabb), hogy a járvány megnehezíti az induláshoz szükséges felkészülést, pedig a helyzet eddig sem volt egyszerű: a Bloomberg korábban például arról számolt be, hogy a tervezési folyamatok végét és a gyártás megkezdését is késleltette valamennyire, hogy a koronavírus miatt pár hónappal ezelőtt még viszonylag bizonytalan volt a kínai beszállítói partnerek elérhetősége.

Forrás: Sony

Most már azonban csak körülbelül három hónap van hátra a PlayStation 5 megjelenéséig, így a Sonynak a marketinggel kellene foglalkoznia, hogy mindenkinek megmutassa, miért lesz érdemes beruházni az új konzolra. Míg a Microsoft egyfajta "puha" generációváltást tervez, és a saját játékai egy ideig még Xbox One-ra is meg fognak jelennie (meg persze PC-re), addig a Sony a tőle megszokott módon ezúttal is élesen tervezi elkülöníteni a generációkat, és igyekszik majd a lehető legtöbb PS4-felhasználót a lehető legrövidebb idő alatt átterelni a PS5-re.

A probléma, hogy a grafikai előrelépés önmagában egyre kevésbé meggyőző. Ahogy a játékok grafikája fejlődött az elmúlt években, most már nem azonnal egyértelmű a generációk közötti szakadék, mint korábban.

Persze, a látvány továbbra is fontos, és ezúttal is komoly előrelépés várható (még ha ez az első időszakban nem is lesz mindenki számára teljesen nyilvánvaló), de a Sony is érezte, hogy ezúttal több kell majd egy generációváltáshoz, így alapvetően a grafikán kívül három fontos területet jelöltek meg, ahol szerintük akkora előrelépés várható, mint korábban soha:

  • a kontrollerbe épített rengeteg újfajta visszajelzési lehetőség,
  • a teljesen újfajta 3D-s térhangzás,
  • és szupergyors SSD háttértár nyújtotta új lehetőségek.

A probléma pedig ott kezdődik, hogy ezeket nagyon nehéz megmutatni videókban, előzetesekben, és ugyan lehet cikkeket és blogposztokat írni róla a világ végéig, és bizonygatni, hogy milyen elképesztő technológiai háttér áll ezek mögött, ezek mind olyan dolgokat, amiket élőben kell megtapasztalni, hogy igazán hatásosak legyenek.

Azért a Sony próbálkozik, és már kiadta a PlayStation 5 első reklámfilmjét, amiben egy félig élőszereplős, félig CGI megoldással igyekszik kidomborítani a kontroller és a hangzás lehetőségeit.

Ez tulajdonképpen egy kényszermegoldás, de annak azért egészen jó.

De a koronavírus-járvány miatt másfajta megoldásokra van szükség, mint eddig. "Ha a világ most normálisan működne, akkor már ott lennénk standokkal a különböző eseményeken, ahol az érdeklődők kipróbálhatnák és megtapasztalhatnák a terméket, és rögtön megértenék, hogy miről is van szó. Mivel ez jelenleg nem lehetséges, az első kihívás az volt, hogy miként tudjuk ezeket átadni egy videóban, és hogy egyáltalán hogyan készítsük el a videót a mostani helyzetben?" - fejtette ki Eric Lempel, a Sony Interactive Entertainment globális marketingért felelős vezetője.

Végül egyébként a színésznőt a saját otthonában vették fel, miközben a marketinges csapat a világ egyik pontján, a rendező pedig a világ másik pontján volt, és több mint 70 grafikus dolgozott rajta különböző helyekről.

Kattan a kontroller

De miről van szó? A PlayStation 5-höz teljesen új irányítót tervezett a Sony, ami a vállalatnál eddig bevett DualShock helyett DualSense néven fut, és nagyon kifonomult rezgőmotorokkal valamint a játékfejlesztők által szabályozható ravaszokkal érkezik. Hogy nagyjából mire lehet ettől számítani, arról már a fejlesztők is ejtettek néhány szót.

Forrás: Sony

A Deathloop című lövöldözős játékban például a blokkolják majd a ravaszok meghúzását, ha a játékon belül éppen bedöglött a fegyverünk, így a felhasználó már az előtt tudja, hogy mi a helyzet, mielőtt lejátszódna az ehhez kapcsolódó animáció. A Spider-Man: Miles Morales készítői szerint Pókember minden képességének rezdülését érezni fogjuk, például hogy egy támadás "feltöltése" során hogyan áramlik végig az "energia" az irányító bal oldalára a jobb oldalra, ahol éppen nyomva tartjuk a gombot.

A világ egyik legnépszerűbb autós játékában, a Gran Turismo 7-ben érezni fogjuk, ahogy a blokkolásgátló apránként visszarúgja a "fékpedált", de még a gumik tapadását is jobban át fogják tudni adni.

A sokak által várt klasszikus Demon's Souls felújított változatának kreatív igazgatója, Gavin Moore pedig úgy nyilatkozott, hogy még az egyébként unalmas apróságokat is élménnyé tudják tenni, például ahogy a játékos meghúz egy kart. Elmondása szerint a hagyományos rezgőmotorokkal sosem tudnának olyan apróságokat fizikailag közvetíteni a játékos felé, mint két fém összecsapásának érzését, vagy amikor a játékos kezében tűz pattog egy varázslat nyomán.

Mindez persze leírva és érdekfeszítően hangzik, de nyilván teljesen más lenne élőben kipróbálni.

Mint ahogy élőben kellene megtapasztalni az újfajta 3D-s hangzást is, aminek előállításához egy nagyon komplex hardveres elemet tervezett a Sony a PS5 központi processzorába. Mark Cerny, a konzol vezető mérnöke (és játékipari legenda) korábban hangsúlyozta, hogy ennek nagyon ideje volt, szerinte ugyanis a hangzásvilág nem, hogy nem fejlődött a jelenlegi konzolgenerációban, hanem még visszalépett a 2006-os PlayStation 3-hoz képest.

Az idei megjelenés biztos

Habár a helyzet nem egyszerű a járvány miatt, Eric Lempel újra megerősítette, hogy a PS5 mindenképpen piacra kerül az idei ünnepi szezonban, ezt semmi nem veszélyeztetheti. Persze egy új konzol mellé olyan játékok is kellenek, amik kívánatossá teszik a gépet, de állítólag ezek fejlesztése is jól halad, és a megjelenéskor elérhető felhozatal a legjobb lesz a PlayStation-konzol történelmében.

Persze, ezt minden új generáció megjelenése előtt halljuk, úgyhogy jobb lenne inkább látni ezeket a bizonyos játékokat. Lempel szerint erre sem kell sokat várni: habár most leginkább a konzol új, különleges funkcióira koncentrálnak, a következő hetekben sorra kanyarodnak rá arra, ami végső soron a lényeget jelenti: hogy mégis milyen tartalom lesz elérhető PS5-re.